چاپ کردن این صفحه
شنبه, 18 دی 1395 ساعت 20:43

تولیدات دانش بنیان با تحریم ها رونق گرفت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو با تاکید بر اینکه تولیدات شرکت های دانش بنیان با وجود تحریم ها رونق گرفت گفت: گام هایی خوبی توسط متخصصان ایرانی در حوزه صنعت برداشته شده است و تحریم تولیدکنندگان داخلی را بر آن داشت تا در شرایط سخت به خود اتکا کنند .
به گزارش ایرنا، هومن کریمی در حاشیه دومین روز از برگزاری همایش تخصصی 'بومی‌سازی صنعت کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن ' هدف از برگزاری این همایش را ایجاد اطمینان و اعتماد برای مشتریان استفاده کننده از کالاهای دانش بنیان عنوان کرد و به ایرنا گفت : این نشست ها و حضور مسئولان شرکت ها به مشتریان این اطمینان را می دهد که به راحتی از این کالاها استفاده کنند.
وی افزود: ما به نیاز‌های آتی مشتریان خود آگاهیم از این رو در فضای اعتماد‌سازی، کیفیت مستمر محصول، قیمت مناسب پایدار و قابل دسترس را مورد توجه قرار داده ایم .
کریمی محورهای این همایش را توسعه صنعت فولاد با نگاه ملی و فن آورانه، بومی سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی ،حمایت از دانش های نوین و با هدف بسترسازی تولید انبوه، خودکفایی تولید کاتالیست صنایع فولاد با خودباوری دانش ایرانی عنوان کرد .
مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ، تاثیر تولیدات شرکت های دانش بنیان در رونق اقتصادی را مهم خواند و گفت : تحریم ها سبب شد گام هایی خوبی توسط متخصصان ایرانی در حوزه صنعت برداشته شود و به نوعی منجر به خودکفایی شد و تولید کنندگان داخلی را بر آن داشت تا در شرایط سخت به خود اتکا کنند .
کریمی با بیان اینکه 20 درصد فولاد کشور با کاتالیست های این شرکت تولید می شود افزود : در صنایع پالایش، پخش و پتروشیمی و در 55 درصد محصولات تولیدی نیز از این کاتالیست ها استفاده می شود.
وی در مورد محصولات تولیدی و اینکه قابل رقابت با نوع خارجی آن است اظهار کرد : شرایط ما نسبت به اروپا خوب است و قیمت ها 60 درصد ارزان تر از آنان است ، به رغم ورود چینی ها و هندی در این بازار کیفیت کالاها بین 6 تا 12 درصد بالاتر از کشورهای اروپایی است .
وی به افزایش ظرفیت تولید این شرکت در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود : کاتالیست های تولیدی نیاز کشور را پوشش می دهد .
کریمی در مورد صادرات کاتالیست به خارج از کشور نیز گفت : تلاش ما تامین نیاز داخلی است و نیم نگاهی به صادارت در دو سه سال آینده داریم .
مدیر مهندسی و تحقیقات شرکت نفت و گاز سرو نیز به اهمیت آهن و فولاد در توسعه دنیای امروز اشاره کرد و گفت : رشد صنایع فولاد در بررسی پیشرفت کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است .
مهران رضایی افزود : با توجه به اهمیت این کالا و نقش بنیادین آن در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشورها افزایش تولید فولاد مورد توجه ویژه دولت در کشور بوده و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کلانی صورت گرفته است .
وی اظهار کرد : در کشور به دو روش واحدهای احیا مستقیم آهن بر اساس گاز طبیعی و کوره بلند آهن تولید می شود و بیشتر واحدهای تولیدی کشور بر مبنای احیای مستقیم آهن فعالیت می کنند که این واحدها نیازمند کاتالیست ها هستند که بتوانند گاز طبیعی همراه با دی اکسید کربن و بخار آب را به هیدروژن و مونوکسیدکربن تبدیل کند.
رضایی تصریح کرد : کاتالیست احیا مستقیم آهن به صورت کامل از خارج از کشور و توسط یک شرکت انحصاری در جهان تولید می شد که با فرآیند 10 ساله و با همکاری شرکت فولاد خوزستان و مبارکه موفق شدیم برای نخستین بار این محصول را بومی سازی کنیم که با حمایت فولاد سازان مواجه شد و این محصول را بجای نوع خارجی وارداتی آن استفاده می کنند .
مدیر مهندسی و تحقیقات شرکت نفت وگاز سرو افزود : این محصول نوع جدیدی از کاتالیست ها است که فعالیت و طول عمر بالاتر و توانایی افزایش ظرفیت واحدهای احیا مستقیم آهن از ویژگی های آن است که سود زیادی برای فولاد سازان خواهد داشت .
رضایی به ایرنا گفت : کیفیت تولیدات داخلی قابل رقابت با نوع خارجی آن است ، هزینه تمام شده آن 25 درصد کمتر از قیمت خارجی است و با تعرفه و گمرک 40 درصد پایین تر از قیمت مشابه خارجی در اختیار فولاد سازان قرار می گیرد.
دبیر و مشاور همایش بومی‌سازی صنعت کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن با بیان اینکه فرآیند تولید فولاد در ایران در سطح اپراتوری و بهره برداری است افزود : سالهای گذشته تلاش شد تا بومی سازی وارد این صنعت شود و بتواند به عنوان صنعت مولد و فعال نه تنها تولید کند بلکه صاحب تکنولوژی هم باشد.
محسن پروان اظهار کرد : برخی کالاها در این صنعت استراتژیک هستند و مواد اولیه ای به شمار می روند که در صورت نبود امکان تولید وجود ندارد .
وی اضافه کرد : فرآیند ما در تولید فولاد احیا مستقیم است ، 76 درصد فولاد دنیا به روش کوره بلند و 18 درصد آن به روش احیا مستقیم تولید می شود اما در ایران 84 درصد تولید فولاد به روش احیا مستقیم است .
پروان با بیان اینکه احیا مستقیم دو کالای استراتژیک به نامهای کاتالیست و الکترود دارد افزود : در بحث تحریم ها به دلیل بومی نبودن این صنعت با بحران مواجه بودیم و شرکت نفت و گاز سرو برای نخستین بار این کاتالیست ها را بومی سازی کرد و برگزاری این همایش نیز با هدف انتقال تجربه های بومی سازی و تعامل بین بزرگان و بررسی مشکلات این صنعت صورت گرفته است .
وی ایران را در سالهای گذشته چهاردهمین تولید کننده فولاد خام دنیا عنوان کرد و افزود : چین ،آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی را بزرگترین تولید کنندگان فولاد جهان عنوان کرد.
مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو نیز این شرکت دانش بنیان را اولین تولید کننده کاتالیست در ایران عنوان کرد و افزود : کاتالیست ها محصولاتی با تکنولوژی بالا در دنیا هستند و به دلیل اینکه این کالا وارداتی بود واحدهای تولید کننده فولاد با مشکلات زیادی روبرو بودند.
محمود رضایی افزود : این شرکت دانش بنیان به مدت 7 سال تحقیقات آزمایشگاهی و میدانی خود را در این عرصه آغاز کرد و کاتالیست های تولیدی آن قابل رقابت با کشورهای خارجی است و تولید انبوه آن از سال 91 آغاز شده است .
وی اظهار کرد : این محصول در سال 92 و به صورت صنعتی در فولاد مبارکه و پس از آن در سال 93 در فولاد خوزستان بارگذاری شد و تا به امروز حدود 600 تن از این محصول در کارخانجات فولاد بارگذاری شده است .
رضایی عملکرد کاتالیست های تولیدی این شرکت دانش بنیان را نسبت به مشابه خارجی 10 درصد بالاتر عنوان کرد.
در این همایش کتاب ' ریفرمینگ و کاتالیست نیکل در فرآیند احیا مستقیم آهن ' رونمایی شد ، این اثر با همکاری جواد عسکری از شرکت فولاد مبارکه تالیف شده است که جنبه های کاربردی این محصول و فرایند احیا مستقیم آهن را مورد بررسی قرار داده است که متخصصان این حوزه می توانند پاسخ های خود را در زمینه کاتالیست و فرایند احیا مستقیم آهن بدست آورند و نخستن کتاب در این زمینه است .
این اثر در هفت فصل در 351 صفحه و در شمارگان 3 هزار نسخه و به قیمت 35 هزار تومان به چاپ رسیده است.
دومین دوره همایش بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن از روز جمعه و با مشارکت مدیران و متخصصان صنعت فولاد کشور و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ، مدیران بنگاه های فولادی و کارشناسان این حوزه در سالن اجتماعات هتل شایگان جزیره کیش برگزار شده و امروز شنبه به کار خود پایان داد.
کاتالیست ماده ای است که سرعت واکنش های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزایش می دهد بدون اینکه خود در آنها شرکت کند.
1630*1641/
خبرنگار : مریم زبان دان - انتشار دهنده : عباسعلی نقی یان

اطلاعات تکميلي

خواندن 1640 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب