شنبه, 18 دی 1395 ساعت 12:05

گروه ها و اقلیت ها در برنامه سازی در تلویزیون مشارکت داشته باشند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استاد دانشگاه و کارشناس حوزه رسانه معتقد است؛ گروه ها و اقلیت های مختلف باید برنامه های ویژه ای را در شبکه های استانی و سراسری تلویزیون تولیدی حود داشته باشند.
محمد سلطانی فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد راهکار شنیده شدن صدای گروه های مختلف در صدا و سیما گفت: در موضوع حقوق شهروندی، در نظر گرفتن حقوق همه گروه ها و اقلیت ها به طور یکسان، مطرح و مهم است.
وی ادامه داد: این موضوع یکی از مسائل مهم دنیای امروز است و کشورها با بحث حوزه تنوع قومی (diversity)، آن را به عنوان یکی از حوزه های قدرت و اقتدار خود می شناسند.
دانشیار گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: در بحث جهانی شدن، کنار آمدن اقشار مختلف جامعه کنار هم و زندگی مسالمت آمیز آنها با هم یکی از وظایف دولت ها و حکومت ها است.
وی تصریح کرد: رسانه ها به ویژه رسانه هایی که ادعای ملی بودن دارند می باید به حقوق ملی که حق همه اقلیت ها و گروه های مختلف است به طور ویژه بپردازند و سعی کنند از طریق آموزش های لازم زمینه کنار یکدیگر زندگی کردن و آموزش شهروندی را به آنان منتقل کنند.
مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: رسانه صدا و سیما حق ندارد درمورد اقوام و گروه ها، نوعی برخورد تبعیض گونه را ابلاغ و با پرداختن خاص و ویژه به یک قشر خاص، سعی در برتر نشان دادن آنها کند.
وی گفت: در نظر گرفتن آداب و سنن گروه ها، احترام به همه فرهنگ ها و سنن آنها، بیان همه اعتقادات و ایدئولوژی گروه ها و اقلیت های قومی مختلف از جمله وظایف همه رسانه ها به ویژه صدا و سیما است.
نویسنده کتاب «پوشش خبری» در پاسخ به این سوال که چطور می توان این امر را در رسانه ای مانند صدا و سیما محقق کرد؟ گفت: هر کدام از گروه ها و اقشار خاص باید کانال و برنامه های ویژه خود را داشته باشند و این برنامه ها غیر از شبکه های استانی در شبکه های سراسری هم پخش شود؛ ضمن اینکه خود آنها متولی تولید برنامه ها باشند.
وی یادآور شد: مثلا کردها می توانند برنامه ای به زبان و آداب و رسوم خود در شبکه های سراسری داشته باشند که توسط خود آنها ساخته می شود و سهم دیگر گروه ها و اقشار نیز در صدا و سیما افزایش یابد.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1245 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار