دوشنبه, 02 اسفند 1395 ساعت 15:00

لاریجانی: کتابخانه‌ی مجلس به مجلس شورای اسلامی متصل است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معارفه‌ی رئیس جدید کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه،‌ ۲ اسفند ۱۳۹۵،‌ ساعت 11 صبح برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بر حمایت از کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس تأکید کرد.

رئیس مجلس در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس بر لزوم حمایت از کتابخانه و مرکز اسناد مجلس تأکید کرد.

در این مراسم با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجلس حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد به عنوان رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب شد.

لاریجانی: امیدواریم کتابخانه مجلس در مکان بهتری مستقر شود

در ابتدا دکتر علی لاریجانی با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس شورای اسلامی از جمله کتابخانه‌های قدیمی کشور محسوب می شود، گفت: با توجه به اینکه این کتابخانه متصل به مجلس شورای اسلامی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و علاوه بر خدمات عمومی که ارائه می‌دهد باید کمک کننده نمایندگان مجلس نیز باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اسناد و مدارک تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که طی سال‌های گذشته برای احیای آن‌ها تلاش شده، اظهار کرد: در برخی موارد کتب خطی وجود دارد که بی‌مانند است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نفیس‌ترین کارهای مکتوب در کتابخانه مجلس وجود دارد، ادامه داد: در این بین موزه‌ای هم که در کنار کتابخانه قرار گرفته همیشه مورد توجه همگان بوده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه معمولا کتابخانه ها کتب خطی نفیسشان را جزو ذخایر نگهداشته و دسترسی راحتی را به محققان نمی دهند، تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری برای ایجاد دسترسی محققان به کتب خطی کتابخانه مجلس شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه ساختمان کنونی کتابخانه مجلس موقتی است و با توجه به اعتبار درنظر گرفته شده، امیدواریم هر چه زودتر در مکان بهتری مستقر شود، بیان کرد: حتما حمایت های لازم در بخش های مختلف کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات مجیدی رئیس سابق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: وی فردی اهل تحقیق و فکر بود و در مدت خدمتش در این بخش تلاش‌های رضایتمندانه‌ای انجام داده است، برای وی آرزوی توفیق در منسب جدید دارم.

دکتر لاریجانی با اشاره به سوابق حجت الاسلام و المسلمین عماد رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: وی سال ها معاون پژوهشی حوزه علمیه بوده است و همه بخش‌های حوزه از ایشان به عنوان فردی موثر به نیکی یاد می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ابتکار، انضباط و خلاقیت در امور را از جمله ویژگی‌های رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان سابقه علمی خوب در امر کتابخانه‌ها و ساماندهی کارهای پژوهشی دارد.

مجیدی: کتابخانه مجلس همزاد پارلمان است

در ادامه محمدرضا مجیدی رئیس سابق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حمایت های صورت گرفته از سوی دکتر لاریجانی گفت: عمر مجلس شورای اسلامی در ایران 110 سال است و کمتر کتابخانه پارلمانی در دنیا وجود دارد که همزاد با آن پارلمان باشد، بنابراین باید اذعان کرد مجموعه بسیار عظیمی در کنار مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محتوایی ده ها اثر در فهرست انتظار به منظور انتشار وجود دارد و نیاز به تامین اعتبار دارد، تصریح کرد: در حوزه اسناد نیز 14 میلیون برگ سند وجود دارد که اقدام لازم برای اسکن آنها در حال انجام شدن است.

علی عماد: پشتیبانی علمی از قوه مقننه و قانونگذاری، مهمترین وظیفه کتابخانه مجلس است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اساسنامه کتابخانه مجلس از این مجموعه به عنوان کتابخانه جامع تحقیقاتی در سطح ملی و جهانی نام برده شده است، گفت: طبیعتاً مانند سایر کتابخانه ها وظایف مشترکی برعهده دارد، اما با توجه به تراز ملی و جهانی بودن آن و توجه به امر تحقیقات و جامعه هدفی که برایش تعریف شده است، پشتیبانی علمی از قوه مقننه و قانونگذاری از مهمترین وظایف آن است.

وی با بیان اینکه براساس فلسفه اصلی تاسیس کتابخانه مجلس، قانونگذاری بدون مطالعه چندان استاندارد نیست، گفت: با توجه به گستره منابع علمی در دنیا و محدودیت های منابع در هر کتابخانه اکنون یکی از تکالیف کتابخانه مجلس اتخاذ تدابیر لازم برای بهره مندی محققان و در دسترس قرار دادن منابع به مخاطبان است که این امر با همکاری، تعامل و مبادله علمی بین دستگاه ها و کتابخانه ها راحت تر محقق خواهد شد.

عماد با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص رشد و ارتقای سطح دانش، فناوری و معرفت در جامعه ایران، جهان اسلام و منطقه گفت: سرآمدی علمی ایران با توجه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی با همکاری همه دستگاه ها محقق خواهد شد.

منبع: خبرگزاری خانه‌ی ملت

اطلاعات تکميلي

خواندن 1722 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار