شنبه, 19 فروردين 1396 ساعت 11:52

دیدار نوروزی حجة‌الاسلام و المسلمین جناب آقای عماد با کارکنان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مراسم دید و بازدید کارکنان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حجة‌الاسلام و المسلمین جناب آقای عماد در عمارت زیبا و قدیمی مجلس(ساختمان مشروطه) در روز سه‌شنبه،‌ 15 فروردین 1396 برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات عطرآگین قرآن کریم توسط آقای داوود نظریان آغاز شد و سپس آقای احسان‌الله شکر‌اللهی عید نوروز و سال نو را به همکاران تبریک گفته و ابیاتی در وصف بهار و کتاب سرود.

در این مراسم صمیمی جناب آقای عماد سخنان مهمی در خصوص برنامه‌های آینده‌ی کتابخانه و چگونگی اجراء آن‌ها بیان داشت.

وی ضمن تبریک و تهنیت عید سعید نوروز و سال نو و میلاد با سعادت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها و حضرت علی علیه السلام به همکاران و آرزوی شادابی‌، آرامش، کامیابی،‌ شادکامی و بهروزی برای ایشان،‌ هدف بعثت انبیاء و ارسال رسل را شکوفا شدن گنجینه‌های عقل و دانش و دانایی دانست. انبیاء مبعوث شده‌اند تا گنجینه‌های عقل و عقلانیت و خرمندی بشر را بشورانند و شخم بزنند تا از دل آن میوه‌ی دانایی و درخت خردمندی سر بیاورد. رسولان الهی آمده‌اند تا غل و زنجیر جهل و نادانی و توهمات و خرافات را از انسان بردارد. غل و زنجیر‌هایی که مانع تکامل و شکوفایی انسان است. اگر این‌گونه غل و زنجیر‌ها از دست و پای روح و جان انسان برداشته شود،‌ در آن هنگام است که گنجینه‌ی خرد و عقل او به شوریدگی در می‌آید و شکوفا می‌شود و جوانه و سرسبز می‌گردد.    

ما نیز در کتابخانه‌ی مجلس همین کار را باید بکنیم. یعنی گنجینه‌های ناب ایرانی و اسلامی را احیاء و به جامعه‌ی علمی عرضه نماییم. ان شاء الله بتوانیم از برکات حضرت فاطمه سلام‌الله علیها و امیر‌المؤمنان علی بن ابیطالب علیه‌السلام بهره‌مند گردیم و این هدف مهم دست یازیم.

وی ضمن تبریک مجدد و درخواست طول عمر،‌ عزت،‌ شادابی،‌ بهروزی از حضرت حق برای همکاران و روزهای  خوش‌آیندتر از روز‌های قبل، توکل به خداوند باری تعالی و تلاش و کوشش در راه رسیدن به اهداف را همیشه نتیجه‌بخش دانست. استعانت به حضرت حق،‌ تشنگی دوستان به بالندگی کتابخانه و تلاش‌ها و کوشش‌های انجام شده باعث گردید که وضعیت مالی و بودجه‌ای کتابخانه از یک بهبودی نسبی برخوردار گردد. اگرچه مطلوب کامل و مد نظر ما مسیر نگردید،‌ ولی همین هم که بدست آمده است بسیار ارزشمند است. لذا فرصت مناسب و زمینه‌ی مساعدی برای کار و تلاش پیش آمده است. ما می‌باید شکر نعمت‌های الهی را بجا آوردیم و سپاسگذاری واقعی از حضرت حق این است که با برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه،‌ کتابخانه را شکوفاتر نماییم و تولید دانش و علم نماییم. استفاده‌ی بهینه از نعمت‌های الهی،‌ به معنای شکر واقعی و عملی از خداوند باری تعالی است.

ما کارکنان کتابخانه‌ی مجلس آنچنان تلاشی باید انجام بدهیم و تکلیف خود را به لحاظ فرصت‌ها و امکانات فراهم‌شده ادا کنیم که در آخر سال 1396،‌ برای تصویب بودجه در نهاد‌های تصمیم‌گیر مشکلی نداشته باشیم. بلکه این نهاد‌ها با دیدن این همه شکوفایی و نتایج مثبت و دستاورد‌های شیرین علم و دانش خود رغبت کنند که بودجه‌ی کتابخانه را افزایش دهند. تا همه‌ی کسانی که دست‌اندرکار تدوین و وضع قانون بودجه هستند با شناخت دقیق‌تر و تازه‌تر زمینه‌ی دست‌یابی به افق‌های روشن‌تر را فراهم سازند.

کتابخانه‌ی مجلس،‌ پر از گل‌های زیبا و میوه‌های شیرین علم و دانش است و هر جای آن، دامن دامن گل‌های خوش‌بوی خرد و دانایی وجود دارد که نسیم معطر آن می‌باید به کل جامعه برسد و همه از این رائحه دلپذیر استفاده نمایند. این تلاش‌ها و کوشش‌ها قطعاً مسیر را برای بهبودی بیشتر بودجه هموارتر می‌سازد.

وی در ادمه‌ی سخنان خود افزود که هیچ تغییری نمی‌توانیم ایجاد کنیم، مگر اینکه طرحی نو بیندازیم.  «بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم* فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.»

اگر می‌خواهیم مؤفق باشیم می‌باید در 5 عرصه تلاش کنیم و به استاندارد برسیم. باید کار را برای رضای خدا انجام داد و بر او توکل کنیم. آنگاه او، خود کافی همه‌ی گرفتاری‌‌های ما خواهد شد. اگر برای او کار کنیم او به ما خواهد داد.

سپس به‌طور خلاصه به 5 عرصه پرداخت.

یک. هدف‌گذاری‌های خوب،‌ دقیق،‌ آینده‌نگرانه و منسجم تعریف شود. یعنی تعیین اهداف و راهبرد‌ها.

دو. بهره‌گیری از ساختار مناسب اهداف تعریف‌شده و استاندارد‌های کارا در راستای تحقق خط‌مشی‌های کلان. این ساختار هم در حالت پویا و هم در حالت ایستا باید استاندارد باشد. طراحی خوب و ساختار مناسب یک ضرورت است.

سه. برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و آینده‌نگرانه.

چهار: تأمین منابع مالی.

پنج: کنترل و پایش عملکرد‌ها و ارزیابی فعالیت‌ها از لحاظ تحقق اهداف.

لازم است که هر بخشی به کار‌هایی که می‌تواند انجام دهد بیندیشد و نقاط هدفی را تعریف کند. معاونان و مدیران و کارشناسان نشست‌های همفکری جدی برگزار کنند. سه معاونت کتابخانه یعنی علمی-پژوهشی، اداری و مالی و فنی و همچنین مرکز اسناد و موزه طرح‌های خود را ارائه دهند. تا بتوانیم به یک طرح جامع و پیشرو برسیم و آن را به همه‌ی واحد‌ها ابلاغ کنیم. و قطعاً حمایت‌ها و دلگرمی‌‌های هیأت أمنا مؤثر خواهد بود. هیأت أمنا برنامه‌ها را تصویب خواهد کرد و نیازمند به حمایت‌های مالی نیز هستیم. یعنی نباید اتکای ما فقط به بودجه‌ی مصوب باشد. بلکه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاونان ایشان و اعضای هیأت أمنا نیز حمایت خواهند کرد.

ما باید به سند جامع کاری برسیم و تا لوکوموتیو کتابخانه بر ریل پیشرفت و بالندگی با شتاب بیشتری حرکت کند.

وی علاوه بر بودجه و حمایت‌های مجلس و هیأت أمنا،‌ سرمایه‌ی انسانی موجود در کتابخانه نیز از فاکتور‌های اساسی پیشرفت کتابخانه و افزایش خروجی کتابخانه خواهد بود.

رئیس کتابخانه‌ی مجلس، ایجاد یک نظام پایش و ارزیابی عملکردها و فعالیت‌ها با هر اسمی را از ضروریات کتابخانه دانست. باید در صدد ایجاد بهترین مدل کنترل و ارزیابی باشیم. کتابخانه‌ی مجلس جایگاه رفیعی دارد و با توجهات حضرت باری تعالی و حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی و با همکاری و همدلی و همراهی همه‌ی کارکنان کتابخانه، این جایگاه را به رفعت بیشتری تزیین خواهیم کرد. ان شاء الله.

بار دیگر از همه‌ی رؤسای قبلی کتابخانه تشکر می‌کنم که برای ارتقاء کتابخانه خیلی تلاش نمودند. افرادی که در قید حیات هستند برای ایشان سلامتی و عزت و شادابی مسئلت می‌کنم و برای درگذشتگان،‌ مغفرت و غفران الهی و بهشت برین را از حضرت حق خواستارم. همچنین از همه‌ی کارکنان کتابخانه‌ی نیز که تا کنون چراغ کتابخانه را پرفروغ و فروزنده نگه داشتند صمیمانه تشکر می‌کنم.

سپس حجة‌الاسلام و المسلمین دکتر ابهری-معاون محترم پژوهش کتابخانه‌ی مجلس- اصالتا‌ً از طرف خود و نیابتاً از طرف همکاران عید نوروز و سال جدید را به ریاست کتابخانه‌ی مجلس شاد‌باش گفت و آمادگی کامل مجموعه‌ی این نهاد ریشه‌دار علمی و فرهنگی را برای تحقق اهداف اعلام کرد و از حسن اخلاق حاج‌آقا عماد و  ایجاد فضایی پر از صمیمت و دوستی و همدلی و همکاری و تلاش‌های ایشان برای بهبود وضعیت مالی و بودجه‌ی کتابخانه تشکر و تقدیر نمود.

مراسم مذکور با صرف شیرینی و گرفتن چند عکس یاد‌گاری به پایان رسید.  

تدوین و تنظیم: مجید سائلی

آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

IMG 6289

IMG 6292

IMG 6301

IMG 6302

IMG 6314

IMG 6352

IMG 6357

IMG 6364

IMG 6386

IMG 6410

اطلاعات تکميلي

خواندن 1897 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار