سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 10:08

فهرست توصیفی دستنویس‌های صحیفه سجادیه و شروح آن در کتابخانه‌های ایران و برخی کشور‌های جهان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بخشی از کتاب‌های مرجع و منبع موجود در بخش خطی کتابخانه‌ی مجلس که بنیاد‌گذار آن مرحوم استاد حائری است هم‌اکنون مورد استفاده فهرست‌نگاری و مراجعان و محققان در حوزه‌ی کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی است. بنا داریم در فرصت‌های مقتضی به معرفی و گزارشی از آن‌ها بپردازیم از جمله:

فهرست توصیفی دستنویس‌های صحیفه سجادیه و شروح آن در کتابخانه‌های ایران و برخی کشور‌های جهان به تحقیق و تدوین دکتر یوسف‌بیگ باباپور و دکتر مسعود غلامیه و توسط انتشارات منشور سمیر در سال 1395 خورشیدی در 730 صفحه منتشر گردید.

محتوای کتاب

این اثر حاوی فهرست و معرفی توصیفی حدود 2400 نسخه‌ی خطی از صحیفه سجادیه، شروح،‌ ترجمه‌ها،‌ تلخیص‌ها و حواشی آن طبق فهارس منتشره است که بر اساس الفبایی عناوین نسخه‌ها تنطیم شده است. در پایان نیز نمایه مؤلفان شروح و حواشی صحیفه سجادیه و کتابنامه(آثاری که در تهیه این فهرست بدان‌ها مراجعه شده) درج گردیده.

ساختار کتاب

در مقدمه این کتاب،‌ ضمن توصیف و تعریف از کتاب شریف صحیفه سجادیه که مناجات‌ها و ادعیه دلنواز و گهربار امام سجاد(ع) می‌باشد آمده است:

صحیفه سجادیه در طول حدود هزار سال عمر شریف خود،  همواره بهترین کتاب جامع ادعیه برای اهل دل بوده است که اوقات خود را در نیایش با رب جلیل با زبان آن بازگو می‌کرده‌اند و می‌کنند. اندیشمندان و محققان بسیاری بر آن شرح و تفسیر نوشته‌اند و آن را به زبان‌های مختلف بالاخص فارسی ترجمه کرده‌اند. تا به حال نزدیک به 2400 نسخه‌ی خطی از صحیفه سجادیه،‌ شروح،‌ ترجمه‌ها، تلخیص‌ها و حواشی آن طبق فهارس منتشره شناسایی شده و در این فهرست موضوعی ثبت شده و بی‌شک بیش از این‌ها است.

محمود نظری-بخش خطی کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1853 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار