جمعه, 17 دی 1395 ساعت 23:47

برگزیدگان پنجمین دوسالانه سراسری تذهیب های قرآنی در مشهد معرفی شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مشهد – ایرنا – برگزیدگان پنجمین دوسالانه سراسری تذهیب های قرآنی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی جمعه شب همزمان با شب میلاد امام حسن عسکری (ع) طی آیینی در جوار حرم امام رضا (ع) معرفی و تجلیل شدند.
به گزارش ایرنا مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و دبیر این دوسالانه در این آیین که در مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان در جوار حرم رضوی برگزار شد، گفت: هنر تذهیب به جهت آمیختگی با اعتقادات دینی و همراهی با کلام کردگار در طول اعصار گذشته همواره از جایگاه ویژه ای در میان هنرهای اسلامی برخوردار بوده است.
علی ثابت نیا افزود: بدون شک تذهیب را پس از خوشنویسی باید مقدس ترین و اصیل ترین هنر اسلامی و ایرانی قلمداد کرد که در طول قرون گذشته با فراز و نشیب به رشد و تعالی خود ادامه داده است.
وی بیان کرد: این هنر در طول سالیان به عنوان ابزاری کارآمد برای طراحی کاشی بویژه در اماکن مذهبی، طراحی فرش و سایر تزئینات اسلامی مورد استفاده قرار گرفته و مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی را با خود همراه داشته است.
وی اظهار کرد: اکنون بدون اغراق بهترین هنرمندان مذهب را می توان در میان ایرانیان مسلمان جست و کمال این هنر را در جمع هنر ایرانی به نظاره نشست.
مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: با اتکای به پشتوانه هزار ساله از آثار قرآنی گنجینه آستان قدس رضوی، این موسسه با برگزاری دوسالانه تذهیب های قرآنی کوشیده تا با احیای سنت ها و مکاتب قدیم و حمایت از هنرمندان این عرصه در پاسداشت از گنجینه هنرهای ایرانی – اسلامی و تحکیم پایه های ایرانی این هنر مقدس گام بردارد.
ثابت نیا گفت: با توجه به ظرفیت عظیم مجموعه بزرگ این آستان مقدس که شامل برخورداری از 20 هزار قرآن نفیس، بهترین تذهیب ها و جلدها است علاوه بر بازنشر این آثار برای الگوگیری هنرمندان، در راستای رسالت خود مبتنی بر حمایت و ترویج هنرهای اسلامی – شیعی و نیز بهره گیری موسساتی چون شرکت کاشی و فرش از نقوش خلق شده، این موسسه از سال 1387 اقدام به برگزاری دوسالانه تذهیب های قرآنی کرده است.
وی افزود: اهداف برگزاری این دوسالانه، اعتلای هنرهای اسلامی، ترغیب هنرمندان به خلق آثار اصیل اسلامی و ایرانی با توجه به مفاهیم قرآنی دینی و مذهبی، حفظ و احیای مکاتب ارزشمند گذشته و ترویج روشهای سنتی، معرفی و بازسازی آثار نفیس موجود در موزه ها و کتابخانه های آستان قدس از ادوار مختلف تاریخی است.
ثابت نیا، حمایت از هنرمندان عرصه تذهیب و نگارگری، حمایت از جایگاه تذهیب در ایران اسلامی در رقابت با کشورهای مدعی مالکیت این هنر، بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را از دیگر اهداف برگزاری دوسالانه تذهیب های قرآنی برشمرد.
وی اظهار کرد: در پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی 465 اثر به دبیرخانه این دوسالانه رسید که از این تعداد 142 فقره تذهیب، 44 تشعیر، 201 گل و مرغ و 78 نگارگری مذهبی بوده است.
وی افزود: در مجموع 315 هنرمند از 22 استان کشور در این دوسالانه شرکت کردند که از این تعداد 255 زن و 60 نفر مرد بودند.
مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: با رای هیات داوران در چهار بخش تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نگارگری مذهبی، در هر بخش سه نفر حایز رتبه های اول تا سوم و سه نفر شایسته تقدیر معرفی شدند.
ثابت نیا اظهار کرد: موسسه آفرینش های هنری تلاش می کند الگوی تازه ای را برای برگزاری دوسالانه های آتی طراحی کند، در این راستا برآن هستیم تا با شناسایی و جذب هنرجویان نخبه از سراسر کشور بویژه هنرمندان مناطق محروم از جهت آموزش تخصصی، در قالب برگزاری کلاس های آموزشی صحیح و حرفه ای هنرمندان را ضمن دعوت به حضور در حریم امام مهربانی ها در جهت قرارگیری اصولی این هنر حمایت کنیم.
به گزارش ایرنا، در پایان برای نخستین بار در دوره های برگزاری دوسالانه تذهیب های قرآنی، از سه هنرمند عرصه نگارگری و نقوش سنتی شامل 'محمدعلی الهام نیا، امیرهوشنگ جزی زاده، زینت السادات امامی' در این آیین قدردانی شد و آنان مفتخر به دریافت نشان زرین رضوان شدند.
همچنین در این آیین که باحضور 'بدیعه زکزکی' دختر شیخ ابراهیم زکزکی؛ رهبر شیعیان مبارز نیجریه برگزار شد با اهدای یک جلد کتاب آسمانی مسلمانان که بازنشر قرآن 'ابراهیم سلطان'، از قرآن های نفیس جهان که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود، از شیخ زکزکی و خانواده وی قدردانی شد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1387 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار