چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 14 بهمن 1395 ساعت 10:12

«قره ­العین: زندگی، عقیده و مرگ» به چاپ چهارم رسید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب «قره ­العین: زندگی، عقیده و مرگ»، نوشتۀ مهدی نورمحمدی توسط انتشارات علمی به چاپ چهارم رسید.

یکی از شخصیت­ های تاریخی که تا کنون چهرۀ واقعی او به درستی شناخته نشده، ام­ السلمۀ برغانی ملقب به طاهرۀ قره­ العین است. شگفت­­ انگیز است که در مورد بسیاری از وقایع سرگذشت وی و از جمله: نام حقیقی، تاریخ تولد، چگونگی ایمان آوردن به باب، تاریخ عزیمت به کربلا، چگونگی کشته شدن و محل دفن وی دانسته­ های روشنی وجود ندارد و منابع موجود، اطلاعات یکسانی را در این خصوص ارائه ننموده ­اند که همین مسئله، باعث شده است چهرۀ واقعی او بیشتر در غبار ابهام­ ها، افسانه ­ها و دروغ­ ها پنهان گردد.

با توجه به این که تا کنون تحقیق جامع و عاری از تعصبی که دربرگیرندۀ تمامی وقایعِ سرگذشت این شخص باشد انجام نشده است، نگارنده بر آن شد با بهره­گیری از کتب تاریخی (موافق و مخالف) و اسناد نویافته، چهرۀ واقعی او را ترسیم نماید.

در کتاب حاضر که کامل­ترین و جامع­ترین اثر در خصوص قره ­العین محسوب می­شود، علاوه بر شرح حال، اشعار وی نیز به چاپ رسیده و با توجه به اسناد متقن اثبات گردیده که شعر «گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو» به طور قطع و یقین از طاهرای کاشی بوده و سرودۀ طاهرۀ قره ­العین نیست.

همچنین با دلایل غیر قابل انکار ثابت گردیده است که نقاشی ­ای که مادام دیولافوآ در کتاب خود به چاپ رسانده، به طور قطع و یقین، تصویر قره ­العین نیست، چون دیولافوآ 30 سال بعد از کشته شدن قره ­العین وارد ایران شده و نقاشی یاد شده به هیچ وجه نمی­تواند مربوط به قره ­العین باشد.

از ویژگی­های این کتاب، تحلیل و جمع­ بندی نهایی است که با عنوان «سخن پایانی» در آخر سرگذشت قره ­العین به چاپ رسیده است. یکی از موارد مهم این نتیجه­ گیری، اثبات وابسته نبودن او به بهائیت است که این موضوع، به شدت مورد بهره ­برداری تبلیغاتی این فرقه قرار دارد.

لازم به ذکر است بعد از چاپ این کتاب در آبان سال 1394، چاپ دوم آن در آذر ماه سال 94 و چاپ سوم و چهارم در تیر ماه و دی ماه سال 1395روانۀ کتابفروشی­ ها شده است.

مرکز فروش: کتابفروشی طهوری، مقابل دانشگاه تهران.

مرکز پخش: تهران – خیابان انقلاب – خیابان 12فروردین – خیابان شهدای ژاندارمری – پلاک 103 – انتشارات علمی – تلفن 66463072

اطلاعات تکميلي

خواندن 2232 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب