چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 19 دی 1395 ساعت 12:58

بانویی عالمه از تبار عش آل محمد(ص)/وعده بهشت به زائران حرم ملکوتی کریمه اهل بیت(س)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی از جنس ملکوت و از تبار عش آل محمد(ص) است که حرم ملکوتی آن حضرت در دل کویری شهر قم، پناهگاه دلباختگان و عاشقان اهل بیت(ع) شده است و در روایت های مختلفی از امامان معصوم، بهشت را وعده زیارت زائران ایشان داده اند.
به گزارش ایرنا، حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانو حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره متولد شد و مشهورترین لقب آن حضرت «معصومه» است.
این بانو تحت تعلیم علمی و فرهنگی و مخزن اسرار دانش الهی و منبع علم و معرفت پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) قرار گرفت و با رشد بالای علمی به سوالات شرعی و دینی مردم پاسخ می داد.
اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه(س) ذکر شده شامل طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم) است. هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه(س) عنوان شده است.
در تاریخ نقل شده است که فاطمه معصومه(س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر(ع) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا(ع) در والاترین رتبه جای دارد در همین راستا شیخ محمد تقی تستری، در قاموس الرجال، به جایگاه علمی این بانو اشاره می کند و حضرت معصومه(س) را به عنوان بانوی اسوه معرفی کرد و فضیلت وی را در میان دختران و پسران حضرت موسی بن جعفر(ع)، غیر از امام رضا(ع) بی نظیر دانسته است. وی در این زمینه چنین می نویسند: در میان فرزندان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع) کسی هم شان حضرت معصومه(س) نیست.
این بانو به قدری عالمه بوده است که در زمان نبود پدر بزرگوارش به پرسش ‌های دینی و فقهی شیعیان پاسخ می‌ داد به گونه ای که روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه و برای دستیابی به پاسخ سوالات خویش به خانه موسی بن جعفر رهنمود شدند، در این هنگام دختری عالمه پرسش های آنان را گرفت و پاسخ های آنان را نوشت. در طول مسیر کاروانیان به پیشوای هفتم شیعیان برخورد کردند و جواب سوال ها را به این امام معصوم نشان دادند ایشان لبخندی زد و سه بار فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش فدایش باد.»
هم چنین وی راوی حدیث منزلت، حدیث غدیر، حدیث فاطمیات، روایت معراج پیامبر(ص)، روایت تولد امام حسین(ع) و روایت دوستی اهل بیت(ع) بوده است به گونه ای که علامه بزرگوار امینی در کتاب شریف الغدیر به بعضی از آن ‌ها استناد می ‌کند، از این رو نقل این احادیث حاکی از مقام علمی والای آن بانو است.
شفیعه روز جزا یکی دیگر از ویژگی های این بانوست که نشانگر جایگاه بالای او در نزد پروردگار است، بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام (ص) است که در قرآن کریم از آن به (مقام محمود) تعبیر شده است. همانا 2 تن از بانوان خاندان پیامبر از جمله خاتون محشر حضرت فاطمه زهرا(س) و شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه(س) شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است. درباره شفاعت این بانوی مطهر از امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم شیعیان نقل است: «با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌ شوند».
حضرت معصومه(س) به قدری دارای جایگاه علمی و عرفانی است که حضرت رضا(ع) در شان او زیارتنامه ای را صادر فرموده است از این رو بعد از فاطمه زهرا (س) تنها زیارتی که از امام معصوم برای یک بانو مکرمه نقل شده، زیارت حضرت معصومه (س) است. در فرازی از این زیارتنامه آمده است: «ای فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن؛ چرا که در پیشگاه خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی.»
حضرت معصومه(س) در زبان فقیهان گران قدر شیعه، به لقب کریمه اهل بیت(ع) یاد می شود. عابده بودن از دیگر صفات این بانوست، ایشان در اقامت 17 روزه اش در بیت النور قم به خواندن نمازهای شب و عبادت کردن پرداخت.
وجود روایت هایی از امامان معصوم نشانگر جایگاه معنوی این بانوست، پیشوای ششم شیعیان امام صادق(ع) می فرمایند:«آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»
هم چنین امام رضا(ع) فرمودند: «کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است» و امام جواد(ع) درباه عمه گرامی اش فرمود:« کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، سزاوار بهشت است.»
شهر قم از گذشتگان دور مورد توجه معصومان قرار گرفته است به گونه ای که در قلب کویری خویش گنبد طلایی از مزار بانویی ملکوتی دارد.
بانویی که در سال ٢٠1 هجری قمری با هدف دیدار برادرش امام هشتم شیعیان که با اصرار و تهدید مامون عباسی به مرو تبعید شده بود با همراهی بستگانش راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، بزرگان شهر قم وقتی خبر رسیدن حضرت معصومه(س) به قم را شنیدند به استقبال آن حضرت رفتند، در این میان «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» زمام ناقه آن حضرت را به دوش می کشید و سایر مردم گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، سپس در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد.
آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است. سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و «بنا بر قولی دوازدهم ربیع الثانی» سال ٢٠١ هجری قمری به دیدار حق لبیک گفت.
مردم قم بر سر و سینه زنان، پیکر پاکش را به سوی محلی به نام «باغ بابلان» بردند و تشییع کردند، از این رو موسی بن خزرج سایبانی از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجری قمری اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد.
امروز حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پناهگاه عاشقان و دلسوختگان عصمت و طهارت است که دل های خویش را به ضریح طلایی اش گره کرده اند تا با شفاعت این بانو غبار گناه از دل های آنان زدوده شود.

** حضرت معصومه(س) از عالمان ارزشمند تاریخ اسلام است
عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با ایرنا با بیان این که حضرت معصومه(س) از عالمان ارزشمند تاریخ اسلام است گفت: کریمه اهل بیت(ع) با صفت عالمه و محدثه بودن از شخصیت های گرانقدر علمی هستند.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: این بانوی مکرمه در استان قم منشا خیر و برکت های بسیاری شده است به گونه ای که در کنار حرم مطهر ایشان، حوزه علمیه شکل گرفت و عالمان بسیاری تعلیم و تربیت یافتند.
امام جمعه موقت قم با اشاره به این که طلبه های حوزه های علمیه مبلغان دین اسلام در سراسر جهان هستند گفت: بسیاری از فضلا با درس گرفتن از بعد علمی، فرهنگی و اجتماعی حضرت معصومه(س) نه تنها در شهرهای مختلف کشورمان بلکه به تبلیغ آموزه های دینی اسلام در سراسر کشور می پردازند.
حسینی بوشهری بیان داشت: بسیاری از عالمان با توسل به این بانوی آب و آیینه به درس و بحث و تحصیل علوم اسلامی و انسانی پرداخته اند ضمن این که مزار بسیاری از علمای دین در حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد.
وی با بیان این که حضرت معصومه(س) از نظر شخصیتی در جایگاه والایی قرار دارد گفت: هر یک از صفت و لقب های این بانو، چراغ روشنی برای همه مردم جامعه است تا با مقام های عالی و درجه ممتاز معنوی او آشنا شوند.
حسینی بوشهری تاکید کرد: شخصیت این بانوی مکرمه که همه ابعاد، روش، منش، فکر و عمل او بر اساس پاکی، صداقت، شایستگی، تفکر و رشد دینی و عرفانی و مورد پسند خدا و رسول و امامان پی ریزی شده بود برای همه الگویی جامع است.
وی ابراز داشت: ایشان پیام‏آور مقام عصمت و طهارت است و هر یک چون آیینه نشان دهنده جمال و کمال وی است.

** شخصیت حضرت معصومه(س) گوهری گرانبها در الگوگیری دختران است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که شخصیت حضرت معصومه(س) گوهری گرانبها در الگوگیری دختران در عفاف و حجاب است گفت: نسل جوان و به ویژه دختران و بانوان باید با ابعاد شخصیتی این بانوی گرامی آشنا شوند و از طریق منابع مختلف نسبت به ایشان و ویژگی های اخلاقی کریمه اهل بیت(ع) شناخت پیدا کنند.
آیت الله حسن ممدوحی تصریح کرد: دختران جامعه ما، مادران فردا هستند و اگر بتوانند الگوی مناسبی را در زندگی خود پیدا کنند نسل فردای جامعه از تربیتی مبتنی بر ارزش ها برخوردار می شوند.
وی اظهار کرد: حضرت معصومه(س) از شخصیتی با ابعاد مختلف برخوردار بودند که بعد اخلاقی، تربیتی، تزکیه نفس، عبودیت، بندگی، دینی و علمی و سایر موارد از آن جمله می باشد.
وی خاطرنشان کرد: وجود ایشان به شهر قم اعتبار بخشید و قم را به لحاظ فرهنگی و دینی و مذهبی غنی ساخت و به عنوان پایگاه فرهنگی به جهان معرفی کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد:حضرت معصومه(س) از جایگاهی برخوردار است که پاداش زیارت ایشان را بهشت می دانند البته زیارتی که با معرفت و شناخت واقعی همراه باشد و بتواند انسان را به تحول و دوری از گناه رهنمون سازد.
وی بیان کرد:حضرت معصومه(س) همچون برادر خود دریایی از کرامت می باشد و حیف است که واقعا در کنار چنین دریایی باشیم و قدردان کرامات آن نباشیم در حالی که عطش زیارت و درخواست حاجت را می توان در بسیاری از زائران دید.
آیت الله ممدوحی عنوان کرد: وجود ایشان قم را نورانی کرد اما بیماری فرصتی را برای دیدار با برادر به حضرت معصومه(س) نداد و در نهایت غربت رحلت کردند و بارگاه ایشان قرن هاست که پناهگاه مومنان و شیفتگان آل الله می باشد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1231 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب