دوشنبه, 20 دی 1395 ساعت 13:18

زبان فارسی کلید معارف بشری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس بنیاد ایرانشناسی گفت: زبان، نقطه متمایزکننده انسان و حیوان به شمار می آید و کلید معارف بشری در زبان فارسی است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله سیدمحمد خامنه ای روز دوشنبه در سومین گردهم آیی موسسات آموزش فعال در زبان فارسی با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجایی سخن خود را آغاز کرد و افزود: خدمات ایشان بر همه معلوم است.
وی در این گردهم آیی در بنیاد ایرانشناسی با اشاره به اهمیت زبان افزود: هنر زبان این است که انسان را از عالم ذهن خارج کرده و به این وسیله انسان می تواند ذهن خود را در عالم عین بیان کند.
رییس بنیاد ایرانشناسی ادامه داد: انسان از طریق زبان، لطایف معنوی و عرفانی را برای دیگران بیان می کند و این معارف به کتابت می رسند. از نظر فلاسفه زبان مرحله ای از هستی شناسی فلسفی است که طی آن هستی ملکوتی و عقلانی با زبان به وجود لفظی تبدیل می شود.
وی با اشاره به اهمیت زبان در اجتماع افزود: امروزه زبان ها از نظر اهمیت یکسان نیستند، بیشترین اهمیت هر زبانی در قدرت انتقال مفاهیم و معنویات آن است.
خامنه ای با بیان اینکه بالاترین معارف ملکوتی و معنوی در زبان های فارسی و عربی منتقل شده است گفت: زبان فارسی به دلیل آثار عرفانی و ادبی به خوبی لطافت انتقال معنی را نشان داده است و آثار عرفانی مولوی، حافظ، شبستری و دیگر‌ بزرگان را در هیچ زبانی نداریم.
رییس بنیاد ایرانشناسی در این گردهم آیی با اشاره به اینکه زبان‌ فارسی با این میزان از میراث ادبی و عرفانی گفت: این زبان توانسته هدف غایی و عالی انسان ها را از استفاده از زبان محقق کند.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش زبان فارسی خاطرنشان کرد: زبان فارسی با وجود زبان های سترگی مانند عربی، اهمیت و توانایی بیشتری دارد و همواره به خارجی های علاقمند به ایران گفته ام باید زبان فارسی را فرا بگیرید که این زبان کلید معارف بشری است و ترجمه های مختلف از متون این زبان برای فراگرفتن معارف راهگشا نیستند.
سومین گردهم آیی یک روزه موسسات فعال در آموزش زبان فارسی 20 دی در محل بنیاد ایرانشناسی با حضور رییس این بنیاد، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی، معاونان وی و حضور 40 موسسه داخلی و خارجی و کارشناسان آموزش زبان فارسی بنیاد در حال برگزاری است.

***ضرورت همکاری ایرانشناسی و آموزش زبان فارسی
همچنین قدرت الله علیزاده معاون بین الملل بنیاد ایرانشناسی در این مراسم گفت: ضرورت ایجاب می کند نهادهای فعال در زمثینه ایرانشناسی و آموزش زبان فارسی با شناخت یکدیگر فرصت ها را بهتر بشناسند و همکاری کنند.
وی افزود: مخاطبان ایرانشناسان و آموزش زبان فارسی در 80 درصد موارد مشترک هستند و این بنیادها باید با انسجام بیشتری فعالیت کنند.
علیزاده همچنین به فعالیت های روزافزون بنیاد ایرانشناسی در زمینه بین الملل اشاره کرد و گفت: بنیاد در دوره ریاست آیت الله خامنه ای در بخش بین الملل فعالیت هایی را آغاز کرده است که پیش از این تعطیل بود و به همین دلیل نیاز به هماهنگی های بیشتری با نهادهای همسو احساس می شود.

** نیاز به آموزش زبان فارسی برای اهداف گوناگون
رضا مرادصحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با اشاره به وجود موسسات مشابه در دیگر کشورها برای آموزش زبان فارسی گفت: نهادهایی مانند بنیاد گوته برای آموزش زبان آلمانی، بنیاد کنفوسیوس برای آموزش زبان چینی و بریتیش کانسل برای آموزش زبان انگلیسی، دیپلماسی عمومی کشورهای یاد شده را در زمینه زبان هدایت می کنند و این امر از اهمیت آموزش زبان حکایت دارد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری سومین گردهم آیی موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی نشان دهنده تحقق یکی از اهداف بنیاد سعدی است افزود: مهم ترین پیام متولیان موسسات آموزش زبان فارسی این است که با هم برنامه ریزی کنیم و تخصصی برگزار کنیم.
مرادصحرایی تاکید کرد: افراد مختلف در سراسر دنیا با اهداف گوناگونی زبان فارسی را فرا می گیرند. جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر زبان فارسی را به عنوان زبان میراثی خود می آموزند و به همین دلیل باید آموزش زبان فارسی برای اهداف گوناگون را مد نظر قرار دهیم.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی تصریح کرد: گردهم آیی امسال با برگزاری سه نشست تخصصی در حوزه راهکارهای جذب مخاطبان خارجی، تولید محتوا و استانداردسازی آزمون ها همچنین برنامه ریزی آموزش حضوری و آموزش برخط، مساله محورتر برگزار می شود.
وی همچنین به رونمایی از دو عنوان کتاب «استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی» و «لذت خواندن» اشاره و اظهار کرد: شناخت نامه ای از موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی نیز منتشر شده است که برای آشنایی موسسات با یکدیگر به نمایندگان حاضر در گردهم آیی اهدا می شود.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1776 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار