شنبه, 18 دی 1395 ساعت 12:05

کاوش باستان شناسان ایرانی در جندی شاپور دزفول

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول در استان خوزستان از روز شنبه آغاز شد.
شهر باستانی جندی شاپور (گندی شاپور) با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است؛ نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است؛ تاسیس شد.
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این نخستین کاوش باستان شناختی در عرصه باستانی جندی شاپور دزفول است که توسط باستان شناسان ایرانی انجام می شود.
یعقوب زلقی با بیان اینکه در سال 1961 میلادی 2 باستان شناس آمریکایی در سطح بسیار محدود و در حد چند گمانه در جندی شاپور گمانه زنی کرده و اهمیت این محوطه باستانی را بیان کرده اند افزود:از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی روز جمعه وارد دزفول شد و از صبح شنبه، کاوش باستان شناسی را در عرصه جندی شاپور آغاز کردند.
وی گفت: با توجه به بررسی میدانی و آثار سطحی زمین، گمانه زنی و حفاری بر روی تپه های جندی شاپور انجام می شود تا بتوان آثاری از تاسیسات دانشگاه و بیمارستان باستانی جندی شاپور بدست آورد؛ ضمن اینکه چهار یا پنج ترانشه در تپه های مختلف با فاصله 100 تا 200 متر انجام می شود.
زلقی زمان این کاوش را بیش از یک ماه تا اواخر بهمن امسال عنوان کرد و افزود: اشیا و آثار احتمالی منقول چون سفال و پیکرک که در این کاوش کشف می شود از سوی سرپرست کاوش تحویل موزه ملی و آثار نیازمند مطالعه پس از مطالعه به محل قبلی خود بازگردانده خواهد شد.
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه با بیان اینکه این کاوش در راستای برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور انجام می شود اضافه کرد: هدف از این کاوش دست یابی به اطلاعاتی تازه در رابطه با ساختار دانشگاه و بیمارستان تاریخی گندی شاپور است تا بتوان به سر نخ هایی تازه در این محوطه باستانی دست یافت.
یک تیم باستان شناس آمریکایی مهر ماه پارسال ضمن بازدید از آثار باستانی دزفول برای حفاری در محوطه باستانی جندی شاپور اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ایرنا این گروه باستان شناس شامل دکتر دونالد ویت کمب استاد دانشگاه شیکاگو ، دکتر عباس علیزاده استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو ، ریچارد پین ، 2 نفر از باستان شناسان دانشگاه nfc لس آنجلس و چهار نفر از باستان شناسان دانشگاه شیکاگو بودند.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده است؛ نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده در این شهر 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
کنگره بین المللی جندی شاپور قرار است بهمن امسال در دزفول برگزار شود.
دزفول دارای آثار ارزشمند باستانی از دوره های مختلف تاریخ است.
تپه های چغامیش دزفول با قدمتی هشت هزار ساله نیز گنجینه ای از تمدن است که به شماره 487 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
چغامیش به عنوان یکی از نخستین محل های خط و کتاب بشر در جهان شناخته شده است.
6068 / 6037
خبرنگار: محمدعلی فریدپناه ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1334 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار