پنج شنبه, 16 دی 1395 ساعت 10:24

شرق مطرح کرد: پیاده‌رو یا قتلگاه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«پیاده‌رو یا قتلگاه»، «روس‌ها طیاره «سوخو» را به ما ندادند»، «مجنون با تقدیرنامه، عاشق لیلی نشد»، «ارتباط متقابل ترویج علم در جامعه و توسعه علمی» و «۲۵ درصد دیابتی‌ها در ایران دچار کم‌بینایی هستند» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره پنجشنبه 16 دی است.
**پیاده‌رو یا قتلگاه
سرنشین خودرو، موتورسوار یا عابر پیاده ‌بودن؛ اگر قرار باشد از زاویه تصادفات به این سه موقعیت نگاه کنید، به نظرتان کدام‌یک می‌تواند خطرناک‌تر باشد؟ احتمالا شما هم مثل من اولین موردی که به ذهنتان خطور می‌کند، موتورسواربودن باشد؛ اما آمارهای پزشکی‌قانونی و پلیس راهور چیز دیگری می‌گوید. این آمار نشان می‌دهد عابرپیاده‌بودن در شهری مثل تهران از همه موقعیت‌های دیگر خطرناک‌تر است و احتمال کشته‌شدن شما را بیش از هر چیز افزایش می‌دهد. رقم 38.8 درصدی مرگ عابران پیاده در پایتخت در شش‌ماهه سال جاری رکوردی است که به نظر می‌رسد باید نگران آن بود.

**روس‌ها طیاره «سوخو» را به ما ندادند
«ما حاضر شدیم طیاره‌های سوخو را از روس‌ها بخریم. اما به ما نفروختند و بهانه گرفتند. ما واقعا می‌خواستیم بخریم، اما به ما ندادند... روس‌ها درحال‌حاضر در ایران سرمایه‌گذاری ندارند و علاقه‌ای هم ندارند. روس‌ها می‌خواهند ما سرمایه‌گذاری کنیم. روس‌ها این توقع را از ما دارند». این را اسدالله عسگراولادی، یکی از قدیمی‌ترین تاجران ایران به «شرق» می‌گوید. مردی که آن‌قدر اقتصادی است که از هرگونه سؤال سیاسی فرار می‌کند.

**مجنون با تقدیرنامه، عاشق لیلی نشد
مجید میرزاوزیری استاد دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گویی عنوان کرد: من هیچ‌وقت برای دریافت جایزه فرمی پر نکرده‌ام و معتقدم جایزه‌ها مثل گل زود پژمرده می‌شوند. نه تأثیری در گیرنده دارند و نه بازتابی بر مردم. مجنون با تقدیرنامه، عاشق لیلی نشده است. ترویج علم، عشق می‌خواهد. عشق به مدد بخش‌نامه و شیوه‌نامه و آیین‌نامه و تقدیرنامه حاصل نخواهد شد. خواننده کتاب من برایم نامه‌ای می‌نویسد، من از او بازخورد می‌گیرم، به بیشترنوشتن مشتاق می‌شوم و کار ادامه پیدا می‌کند. نیازی به جایزه نیست.

**ارتباط متقابل ترویج علم در جامعه و توسعه علمی
سیاوش صفاریان‌پور از بنیان‌گذاران «جایزه چراغ» در گفت و گو با روزنامه شرق بیان داشت: فضای ترویج علم در سال‌های اخیر دگرگون شده است. بخشی از این اتفاق نتیجه توسعه علمی ایران است و بخشی دیگر از آن، نیاز توسعه علمی است. به این معنی که در سال‌های اخیر، صحبت‌های بسیاری درباره توسعه علمی در کشور مطرح می‌شود. برای تحقق اهداف توسعه علمی به مردمی نیاز داریم که به موضوع علم علاقه‌مند باشند، کسانی که مایل باشند در رشته‌های مختلف علمی تحصیل و فعالیت کنند. امروزه تعداد کمی از دانش‌آموزان و دانشجویان به رشته‌های علوم علاقه‌مند هستند و برای آنکه تعداد علاقه‌مندان به رشته‌های علوم و به‌ویژه علوم پایه را افزایش دهیم تا بتوانند نیاز کشور در حوزه توسعه علمی را برآورده کنند، لازم است علم را در جامعه گسترش دهیم.

**2۵ درصد دیابتی‌ها در ایران دچار کم‌بینایی هستند
رئیس انجمن شبکیه و زجاجیه ایران در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد: دیابت موجب کم‌بینایی می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است ۲۵ درصد افراد دیابتی در کشور، دچار کم‌بینایی هستند. مهم‌ترین قسمت چشم که می‌توان آن را «مغز» چشم نامید، شبکیه است، زیرا تصاویر از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می‌شود و اگر شبکیه آسیب ببیند، بینایی افراد با مشکل مواجه می‌شود. به بیان دیگر، شبکیه قسمتی از مغز است که درون چشم قرار دارد. با توجه به سرعت بالای سوخت‌وساز در شبکیه، بیماری‌های عروقی بیشتر روی این قسمت چشم تأثیر می‌گذارد. دیابت مهم‌ترین علت بروز کم‌بینایی و نابینایی است. هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد جامعه ایرانی به دیابت مبتلا هستند که ۲۵ درصد آنها دچار کم‌بینایی شده‌اند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مرضیه دهقانی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9165**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 1530 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار