شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 14:44

ره‌یاد؛ تاریخچه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

این بار آتش است و عرق،‌ و چه خوبست فرصتی بیابی تا ناشر لحظه‌های صد ساله مردانی باشی که تاریخ زندگی خودشان و اسلاف‌شان، محشون از لحظه‌های اضطراب در کشاکش نجات دیگران از خطر است.

برای توصیف چنین حیات و عظمت جانی که نثار دیگران می‌شود، کلماتی چون از خودگذشتگی، فداکاری و ایثار واژه‌های کوچکی هستند... و همه اینها برای دیگرانی است که هرگز نمی‌شناسندشان.

هدف اصلی سازمان آتش‌نشانی نجات جان و اموال انسانهاست، یک آتش‌نشان با این هدف در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان‌آورترین شرایط کاری به یاری دیگران می‌شتابد.

هر آتش‌نشان در هر حادثه حداقل با ده مورد و در طول خدمت با هزاران فاکتور زیان‌آور بالا مواجه است. آمار مصدومان و شهدای عملیات‌ها، حکایت از آسیب‌پذیری بالای ماموران آتش‌نشان در محیط‌های کاری مخاطره‌آمیز دارد.

بی‌اغراق، آتش‌نشانی شغل خطرناک و سختی است که بدون وجود عشق و علاقه هر فردی را از پا در‌می‌آورد.

در کنار هر آتش‌نشان خانواده آنان نیز قرار دارند، کسانی که همسفر لحظه به لحظه مخاطرات حوادثند، ناگفته پیداست که دامنه لطمات وارده از این شغل بسیار وسیع‌تر از حوزه شخصی یک آتش‌نشان است.

با تمام این اوصاف، این سازمان از میان جوانان مشتاق به خدمت آنقدر داوطلب دارد که گزینش بر اساس معیارها، سد راه بسیاری از آنان در آتش‌نشان شدن است.

آنچه در این مجموعه گردآوری شده تنها گوشه‌ای از تاریخچه صد سال خدمت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با تمرکز بر معرفی روند توسعه و تغییرات در این سازمان در شهر تهران است.

به وضوح روشن است که فداکاری این مردان بزرگ و جانبازی‌ها و از خودگذشتگی‌هایشان در هیچ کتابی نمیگنجد.

«ره‌یاد» قدم کوچکی است تا در حد بضائت قلم و تصاویر به جا مانده از گذر زمان، پاسداشتی تقدیم شود به رسم نیکوی قدردانی از نعمت‌هایی که بی‌طلب در اطراف مردم شهر ماست چرا که لَم یَشکُرِ الَمخلوق، لَم یَشکُرِ الخالِق.

وجود این بزرگ مردان سازمان آتش‌نشانی را برای ایران اسلامی غنیمت می‌شمریم و به روح بلند شهدای این سازمان درود میفرستیم، باشد که نام و یادشان همیشه در قلب مردم ایران تا ابد جاودانه خواهد ماند.

کتاب ره‌یاد، به سفارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، و به تحقیق و پژوهش سعیده مرادخانی، محمد گرشاسبی، علی‌اصغر غریب، محمد مهدی در شش فصل با عنوان‌های:

فصل اول: انسان اولیه، آتش و آتش‌نشانی

فصل دوم: تاریخچه آتش‌نشانی در ایران

فصل سوم: آتش‌نشانی در دوران انقلاب اسلامی

فصل چهارم: آتش‌نشانی پس از انقلاب

فصل پنجم: از کاستی‌ها تا بالندگی

فصل ششم: اساس‌نامه و تشکیلات سازمان

در 121 صفحه، توسط موسسه فرهنگی و هنری جنات فکه، در چاپ اول سال 1395، با تیراژ 3000 نسخه، و با قیمت 60000 تومان منتشر شده است.

لازم به ذکر است این کتاب با شماره ثبت 562380 در کتابخانه شماره 1 مجلس شورای اسلامی، قابل استفاده مراجعین محترم می‌باشد.

سمانه رهگذر - فهرست‌نویس کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی (بخش سازماندهی)

اطلاعات تکميلي

خواندن 1865 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار