چهارشنبه, 18 اسفند 1395 ساعت 09:36

دیوان محمدخان دشتی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب «دیوان محمدخان دشتی (نگاهی به زندگی و اشعار محمدخان دشتی» با مقدمه و تصحیح حسین جلال‌پور منتشر شد.

محمدخان حاجی خان جمال خان رئیس حسین خان رئیس جمال حاجیانی مشهور به م  حمدخان الفارسی و متخلص به دشتی، شاعر غزل سرا و داستان پرداز قرن سیزدهم از بزرگ زادگان دشتی بود و خاندان او و نیز خود او از ضابطین و خوانین بلوک دشتی بوده‌اند.

مصحح در مقدمه کتاب نوشته است: برای تصحیح این اثر پس از گشت‌وگذار در فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌ها مختلف نسخه‌هایی پیدا کردیم که قبل از این کسی از وجودشان مطلع نبود و عکس‌های نسخه‌ها با سفارش ما تهیه شد. مثل نسخه‌ی بسیار خوبی که در کتابخانه‌ی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود یا نسخه‌ی آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی تبریز و... یا همین نسخه‌هایی که در کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی است. نسخه‌ی اساس این تصحیح یکی از نسخه‌های کتابخانه‌ی مجلس است که در سال ۱۲۸۶ کتابت شده و «آیت» دیباچه‌ای بر آن نوشته است.

اهمیت این چاپ در این است که جدای از صورت صحیح همه‌ی شعرها، غزل‌ها و دیگر انواع شعر تازه‌یابی در آن است که در چاپ‌های دیگر موجود نبودند و این‌ها را نسخه‌های متفاوت دیده‌ایم. در هر صورت این تصحیح کامل‌ترین و صحیح‌ترین صورتی است که می‌توانستیم از شعر این شاعر دوره‌ی بازگشت ادبی ارائه بدهیم.

این کتاب از سوی انتشارات بامدادنو در سال 95 منتشر شده است.

گزارش از سید محمد فاطمی‌نژاد

منبع: بساتین: پایگاه خبری نسخ خطی

اطلاعات تکميلي

خواندن 2404 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار