شنبه, 09 بهمن 1395 ساعت 10:12

کتاب«عقل ساد» به روایت موریس بلانشو

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

«عقل ساد» عنوان کتابی است که نشر «بید گل» آن را به چاپ رسانده است. موریس بلانشو این کتاب را نوشته و درصدد است تا عقلانیت را از لایه‌های تفکر مارکی دوساد بیرون بکشد.


 نشر بیدگل کتاب «عقل ساد» نوشته موریس بلانشو را روانه بازار کتاب کرد. در این اثر نویسنده در صدد است تا عقلانیت را از لایه‌های پنهان در افراط‌گری و هنجارگریزی‌های مارکی دوساد بیرون بکشد تا بتواند ساد را به واسطه همان عقلانیتی که در او یافته نقد کند و تناقضاتش را عیان سازد.

سمیرا رشیدپور، مترجم این اثر  در مقدمه خود با عنوان «مارکی دوساد؛ زخمی بر چهره روشنفکری» نوشته است: «اعتقاد بلانشو نبرد میان انسان سادی با دیگری (قانون، طبیعت، خدا) را بر پایه نبرد خصمانه نبروهایی می‌داند که او به آنها آگاهی دارد. اما از آنجایی که شرط واقعیت یافتن یک نیرو، وجود نیرویی است که بر ضد آن عمل می‌کند، پس انسان سادی از پیش و با اقدامی سلبی و با نفی نیروهای دیگر در تلاش برای رسیدن به بالاترین درجه نیرو یعنی قدرت مطلق است.»

از منظر بلانشو، قدرت واقعیتش را از ویرانی و کشتار می‌گیرد. در این میان آنچه مشخصا از این حاکمیت به دست می‌آید تنهایی مطلق است و آزادی برآمده از این قدرت آزادی فردی است. بلانشو اعتقاد دارد ساد یک جزء را به عنوان عامل برسازنده جهانی تصور می‌کند که بر پایه نیستی بنا شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بارت بر این باور است که جامعه سادی نه تنها برآمده از عقل روشنگری نیست، بلکه همچون جوامع توسعه‌نیافته است، دنیایی پیشاتمدنی (همچون وضعیا طبیعی هابزی) را نمایندگی می‌کند. اما انتقادی که می‌توان نسبت به قرائت بارت مطرح کرد این است که برای مشاهده اعمال سادی لزوما نیازی نیست به کشورهای توسعه‌یافته سفر کنیم، بلکه در دل اروپای توسعه‌یافته برآمده از روشنگری نیز هنوز می‌توان نمونه‌هایی از خشونت و انتقام‌گیری را دید».

این اثر در بردارنده مقدمه مترجم است. در بخش دیگری نیز «عقل ساد» بررسی شده است. «غایت نقد چیست؟» و «پی‌نوشت‌های نویسنده» دیگر بخش‌های این کتاب است. «منابع مترجم فارسی در مقدمه و پاورقی» عنوان بخش پایانی این کتاب است.

«عقل ساد» در 170 صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی نشر بیدگل به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا

اطلاعات تکميلي

خواندن 2069 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار