چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 08 اسفند 1395 ساعت 09:20

درباره‌ی «نفائس المآثر»

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نفایس المآثر از تذکره‌های کهن و اصیل ادب پارسی است که مشحون از اطلاعات بدیع ادبی و تاریخی آغاز دوره صفوی و دوره تیموریان هند است. علاء الدوله کامی قزوینی این تذکره را در سال 973 شروع به تالیف کرده ولی تا سال 998 پیوسته آن را مورد بازبینی و درج اضافات قرار داده است.

این کتاب عملا بر دو محور شرح احوال شاعران و ذکر اشعار ایشان، نیز تاریخ دوره بابریان هند تا نیمه دوم سلطنت اکبرشاه بنا نهاده شده است.از همین روی این اثر را می‌توان از اقسام تذکره-تاریخ دانست؛ بویژه آن که نگاه نویسنده در کل مطاوی کتاب تاریخی است و حتی در بخش تذکره‌ای آن هم از بیان برخی مسایل مهم تاریخی دریغ نورزیده است.از این اثر چندین نسخه در شبه هند و اروپا موجود است که مصحح توانسته است با دستیابی به مهم‌ترین آنها این کتاب را تصحیح کند.

تذکره نفایس المآثر، تألیف کامی قزوینی( سده 10 ق)، تصحیح و تحقیق دکتر سعید شفیعیون، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی، 1395.

مراسم رونمایی از تذکرة نفائس المآثر

به مناسبت یک‌صد‌ و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مراسم رونمایی از کتاب «تذکرة نفائس المآثر»، تألیف علاءالدوله کامی قزوینی(سد‌ه‌ی 10 ه.ق.) با حضور حجة الاسلام و المسلمین سید علی عماد، رئیس کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید طه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در روز یک‌شنبه،‌ 15 اسفند 1395، ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر در کتابخانه‌ی مجلس برگزار می‌گردد.

اطلاعات تکميلي

خواندن 2376 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب