یکشنبه, 19 دی 1395 ساعت 11:51

نگاهی به بهترین آثار جشنواره فیلم فجر؛ از «مترسک» تا «ایستاده در غبار»

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جشنواره بین المللی فیلم فجر در دوره های گذشته، اثری شاخصی را به عنوان فیلم برگزیده و شایسته دریافت سیمرغ بلورین معرفی کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون برگزار می شود و قرار است در بهمن ماه سی وپنجمین دوره خود را سپری کند.
طی 34 دوره این جشنواره تا کنون پنج بار در سال های 1361، 1362، 1366، 1372 و 1392 هیچ فیلم سینمایی حائز رتبه نخست و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نشده است.
فیلم سینمایی «مترسک» به کارگردانی حسن محمدزاده و نویسندگی مهدی معدنیان نخسین اثر سینمایی بود که در جشنواره فیلم فجر در سال 1363 حائز کسب سیمرغ بلورین شد.
زنده یاد بابک بیات موسیقی این فیلم را ساخته بود و بازیگرانی همچون مرحوم هادی اسلامی، فخری خوروش، مرحوم حسین کسبیان، جیران شریف، زری برومند، روح‌انگیز مهتدی، یوسف صمدزاده، پریدخت اقبال‌پور، احمد مظلومی و اکبر نوذری در آن به ایفای نقش پرداخته بودند.
فیلم سینمایی «پرواز در شب» در ژانر دفاع مقدس به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور دومین اثری بود که در سال 1365 توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را تصاحب کند.
مرحوم فرج‌الله سلحشور، علی یعقوب‌زاده، تاجبخش فناییان، جعفر دهقان، مصطفی لاجوردی، کامران نوروز، اکبر نیکرو و سید جواد هاشمی در این فیلم سینمایی بازی کرده اند.
ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1366 شاهد رویداد تاریخی بود بگونه ای که دو فیلم سینمایی «کانی مانگا» و «پرنده کوچک خوشبختی» به عنوان بهترین فیلم این دوره انتخاب شدند.
«کانی مانگا» با بازی هنرمندانی همچون فرامرز قریبیان، مرحوم علی ثابت فر، عبدالرضا اکبری، کاظم افرندنیا و رضا رویگری به عنوان فیلمی‌ با مضمون دفاع مقدس به کارگردانی سیف‌الله داد بود که رکورد طولانی‌ترین اکران در تاریخ سینمای ایران را دارد.
همچنین «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده با بازی هنرمندانی همچون هما روستا، جمیله شیخی و شهلا ریاحی و امین تارخ صاحب سیمرغ بلورین در این جشنواره شد.
«در مسیر تندباد» عنوان هفتمین فیلم برگزیده فجر در سال 1367 به کارگردانی و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی هارون یشایائی ساخته بود.
عزت الله انتظامی، مجید مظفری، شهلا ریاحی و اصغر همت از جمله بازیگرانی بودند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.
فیلم سینمایی «مهاجر» نخستین اثری از ابراهیم حاتمی کیا بود که در سال 1368 به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزیده شد.
علیرضا خاتمی، ابراهیم اصغرزاده و علیرضا حیدری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «مهاجر» بودند.
«آپارتمان شماره 13» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یدالله صمدی، نویسندگی حسن قلی‌زاده و علیرضا خمسه بود که در سال 1369 به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد.
علیرضا خمسه، جمشید اسماعیل‌خانی، کتایون ریاحی، مریم معترف، صدیقه کیانفر،نیلوفر محمودی و سیروس گرجستانی از بازیگران این فیلم بودند.
فیلم سینمایی «نیاز» در دهمین دوره این جشنواره در سال 1370 به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی علی‌اکبر قاضی‌نظام و علی‌رضا داوودنژاد و علی واجدسمیعی و علی‌رضا داوودنژاد سیمرغ بلورین را کسب کرد.
علی سوری، ترحم فتحی و شهره لرستانی از جمله هنرمندانی بودند که در این فیلم سینمایی بازی کردند.
فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در سال 1371 برای دومین بار ابراهیم حاتمی کیا را صاحب سیمرغ بلورین بهترین فیلم کرد
«از کرخه تا راین» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است که به سرنوشت جانبازان شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پرداخت؛ از بازیگران این فیلم می‌توان به علی دهکردی و هما روستا اشاره کرد.
فیلم سینمایی «روز واقعه» در سال 1373 در حالیکه جشنواره فیلم فجر در سال قبلش هیچ فیلم برتری را معرفی نکرد؛ توانست سیمرغ بلورین سیزدهمین دوره را از آن خود کند.
«روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌ کنندگی مرتضی شایسته از روی فیلمنامه بهرام بیضایی ساخته شد.
علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، مهدی فتحی ر این اثر سینمایی بازی کردند.
فیلم سینمایی 96 دقیقه ای «پدر» نام اثری به کارگردانی مجید مجیدی است که در سال 1374 در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب کرد.
محمد کاظمی، پریوش نظریه و حسن کاظمی از جمله بازیگران این اثر سینمایی بودند.
«بچه های آسمان» دومین فیلم سینمایی مجید مجیدی بود که در پانزدهمین دوره جشنواره طی سال 1375 سیمرغ بلورین را کسب کرد.
«بچه‌های آسمان» به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در سال 1998میلادی انتخاب شد و همچنین چهار جایزه از جمله جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال را به دست آورد.
ابراهیم حاتمی کیا در سال 1376 در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست دومین سیمرغ بهترین فیلم را با ساخت «آژانس شیشه ای» کسب کند.
داستان فیلم با بازی پرویز پرستویی، رضا کیانیان، حبیب رضایی، اصغر نقی زاده و قاسم زارع در مورد یک رزمنده بسیجی است که برای درمان همسنگر خود اقدام می‌کند.
«هیوا» با بازی جمشید هاشم پور، گلچهره سجادیه و آتیلا پسیانی، به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی‌پور در سال 1377 توانست سیمرغ بلورین جشنواره را تصاحب کند.
«بوی کافور، عطر یاس» به کارگردانی و نویسندگی بهمن فرمان‌آرا و تهیه ‌کنندگی مرتضی شایسته و فضل‌الله یوسف‌پور نیز سیمرغ بلورین هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.
ابراهیم آبادی، داریوش اسدزاده، فیروز بهجت‌محمدی، ولی شیراندامی، حسین کسبیان، رضا کیانیان، مهتاج نجومی، پریوش نظریه و رویا نونهالی در این فیلم بازی کرده بودند.
فیلم سینمایی «باران» در سال 1379 با بازی هنرمندانی همچون رضا ناجی و حسین عابدینی توانست در نوزدهمین دوره جشنواره فجر، دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به مجید مجیدی برساند.
«خانه ای روی آب» در سال 1380 نیز توانست دومین سیمرغ بهترین فیلم بهمن فرمان آرا در بیستمین دوره این جشنواره به همراه آورد.
رضا کیانیان، هدیه تهرانی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و رویا نونهالی از جمله بازیگرانی بودند که در «خانه ای روی آب» ایفای نقش کردند.
«دیوانه از قفس پرید» که سومین فیلم بلند احمدرضا معتمدی و با بازی هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی، علی نصیریان، پرویز پرستویی و نیکی کریمی بود نیز توانست در سال 1381 به عنوان بهترین فیلم بیست و یکمین جشنواره فجر شناخته شود.
هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی با عنوان «مهمان مامان» در سال 1382 توانست در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین را از آن خود کند.
این فیلم با بازی گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو و ژاله علو بر اساس کتاب هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیما فیلم تولید شده بود.
بیست وسومین دوره جشنواره فیلم فجر با درخشش فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی و نویسندگی محمدرضا گوهری، همراه شد.
این فیلم با بازی مسعود رایگان، افشین هاشمی، محمدرضا نجفی و الهام حمیدی توانست سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را در سال 1383 از آن خود کند.
بیست وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بار دیگر با درخشش اثر ابراهیم حاتمی کیا همراه شد، بگونه ای که این کارگردان صاحب سبک توانست سومین سیمرغ خود را از این جشنواره کسب کند.
«به نام پدر فیلمی» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌ کیا پس از «آژانس شیشه ای» بار دیگر در سال 1384 یکی از پرفروش ترین گیشه های سینمایی کشور شد.
موضوع این فیلم درباره سال‌های پس از جنگ ایران و عراق است و پرویز پرستویی، کامبیز دیرباز، گلشیفه فراهانی، مهتاب نصیرپور، مهتاب ضیایی و افشین هاشمی از جمله هنرمندانی بودند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.
«روز سوم» ششمین فیلم سینمایی محمدحسین لطیفی در مقام کارگردانی بود که توانست در سال 1385 به عنوان بهترین فیلم بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شود.
حامد بهداد، پوریا پورسرخ، باران کوثری، برزو ارجمند، مهتاب صبایی و شهرام قائدی از جمله بازیگران فیلم سینمایی روز سوم بودند.
جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال 1386، فیلم سینمایی «به همین سادگی» رضا میرکریمی را به عنوان بهترین فیلم بیست و ششمین دوره خویش برگزید.
هنگامه قاضیان، مهران کاشانی و صفا آقاجانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم سینمایی «تردید» دومین ساخته کریم‌ مسیحی پس از گذشت 18 سال از ساخت نخستین فیلم او با عنوان «پرده آخر»، توانست در سال 1387 به عنوان بهترین فیلم بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شناخته شود.
ترانه علیدوستی، بهرام رادان، حامد کمیلی، مهتاب کرامتی و انوشیروان ارجمند از جمله بازیگران فیلم سینمایی «تردید» بودند.
«به رنگ ارغوان» سیزدهمین فیلم بلند ابراهیم حاتمی کیا در سال 1388 بار دیگر توانست چهارمین سیمرغ این جشنواره را آز آن خود کند.
هر چند که اکران این فیلم با مشکلاتی مواجه بود اما بالاخره در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را به‌دست ‌آورد.
حمید فرخ نژاد، کوروش تهامی، رضا باباک، خزر معصومی و بهناز توکلی از جمله هنرمندانی بودند که در این فیلم با حاتمی کیا همکاری کردند.
«جرم» فیلمی سینمایی به کارگردانی مسعود کیمیایی محصول سال 1389 است که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
پولاد کیمایی، حامد بهداد، جمشید مشایخی، نیکی کریمی، بهاره رهنما و مسعود رایگان در فیلم جرم کیمیایی به ایفای نقش پرداختند.
جشنواره بین المللی فیلم فجر در ایستگاه بیست ونهم، پس از گذشت یک سال که هیچ فیلمی به عنوان بهترین اثر در سال 90 معرفی نشده بود، بار دیگر با فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری، نویسندگی علیرضا طالب ‌زاده و تهیه ‌کنندگی محسن علی ‌اکبری توانست سیمرغ خود را به پرواز درآورد.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «استرداد» با بازی هنرمندانی همچون حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان و صالح میرزاآقایی در چهار کشور ایران، روسیه، ارمنستان و لهستان انجام شد.
در سال 1392 فیلم های «رستاخیز» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» توانستند به عنوان بهترین آثار سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شوند.
«رستاخیز» فیلم تاریخی و مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نیز اثری از بهروز افخمی بود.
«رخ دیوانهم فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، نویسندگی محمدرضا گوهری و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری ساخته سال 1393 بود که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
«ایستاده در غبار» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال 1394 بود که به خاطر خلاقیت‌های سازندگانش، مورد توجه عموم و منتقدان قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر 1394 را از آن خود کرد.
فراهنگ ** 9187 ** 1071 ** گزارش از: حمیدرضا بازگشا ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1871 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار