شنبه, 14 اسفند 1395 ساعت 13:44

تاریخ حقوق، تألیف دکتر حمید بهرامی احمدی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتابی است در زمینه‌ی تاریخ حقوق در ایران و جهان. در این کتاب پیدایش و گسترش حقوق از جوامع ابتدائی و در تمدن‌های مختلف قدیمی جهان و همچنین ایران تا عهد ساسانیان مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب حاضر شامل دو جلد است.

جلد اول با عنوان «ایران قبل از اسلام؛ کشور‌های همجوار و تأثیر‌گذار» شامل مباحث زیر می‌باشد.

  • طرح بحث و تشکیل جوامع نخستین
  • قانون‌گذاری در عهد باستان
  • حقوق رم

جلد دوم با عنوان«حقوق ایران باستان از عهد ماد تا پایان عهد ساسانی با انضمام فرهنگ و هنر در عهد ساسانی» نیز شامل مباحث زیر است.

  • حقوق مادها، هخامنشیان و پارت‌ها
  • تاریخ حقوق ایران در عهد دوم باستانی(ساسانیان)
  • تاریخ حقوق و فرهنگ و هنر در عهد ساسانی
  • اصلاحات حقوقی، سیاسی،‌ مالیاتی و اداری انوشیروان
  • آغاز فروپاشی دولت ساسانی
  • آغاز تاریخ حقوق مدون ایران
  • فرهنگ و هنر موسیقی و شعر در عهد ساسانی

درباره‌ی نویسنده

دکتر حمید بهرامی در سال 1321 شمسی در شهر رفسنجان به دنیا آمد. در سال 1340 وارد دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران شد و کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری حقوق خصوصی و اسلامی را در همین دانشکده گذاراند. وی تحصیلات حوزوی را در کنار تحصیلات دانشگاهی در محضر اساتید بزرگی چون حضرت آیت‌الله مهدوی کنی و مرحومان آیت‌الله شیخ محمد غروی کاشانی و آیت‌الله شیخ محمدرضا ترابی ادامه داد.

در دانشگاه نیز از محضر بزرگانی چون مرحومان استاد محمود شهابی خراسانی، استاد سنگلجی، استاد مشکوه، دکترسید حسن امامی،‌ دکتر علی‌آبادی،‌ دکتر پاد،‌ دکتر سنجابی،‌ دکتر احمد متین‌دفتری،‌ و اساتید بزرگواری چون دکتر صفائی و دکتر کاتوزیان بهره‌ها برد و مدت دو سال نیز یعنی از سال 1350 تا 1352 به علت تلاش‌های سیاسی ضد رژیم شاه به زندان رفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین استاندار بعد از انقلاب کرمان و سپس استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد و مدت شش سال نیز در مسئولیت رئیس دفتر خدمات حقوقی ایران در «لاهه» و قاضی اختصاصی ایران در دیوان داوری دعاوی ایران-آمریکا انجام و ظیفه کرد. از سال 1366 خدمات دانشگاهی خود را در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام شروع کرد. رشته‌ی حقوق این دانشگاه را بنیان گذاشت و چندین سال مسئولیت دانشکده‌های علوم سیاسی و حقوق را بر عهده داشت و صد‌ها فارغ‌‌التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی و حقوق این دانشگاه نتیجه‌ی تلاش‌های اوست.

در دوره‌ی هفتم از زادگاه خود رفسنجان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و از جمله خدمات او تأسیس رشته‌ی حقوق با استفاده از الگوی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و خود نیز به منظور همکاری برای سامان دادن به این رشته به آن دانشگاه رفت.

از این استاد تا کنون کتاب‌‌های «سوء استفاده از حق»،‌ »قواعد عمومی قرارداد‌ها»،‌ »مسئولیت مدنی» و «قواعد فقه» در زمینه‌ی فقه اسلامی و حقوق و کتاب «شهر‌های گمشده» در جغرافیای تاریخی و مقالات متعدد حقوقی،‌ سیاسی و تاریخی به چاپ رسیده است و کتاب «تاریخ حقوق» در چندین مجلد در آستانه‌ی چاپ است. «دیوان اشعار» و «یادداشت‌های گوناگون» استاد در بیش از ده جلد و همچنین کتاب «خاطرات» او برای چاپ آماده می‌شود.

مجید سائلی

آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

اطلاعات تکميلي

خواندن 2378 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار