چاپ کردن این صفحه
جمعه, 17 دی 1395 ساعت 15:42

کلیسای سرکیس مقدس و آیین عشای ربانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اینجا کلیسای سر کیس مقدس و امروز هم روز آیین عشای ربانی یا همان غسل تعمید است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، کلیسای سرکیس مقدس نبش خیابان استاد نجات اللهی یکی از بزرگترین کلیساهای ارامنه ایران است؛ وقتی از بیرون وارد کلیسا می شوی، سمت چپ در کلیسا پیشینه آن نوشته شده است.
در تاریخچه کلیسا آمده است: در سال 1945 میلادی(1324 شمسی) انجمن دوستداران کلیسا در محوطه کلیسا، ساختمان کوچکی برای استفاده خلیفه گری بنا کردند و در سال 1961 میلادی بر آن شدند تا ساختمانی برای خلیفه گری تهران بسازند؛ این کلیسا بزرگ ترین کلیسای ارامنه تهران تهران و به احتمال زیاد ایران است.
با مجوزی که از قبل به عنوان خبرنگار برای پوشش گزارش آیین عشای ربانی داده شده، وارد کلیسا می شوم؛ دو طرف مقابل در ورودی، درخت کریمسس قرار گرفته است؛ وارد که می شوی بر دیواره های بالای محراب، تابلوی نقاشی رنگ آمیزی اثر آودیک آیوازیان جلب توجه می کند که این کار تقلیدی از اثر میکل آنژ در کلیسای واتیکان است و این نقاشی لحظه معراج حضرت مسیح را به آسمان نشان می دهد.
آیین غسل تعمید حضرت عیسی هم دیگر نقاشی است که تصویر یحیی تعمید دهنده را در حال غسل دادن حضرت عیسی نشان می دهد.
نقاشی دیگری هم که تصویر مصلوب شدن حضرت مسیح است را می توان بر دیواره این کلیسا مشاهده کرد.
ساعت 9:15 صبح جمعه است هنوز آیین عشای ربانی شروع نشده اما سه کشیش در حال دعا خواندن هستند؛ دو کشیش ردای سیاه و یک کشیش ردای شیره ای رنگ بر تن دارد و دعا را می خوانند؛ دعاها بر گرفته از کتاب حضرت مسیح است.
کشیشی که ردای شیره ای رنگ بر تن دارد هر از گاهی متنی را به زبان ارمنی می خواند و دو نفری که در سالن ایستاده اند تکرار می کنند.
خواندن دعا به صورت آهنگین و موسیقیایی است. البته این پیش مقدمه ای برای آیین اصلی یعنی غسل تعمید است و ساعت 10 مردم و اسقف برای به جا آوردن این آیین داخل کلیسا می شوند.
سرت را که بر می گردانی روی شیشه پنجره کلیسا نقاشی هایی به چشم می خورد که از داستان های مذهبی الهام گرفته اند، در محراب تصویر حضرت مریم قرار گرفته که طفل خود حضرت عیسی در آغوش دارد و در این تصویر و تصویرهای دیگر مریم مقدس با پوشش کامل دیده می شود.
قبل از رسیدن به محراب، یک مقبره می بینی که تنها مقبره در این کلیسا و مزار عالیجناب اسقف اعظم مانوکیان است که مدت 40 سال مسئولیت خلیفه گری ارامنه را درتهران بر عهده داشت.
حالا بعد از بیست دقیقه دعا خواندن یکی از دو نفری که ردای مشکی بر تن داشت ردایی اناری رنگ با طرح ترنج پوشیده و به دعا خواندن ادامه می دهد.
حین خواندن دعا آن کشیشی که ردای اناری رنگ بر تن دارد با حرکت دست از خبرنگار می خواهد تا بایستد؛ او طوری دعا را می خواند که حس می کنی در حال خواندن سرود ملی است.
ساعت 10:15 ناقوس کلیسا نواخته می شود و اسقف به همراه گروهی از کشیشان و کاهنان و راهبه ها وارد سالن می شوند. این بار کشیشان ردایی نسبتا طلایی رنگ بر تن کرده و اسقف هم ردایی قرمز رنگ پوشیده است.
خانم ها بصورت کر می خوانند و سپس راهبه ای شروع به خواندن متنی از انجیل حضرت عیسی می کند. یکی از مهمترین نکات این آیین این است که وقتی همه برای احترام ایستاده اند کسی حق نشستن ندارد و اگر هم وقتی همه نشسته اند کسی حق ندارد پای خود را روی یک پای دیگر بگذارد.
حالا دیگر سالن از برداران و خواهران ارمنی پر شده است؛ اسقف و کشیش ها به همراه یک راهبه و دو راهب وارد محراب می شوند و در آنجا آیینی را به جا می آورند بعد از دقایقی کتاب انجیل به دست دعا می خوانند این مراسم حدود نیم ساعت طول می کشد؛ برای دقایقی پرده را می کشند و سپس آن را به روی مردم می گشایند و دوباره شروع به اجرای همان آیین می کنند.
حالا اسقف به زبان ارمنی با حاضران سخن می گوید و به نوعی آنان را نصیحت و موعظه می کند.
همزمان برخی در دو طرف سالن کلیسا شمع های زرد رنگی را روی سینی پر از آب روشن می کنند و یا برخی دیگر در جعبه های قهوه ای رنگ پول گذاشته و کتاب مقدس در کنار جعبه را می بوسند.
حالا دیگر نوبت اجرای آیین عشای ربانی است.
اصل اجرای غسل تعمید بدین صورت است وقتی نوزادی متولد می شود او را در حوضچه مخصوصی که برای این منظور در کلیسا ساخته شده قرار می دهند؛ از آنجا که مسیح به وسیله آب غسل تعمید یافت؛ نوزاد را هم با آب آنهم ولرم غسل می دهند. غسل به این ترتیب است که کشیش تعمید دهنده، طفل را بغل کرده و سه مرتبه در آب غوطه ور می کند و سه بار بر سرش آب می ریزد و او را به نام پدر، پسر و روح القدس، غسل تعمید می دهد. در این هنگام دعاها و آوازهای مذهبی می خوانند و قسمت هایی از انجیل را نیز قرائت می کنند. فرد تعمید شده عضو کلیسا می شود.
البته این غسلی است که هنگام به دنیا آمدن نوزادان انجام می شود اما در مراسم عشای ربانی که چند روز پس از تولد عیسی مسیح انجام می شود؛ در اینجا اسقف صلیب را که نماد حضرت عیسی است در آب غسل می دهد.
آب در ظرفی بزرگ با روغن مقدس تبرک داده و برای شفای بیماران و همچنین تبرک خانه، بین حاضران در کلیسا توزیع می شود.
حالا آیین عشای ربانی به پایان رسیده و ارامنه با توزیع شیرینی و شکلات این آیین را گرامی می دارند.
اجتمام**7329**1021
گزارشگر : لیلا اسماعیل نژاد**انتشار دهنده: حسین نوروزیان

اطلاعات تکميلي

خواندن 1325 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب