پنج شنبه, 16 دی 1395 ساعت 11:55

نغمه سرایی عندلیب گیلان در شب های سرد زمستانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ناصر مسعودی عندلیب گیلان پس از سال ها بار دیگر می آید تا بر شاخسار طرب انگیز صحنه از گل های بنفشه ، پامچال و نم نم باران سرزمین سبزش، از غم عشق و قیام جنگل و میرزای بزرگ مردمان دیارش بخواند.
به گزارش ایرنا، موج و ماهی و خزر ، سپید رود و سربلندی جنگل های هیرکانی ، بیم و امید شالیکاران و روستاییان ، غم و شادی بازارمج ، نسیم خوش کوهپایه ها در آواها و ترانه های مسعودی متبلور شده اند.
ناصر مسعودی نام آشناترین و خاطره سازترین خواننده گیلان ، مایه اعتبار موسیقی این دیار و افتخار اهالی موسیقی و مردم این سرزمین نگارین است. جایگاه هنری و تاثیر استاد مسعودی بر هنرمندان عرصه موسیقی گیلان را باید از زبان خودشان شنید.

*صد نکته غیر حسن صدا
حامد پورشعبان کارشناس هنری و نویسنده کتاب موسیقی گیلان، رنگ و جنس لطیف و مطبوع ، حجم مناسب، اجرای دقیق و کوک، لحن گرم و صمیمی را از مشخصه های صوتی و اجرایی صدای استاد مسعودی می داند .
به گفته وی لطف صدای خاص به علاوه توانمندی اجرایی و تسلط به کلیت موسیقی دستگاهی و بومی، از ناصر مسعودی خواننده ای موفق و ماندگار ساخته است.
وی در بیان جایگاه موسیقایی استاد مسعودی از این شعر حضرت حافظ مدد گرفت که صد نکته غیر حُسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب نظرشود و افزود: یکی از خوانندگانی که اقبال عام و خاص یافته و صدای او در زندگی مردم جاری و جاوید مانده، استاد مسعودی است.
وی تصریح کرد: برخلاف برخی خوانندگان که مناسبات و اتفاقات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی یا اتفاقات دیگری سوای کیفیت آثار موجب شهرت آنان می شود، این مسئله در مورد ناصر مسعودی و افرادی از سنخ و جنس او اساساً صادق نیست و اقبال عام به او دلایلی کیفی دارد.
این کارشناس موسیقی جاودانگی استاد مسعودی را به خاطر تولید آثاری دانست که برای عوام و خواص، از نظر هنری، دارای سطحی مقبول است، آن هم در زمانی که خوانندگان دیگری مانند او در رسانه ‏های موجود و بین مردم مطرح بوده اند.
به گفته پورشعبان ، آثار ناصر مسعودی با گذشت چند دهه، همچنان بین مخاطبانش جایگاه خاص خود را دارد و بسیاری از کارهایی که او اجرا کرده، دارای رابطه ای نوستالژیک با مخاطبان اوست و این رابطه ، نسل به نسل تا عصر حاضر منتقل شده است.
پورشعبان با اشاره به این که نیمی از آثار استاد مسعودی فارسی است خاطرنشان کرد: این آثار هیچ کم از تولیدات گیلکی ایشان ندارد .
وی در خصوص تاثیرگذاری استاد مسعودی در موسیقی گیلان گفت: ایشان محضر موسیقیدانانی چون علی اکبر خان شهنازی، احمد عبادی و ملوک ضرابی را تجربه کرده و با بسیاری دیگر از هنرمندان معاصر حشر و نشر داشته ، طبعا این تجربه ها در زیبایی شناسی او بی تاثیر نبوده و به همین نسبت، مراودات دیگران با او به طور مستقیم یا با آثار او به طور شنیداری، طبعا تاثیراتی را در پی داشته است.
این مدرس و نوازنده سنتور خاطرنشان کرد: یک بخش از تاثیرگذاری ایشان را می‏توان روی مخاطبان او دید که هنوز پس از سال ها، ترانه‏ ها و آوازهای او را دنبال می‏کنند.
وی همچنین به تاثیرگذاری مسعودی روی خوانندگان پس از او سخن گفت و افزود : معمولا خوانندگان و نوازندگان، از هنرمندانی متاثر می‏شوند که چهره و وجهه ای فراگیر داشته و سطح کیفی آثارشان مورد قبول جامعه هنری قرار گرفته و موقعیت تثبیت شده برای خود فراهم کرده باشند و استاد مسعودی در موسیقی گیلان دارای چنین وجهه‏ ای است.
وی تاثیرگذاری هنرمندانی چون قوامی آبکناری، زنده یاد حسن جیلانی، محمد شیردوست و برخی دیگر را نشان دهنده زیبایی شناختی صدای ایشان و جذابیت آن برای اهالی هنر دانست .
اما استاد مسعودی علاوه بر حسن صدا و تسلط بر موسیقی که موجب علاقه گیلک زبان ها به ایشان است، برای غیر گیلک ها نیز به نمادی از گیلان تبدیل شده.

*معرفی موسیقی گیلان به کشور
عزیز قاسم زاده کارشناس و خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در خصوص استاد ناصر مسعودی گفت : ویژگی ذاتی صدای استاد، خاص بودن جوهره و رنگ صدای ایشان است.
وی با بیان این که صدای استاد مسعودی متاثر از صدای شخصی خاص یا پیشینه قبلی و یا تاریخی نیست، افزود: این بدان معناست که صدای استاد مسعودی دارای جوهره و تازگی و خوش آب و رنگ و ملیح است.
قاسم زاده این حس و حال بکر صدا را دومین خصوصیت صدای ناصر مسعودی دانست و تصریح کرد :خیلی از خوانندگان خوش صدا هستند اما هنگام ادای شعر و خوانش ترانه، قادر به انتقال حس نیستند .
این هنرمند عرصه موسیقی متذکر شد: استاد مسعودی تنها خوانندگی نمی کند بلکه کلمات را مثل یک صورتگر ماهر نقاشی می کند که به عنوان نمونه می توان به ترانه کمتر شنیده شده آسمانی دیگر اشاره کرد آنجا که به زیبایی تمام می خواند؛ گر روشنی از جهان رود خورشید اگر به آسمان رود ، ز روی تو روشنی دهم ،همه شب جهان را ، ستاره ها از نگاه تو دهم آسمان را.
وی در ادامه به نقش مسعودی در گسترش نغمات دستگاهی و آوازی موسیقی گیلان اشاره و تاکید کرد: استاد ، موسیقی گیلکی را به همه کشور معرفی کرد و خوانش زیبا و احساس درونی او، حس مشترکی را با غیر گیلانی ها برانگیخت که موجب گسترش و ایجاد علاقمندی مردم نقاط مختلف به موسیقی گیلان شد.
این هنرمند گیلانی در ادامه حضور استاد مسعودی در برنامه گل ها در اواخر دهه 30 و کار با استادانی چون عبادی ،کسایی، ورزنده و شهناز در برنامه گل ها و اجرای ترانه های گیلکی در کنار فارسی را در شناساندن موسیقی گیلان موثر خواند .
همچنین به گفته قاسم زاده، مسعودی موسیقی گیلان را شهری کرد بدین معنا که بسیاری قطعات محلی در گوشه دیلمان و غم انگیز و گیلکی و مشابه آن خوانده می شد اما استاد ملودی پردازی ناب این تنوع را به موسیقی گیلان داد.
وی به عنوان نمونه به ترانه الا تی تی ساخته خود استاد مسعودی و تنظیم استاد حنانه اشاره کرد که در آن به طرز استادانه و بدیعی از دشتی به چهارگاه می روند، هم ورود به چهارگاه و هم بازگشت به دشتی در نهایت تازگی در این ترانه خوانده شده به ویژه اینکه بیشتر از نیم قرن از ساخت این ترانه می گذرد و نشانه نگرش نوگرایانه او به موسیقی بومی بود.

*نبوغ خاص
قاسم زاده همچنین به نبوغ خاص موسیقی استاد مسعودی اشاره و تصریح کرد : آموزش هنر موسیقی و آواز دو حالت دارد یک حالت اکتسابی است که فردی نزد معلم می رود و همان را ارائه می دهد اما برخی یک آن نهانی دارند همان که حضرت حافظ می گوید: بنده طلعت آن باش که آنی دارد و استاد مسعودی سرشار از آن نهانی است.
وی ادامه داد: این نبوغ باعث می شد که مسعودی لحن خاص مختص خود را با تحریرهای مخملینی که لطف و حال صدای ایشان است، به زیبایی به هم بیامیزد.
این کارشناس موسیقی با بیان اینکه استاد مسعودی به وسعت حس و حال زیباشناختانه ترانه خوانی افزوده اند، گفت: امیدوارم قدر این سرمایه ملی خود را بدانیم.
قاسم زاده اظهار کرد : جای بسی خوشوقتی است که در آستانه 82 سالگی استاد، شاهد اجرای کنسرت ایشان هستیم و برایشان آرزوی تندرستی و سلامتی داریم .
این خواننده گیلانی و کارشناس موسیقی خاطرنشان کرد: استاد مسعودی مانند چراغ راهی پیش روی هنرمندان موسیقی این دیار است تا راه را گم نکنیم .
ناصر مسعودی ملقب به بلبل گیلان تاکنون دو آلبوم و بیش از 500 ترانه خلق کرده که برخی از آنها برای همیشه در حافظه مردم گیلان ثبت شده است.
استاد بنا به درخواست های مکرر مردم برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی، 16 و 17 دی‌ ماه جاری در زادگاهش رشت همراه با گروهی از هنرمندان جوان عرصه موسیقی به هنرنمایی می پردازد .
استاد مسعودی همچنین آلبوم جدیدی به نام حالا چرا؟ را با آهنگسازی خود و تنظیم قطعات توسط مجید درخشانی به زبان فارسی به دوستداران موسیقی عرضه خواهد کرد؛ آثار این آلبوم شامل اشعار کهن (کلاسیک) و اشعار معاصر شعرای چند دهه پیش است.
استاد همچنین آلبوم دیگری به نام خورشید خانوم با آهنگسازی مسعود لاهیجی در دست تهیه دارد که به زبان گیلکی خوانده شده که اشعار آن از سروده‌های زنده یاد شیون فومنی است.
ناصر مسعودی برای گیلک زبان ها، تنها یک صدای خاطره انگیز نیست، بلکه اسطوره زنده ای ست که بخش بزرگی از حیات موسیقایی این سرزمین سبز، مدیون وجود و مرهون اعتبار اوست.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007

اطلاعات تکميلي

خواندن 1693 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار