یکشنبه, 27 فروردين 1396 ساعت 08:40

تاریخ آل امجاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات عهد ما، کتاب «تاریخ آل امجاد؛ تاریخ و فضایل اهل‌بیت علیهم السلام»، نوشته ابوالفضل محمد عباس شروانی را با تصحیح، تعلیق و تحقیق رضا مصطفوی منتشر کرده است.

مصطفوی در مقدمه درباره این کتاب می‌نویسد:

««تاریخ آل امجاد» به معنای «خاندان بزرگواران»، یکی از کتاب‌های تاریخ مذهبی شیعه در باب زندگی‌نامه چهارده معصوم علیهم السلام است. مؤلف، کتاب را  در سال 1291 هجری قمری نوشته و در سال 1305، خود، آن را ویرایش کرده است.

کتاب در پانزده فصل سامان یافته و در هر فصل، به گونه‌ای روان، موجز و گویا، به یکی از معصومان بزرگوار پرداخته و در فصل پانزدهم، که مهم‌ترین فصل این کتاب است، فضایل اهل‌بیت و فرزندان آنان را مورد توجه قرا داده است.

مؤلف در این فصل  کوشیده است با بهره‌گیری از منابع اهل‌سنت، فضل و کرامت و ارزش این خاندان را برای خوانندگان خویش روشن کند. این فصل که طولانی‌تر از دیگر فصول کتاب است، سرشار از روایاتی است که از منابع اهل‌بیت اهل سنت بیرون کشیده شده است.

کتاب از نظر اصالت نسخه و جایگاه دینی و ادبی نگارنده، اثری معتبر و ارزشمند است و نویسنده از جایگاه و اعتبار علمی و فنی قابل توجهی برخوردار است.

کتاب از نظر حکایت‌گری، جغرافیا و جامعه‌شناختی، دارای پیام تاریخی است که در محورهای گوناگون قابل استنباط است. ترسیم مکان‌ها و مشاهد مشرفه و توصیف توپولوژی منطقه مورد معاینه و بازدید، که در زمان خود مؤلف، ناشر نیز اطلاعاتی را به آن ضمیمه کرده است، ازجمله تصاویر مشاهد مشرفه و اماکن متبرکه در عصر مؤلف، از ویژگی‌های خاص این کتاب است.

جدای از ارزش علمی اثر، ارزش ادبی و تحلیلی این اثر در خور توجه ادبیان و زبان‌پژوهان است و اختصار در بیان و بلاغت در معانی از ویژگی‌های این کتاب ارزشمند است.

این کتاب می‌تواند مرجع معتبری برای دین‌پژوهان باشد؛ به‌ویژه آن دسته از پژوهشگرانی که تاریخ تشیع را در گستره جغرافیایی سرزمین و زبانی و زمانی جست‌وجو می‌کنند.

خلاصه آنکه این اثر، در تحلیل متن، بیانگر نگرش یک فرهیخته و نخبه اهل هند به مباحث مورد نیاز جامعه شیعی هند درباره تاریخ اسلام و تاریخ تشیع و معرّف سبک نگارش یکی از نویسندگان نثرنویس فارسی در هند است و این می‌تواند بر شناخت ما از مقوله نگارش فارسی در هند مؤثر باشد.»

نویسنده کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» درباره تصحیح و ویرایش این اثر می‌نویسد:

«در تصحیح این اثر، تلاش شده است متنی یک‌دست و خوانا به دست آید؛ رسم‌الخط واحد و علائم سجاوند و توضیح مغلقات متن، شاید بیشترین کاری است که مصحح برای خوش‌خوان کردن این‌گونه متون می‌تواند انجام دهد.

از آنجا که نویسنده، در نقل روایات، به ترجمه فارسی آن بسنده کرده و ترجمه او با زبان معیار امروز فاصله نسبتاً دوری دارد، یافتن این دست روایات کاری بسیار دشوار بود؛ این دشواری، آن‌چنان بود که گاه برای رسیدن به متن عربی یک روایت و آنگاه جست‌وجو و دست یافتن به منبع آن، چند روز متراکم زمان می‌برد!»

مؤلف کتاب «تاریخ آل اَمجاد» در صفحه 189 زیر عنوان «شهر مشهد آن‌گونه که در سال 1310 دیدم» آورده است:

«این شهر مثل حیدرآباد، شهری بزرگ است. ساختمان‌های بلند و بازارهای بزرگ در این شهر وجود دارد و کل شهر پر است از باغ‌های سرسبز. حرم مطهر تقریبا در وسط شهر واقع است و گنبد طلاکاری شده و پنجره‌های ضریح، یکی طلایی و یکی نقره‌ای و یکی فولادی است.

 قندیل‌های طلایی و نقره‌ای و آلات شیشه از سقف آویزان است و شب‌ها خیلی نورانی می‌شود. در برابر گنبد، دو منار طلایی ساخته شده است. وسط صحن نهری وجود دارد که آب، همیشه در آن جاری است. یک طرف، مدرسه‌ای با شکوه و جانب دیگر دو بازار مسقف وجود دارد؛ یکی به نام خیابان بالاسر و دیگر به نام خیابان پایین. و در این بازارها حمام‌ها و کاروانسراهای متعدد هم وجود است. تعداد خادمان حرم به ششصد نفر می‌رسد.»

مصطفوی برای نگارش و تصحیح این اثر از 123 منبع چاپی و 8 نسخه خطی بهره برده است که «الخصال»، «وفیات الاعیان»، «مناقب علی بن ابیطالب علیه‌السلام»، «سنن الترمذی»، «تصنیف غرر الحکم و درر الکلم»، «میراث مشترک ایران و هند»، «نثر اللآلی»، «السفینة الجامعة لانواع العلوم» و «مناقب السادات»، از این آثار است.

گفتنی است، رضا مصطفوی، نویسنده و محقق حوزوی است که تاکنون آثار «تبار انحراف»، «وب‌گاه شناسی توصیفی»، «اندیشه اسلامی»، «نشانه، روایت‌هایی از معنویت و توسل در تفحص شهدا»، «ماه در آینه»، «گپ و گفت حرفه‌ای»، «التیام؛ فرجام شناسی تاریخ» و «آوای درد» از وی منتشر شده است.

انتشارات عهد ما،کتاب «تاریخ آل امجاد؛ تاریخ و فضایل اهل‌بیت علیهم السلام» را با شمارگان 1000 نسخه، در 207 صفحه و به قیمت 12 هزار تومان  در  پاییز سال 1395  منتشر کرده است.

اطلاعات تکميلي

خواندن 2088 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « روزنامه آدمیت تصحیح تذکرۀ پرتوستان »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار