یکشنبه, 19 دی 1395 ساعت 23:43

کیانیان: باید به نقد پیام آثار در تئاتر و سینما پایان داد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بازیگر تئاتر و سینمای ایران گفت: ساختارشناسی و نقد ساختار باید اصل ارزیابی یک اثر نمایشی یا فیلم سینمایی باشد و می بایست به نقد پیام آثار در تئاتر و سینما پایان داد.
رضا کیانیان یکشنبه شب در مراسم رونمایی از نخستین ماهنامه تخصصی تئاتر، سینما و ادبیات خراسان با نام 'بارثاوا' و بزرگداشت تولد گروه تئاتر پارت در مشهد افزود: در گذشته هنگام نقد تئاتر به پیام آن توجه می شد و ساختار هنری اثر نمایشی از سوی منتقدان مورد نقد و بررسی قرار نمی گرفت.
وی ادامه داد: به دلیل توجه بیش از حد به پیام یک اثر نمایشی یا فیلم سینمایی پیامها به جای ساختارها در تئاتر و سینمای ایران رشد کردند در حالی که این پیام از طرق دیگر به صورت روزنامه، سخنرانی و کتاب نیز قابل انتقال بود.
این هنرپیشه گفت: اما اثر هنری دارای چیزی مافوق پیام است که همان ساختار و وجه هنری اثر می باشد لذا در نقد یک اثر نمایشی یا فیلم سینمایی باید ساختار هنری مورد بررسی قرار گیرد، موضوع مهمی که هنوز در جامعه هنری ایران مغفول مانده است.
وی افزود: در سینما و تئاتر سخن تازه ای برای گفتن نداریم بلکه با برخورد تازه ای مواجهیم و کارگردانی، نورپردازی، طراحی صحنه، طراحی لباس و بازیگری و همه اینهاست که یک فیلم را می سازد نه یک پیام.
کیانیان ادامه داد: رویکرد تخصصی نسبت به یک اثر هنری این است که ساختار هنری آن را شناخت زیرا ساختار یک اثر رشد کرده و دامنه تاثیر آن را گسترش می دهد.
وی در ادامه به تشریح سابقه هنری خود و چگونگی شکل گیری گروه تئاتر پارت پرداخت که با همراهی برادرش 'داوود کیانیان' حدود 50 سال قبل شکل گرفت و گفت: دی ماه جاری هر شب 115 تئاتر بطور همزمان در تهران و هفت تئاتر در مشهد اجرا می شود و این آرزوی گروه تئاتر پارت در گذشته بود که امروز به واقعیت تبدیل شده است.
او افزود: زمانی که گروه تئاتر پارت شکل گرفت در کنار کار نمایشی یک نشریه ادبی به نام 'جنگ بینالود' ایجاد کردیم که به دلیل شرایط سیاسی زمان، مسائل سیاسی بر این نشریه سایه انداخته بود و در آن کمتر به ادبیات و هنر پرداخته می شد.
وی ادامه داد: در آن زمان تئاتر نیز وضعیت نشریه را داشت و در واقع مغلوب وجه سیاسی شرایط زمان شده بود، امروز به این فهم و درک رسیده ام که اگر آن زمان روی ساختار تئاتر توجه بیشتری کرده و وجوه تخصصی آن را بیشتر می شناختیم امروز تئاتر بهتری در کل ایران در جریان بود.
کیانیان گفت: امروز که نشریه تخصصی 'بارثاوا' راه اندازی می شود بهتر است این نشریه فقط به فرهنگ و هنر اختصاص یابد و خود را درگیر مسائل حاشیه ای نکند و زمینه رشد ریشه های فرهنگی و هنری موجود را فراهم نماید.
وی افزود: تاریخ نشان می دهد در هر دوران تنها هنر هنرمندان در بخشهای مختلف ماندگار شده لذا اگر بنیانهای هنری کشور را قویتر می کردیم در عرصه هنر موفقتر از امروز بودیم.
سردبیر ماهنامه 'بارثاوا' نیز در این مراسم گفت: خراسان از گذشته دور تاکنون مهد ادبیات، شعر، علم، ادب و فرهنگ بوده و امروز خراسانیان وامدار میراث بزرگی از بزرگان علم، ادب و فرهنگ این سرزمین هستند.
سروش مظفر مقدم افزود: این نشریه به صورت کاملا مستقل از جناحهای سیاسی راه اندازی شده و در نخستین شماره خود پرونده گروه تئاتر قدیمی خراسان با نام 'تئاتر پارت' را باز کرده و به معرفی اعضای آن شامل داوود و رضا کیانیان، محمدباقر کلاهی اهری، محمدتقی رفقی و دیگران و تاثیر آنان بر هنر نمایشی این سرزمین پرداخته است.
وی گفت: در هر شماره از این ماهنامه داشته های فرهنگی و هنری خراسان در گذشته و زمان حال در بخشهای تئاتر، سینما، نقد ادبی، شعر، داستان و ... به تفصیل بیان می شود.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **منتشرکننده: حسین کریم زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1563 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار