جمعه, 17 دی 1395 ساعت 20:45

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی ایران: جوانمردی و ایثار تختی را جاودانه کرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سرمربی اسبق تیم ملی کشتی کشورمان گفت: روحیه از خودگذشتگی، جوانمردی و ایثاری که تختی در دوران زندگیش برای مردم نشان داد، وی را جاودانه کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا «منصور برزگر» در نشستی با موضوع فرهنگ فتوت در ورزش کشور عصر جمعه در باشگاه هواداران جمعیت امام علی(ع) افزود: تختی به این دلیل جاودانه شد که خودش را به حکومت وقت و پول نفروخت؛ او جوانمردی را تا حدی پیش برد که همه چیز را برای مردم می خواست و با دستگیری از آنها به خصوص از زلزله زدگان بوئین زهرا برای همیشه در تاریخ جاودانه شد.
وی گفت: البته در زمان تختی، ورزشکارانی نیز بودند که می توانستند به این مهم دست یابند ولی به خاطر حب جاه و رسیدن به مقامات دولتی، جایگاه فعلی تختی را از دست دادند.
سرمربی اسبق تیم ملی کشتی ایران که به مناسبت چهل و نهمین سالگرد در گذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی صحبت می کرد، ادامه داد: برای رسیدن به این جایگاه، تختی با حرکت ادامه دار خود در راه مردم داری از موقعیت های بسیار خوب زندگی و ظواهر دنیا گذشت و ریاضت کشید.
دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترآل در خصوص وضعیت فعلی ورزش کشور و جای خالی جوانمردی در آن اظهار داشت: متاسفانه در ورزش امروزه ایران به خصوص در فوتبال به دلیل مبالغ میلیاردی که در آن هزینه می شود، ورزشکاران با تبلیغات، بیشتر به دنبال سودآوری و پر کردن جیب خود هستند. بر همین اساس فوتبال از روحیه فتوت و جوانمردی دور شده است.
برزگر در پاسخ به این سوال که آیا عدم آموزش لازم به بعضی از ورزشکاران سبب شده روحیه جوانمردی از آنها دور شود یا خیر؟ گفت: در رشته های مختلف ورزشی، مربیانی با تفکرات متفاوت وجود دارند. اما افرادی که اسطوره می شوند در ذات خود شاخصه هایی دارند. البته از نوع و چگونگی انجام رشته های ورزشی نیز نباید غافل شد. به عنوان مثال تمرینات کشتی با ذکر صلوات شروع می شود که جزو شاخصه های پهلوانی است؛ همچنین پهلوانانی از دیرباز بودند که در گره گشایی از مشکلات مردم بسیار تاثیر گذار بودند.
وی ادامه داد: شاهنامه فردوسی خود گویای این حقیقت است و پهلوان پروری با ورزش کشتی همراه با روحیه جوانمردی به خوبی در این کتاب وجود دارد؛ در صورتی که در سایر رشته های ورزشی این خصوصیات دیده نمی شود.
پیشکسوت کشتی ایران درباره نقش بزرگان ورزش کشور برای ترویج فتوت و جوانمردی اظهار داشت: در یک کلاس درس همه موفق نمی شوند. بلکه دانش آموزانی نیز نمره کم می گیرند یا مردود می شوند و تنها یک نفر شاگرد اول می شود؛ بر این اساس بزرگان آموزش های خود را می دهند اما تنها یک نفر تختی یا پوریای ولی می شود.
وی گفت: البته در ورزش ایران ورزشکارانی مانند حسین رضازاده و هادی ساعی و دیگران هستند که با وجود داشتن مدال های المپیکی و جهانی، محبوبیت تختی را به دست نیاوردند. زیرا تختی به دنبال ارزش هایی بود که دیگر ورزشکاران کمتر به آن توجه می کنند.
برزگر درباره الگوسازی میان جوانان برای گسترش روحیه فتوت و جوانمردی افزود: باید ورزشکاران را از کودکی و نوجوانی با رفتارهای پهلوانی آشنا کرد. همچنین بسیاری از مربیان با اخلاق می توانند مروج روحیه اخلاقمداری و جوانمردی در رده های سنی پایین باشند.
ورزشی**9029**1021
خبرنگار: محمد مهدی موذن**انتشاردهنده: حسین نوروزیان

اطلاعات تکميلي

خواندن 1554 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار