سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 14:56

نخستین نشست بایسته‌‌های تقنین

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دیروز دوشنبه،‌ 4 بهمن 1395،‌ اولین جلسه‌ی نقد کتاب بایسته‌های تقنین در معاونت پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

این نشست‌ها که به مناسبت یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و پژوهشی برنامه‌ریزی شده است،‌ مجموعه‌ای از برنامه‌های نقد و معرفی کتاب‌‌های مرتبط با قانون‌گذاری یا رونمایی از کتاب‌های مرتبط با پارلمانتاریسم در ایران است.

دیروز اولین جلسه‌ی نقد کتاب برای بررسی کتاب «فقه و قانون‌گذاری» تشکیل گردید. این کتاب که اثر جناب آقای دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی  است اخیراً با تجدید نظر و اضافات به چاپ رسیده است. در این کتاب ارتباط متقابل فقه و قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته و بایسته‌های مورد نظر مؤلف در فصل سوم آن مورد تأکید قرار گرفته است.

نخست مؤلف توضیحاتی در مورد ساختار و محتوای کتاب خود مطرح نمود. سپس حضرت آیت‌الله دکتر عباس کعبی-عضو محترم مجلس خبرگان و جناب آقای دکتر احمد حبیب‌نژاد-مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به نقد این کتاب پرداختند. طبیعتاً حوزه‌ی بحث در مورد فقه و قانون‌گذاری گسترده‌تر از محدوده‌ی صرفاً نقد این کتاب بود.

سخنرانان هر دو به ارتباط متقابل فقه و قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز توجه داشتند. در این جلسه همچنین آقایان دکتر محبی-مدیر کل حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و آقای الموتیان مدیرکل قوانین مجلس شورای اسلامی-راجب به نحوه‌ی عملکرد قوه‌ی مقننه در ارتباط با موضوع کتاب توضیحاتی را ارائه دادند.  تمامی شرکت‌کنندگان در جلسه و سخنرانان بر این موضوع که کتاب مذکور دارای ارزش‌های والایی است تأکید داشتند.

معاونت پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس امیدوار است که با بررسی و نقد کتاب‌هایی که در زمینه‌ی بایسته‌های تقنین نگارش یافته است بتواند راه‌کار‌هایی در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

نشست بعدی بایسته‌های تقنین به نقد کتاب «بایسته‌های تقنین با نگاهی انتقادی به قانون مجازات اسلامی»،‌ نوشته‌ی آقای دکتر احمد حاجی ده‌آبادی خواهد پرداخت که در تاریخ یک‌شنبه،‌ 17 بهمن 1395، ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر در محل معاونت پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کتاب «بایسته‌های تقنین با نگاهی انتقادی به قانون مجازات اسلامی» توسط دو نفر از حقوق‌دانان و اساتید دانشکده‌های حقوق کشور مورد نقد قرار خواهد گرفت. آقای دکتر فتحی-نماینده‌ی محترم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی مجلس و آقای دکتر شمس ناتری-استاد حقوق دانشگاه تهران- در جلسه‌ی آینده به نقد کتاب مذکور خواهند پرداخت.

q1234

qanun1 1

qanun1 2

qanun1 3

qanun1 4

اطلاعات تکميلي

خواندن 1991 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار