چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:28

کتاب باستان‌ شناسی آسیای مرکزی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 این کتاب دارای یک درآمد و دوازده فصل است: در فصل اول با توجه به نوشته های قدیمی و تحقیقات جدید به تعریف و شرح آسیای مرکزی ، حدود و ثغور و جغرافیای تاریخی آن پرداخته شده است.

در زمینۀ جغرافیای تاریخی، اطلاعاتی دربارۀ تعاریف محدوده هاو کشورهای امروزی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به استقلال رسیده اند، ارائه شده است.

  فصل دوم کتاب دربارۀ خصوصیات طبیعی و اکولوژیک است که در آن جغرافیای طبیعی آسیای مرکزی، ارتفاعات، آبها و نیز مناطق تاریخی و باستان شناختی ترکستان ربی تشریح شده است.

فصل سوم مربوط به بررسی کلی پیشینۀ بررسی ها و کاوش های باستان شناسی انجام شده در ترکمنستان و سپس به ترتیب تاریخچۀ باستان شناسی در بلخیانه، سغدیانه، ازبکستان و تاجیکستان آمده است. پس از این فصول مقدماتی و اطلاعاتی، تطورات فرهنگی و گاهنگاری آسیای مرکزی در فصل چهارم مورد توجه قرار گرفته است.

پس از این گاهنگاری ادوار مختلف به شرح زیر ارائه شده است: گاهنگاری دورۀ نوسنگی، دورۀ گذر از نوسنگی به عصر مس و سنگ، دورۀ مس و نوسنگی، دورۀ مس و سنگ میانی، دورۀ مس و سنگ جدید، عصر مفرغ قدیم، عصر مفرغ قدیم، عصر مرغ میانی عصر مفرغ جدید و عصر آهن.

فصل های مختلف کتاب به شرح زیر است:

مقدمه

درآمد

فصل اول: آسیای مرکزی، حدود و ثغور و جغرافیای تاریخی آن

فصل دوم: خصوصیات طبیعی و اکولوژیک (شامل ریخت‌شناسی، ارتفاعات، دریاچه‌ها، رودها، پوشش گیاهی و پوشش جانوری)

فصل سوم: تاریخچه بررسیها و پژوهشهای باستان‌شناسی در غرب آسیای مرکزی

فصل چهارم: تطورات فرهنگی و گاهنگاری آسیای مرکزی

فصل پنجم: دوره‌های پارینه‌سنگی و میانه‌سنگی

فصل ششم: نوسنگی

فصل هفتم: دوران انئولیتیک

فصل هشتم: دوران مفرغ

فهرست شکلها

فهرست جدولها

سید سجادی، سید منصور، باستان‌ شناسی آسیای مرکزی (جلد اول)، 420 صفحه، شمارگان: 1000، قطع: وزیری، بها: : 175000 ریال، 1395.

منبع: میراث مکتوب

www.mirasmaktoob.ir

اطلاعات تکميلي

خواندن 1950 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب