چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 15 دی 1395 ساعت 13:56

سلامت معنوی از دیدگاه غرب با مبانی اعتقادی اسلام به شدت در تضاد است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه سلامت معنوی از مطالب جدید در حوزه پزشکی است، گفت: موضوع ها و مطالبی که متفکران و دانشمندان غربی در زمینه سلامت معنوی مطرح می کنند با آموزه مبانی اعتقادی اسلامی در تضاد و تعارض جدی است.
به گزارش ایرنا، علیرضا مرندی روز چهارشنبه در مراسم گشایش چهارمین همایش ملی سلامت معنوی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی در تعاریفی که از مفهوم سلامت ارایه داده سلامت معنوی را نیز به عنوان رکن چهارم سلامت مد نظر قرار داده است، افزود: سلامت معنوی یک مبحث غربی است، و غربی ها به دنبال افزایش آمار اعتیاد به مواد مخدر و الکل به اهمیت بحث معنویت در جلوگیری از سقوط اخلاقی انسان پی بردند.
وی با بیان اینکه مباحث علمی که از سوی غربی ها در خصوص سلامت معنوی انسان بیان می شود، بسیار محدود و متناسب با درک و فهم آنها از وجود خدا است، افزود: آنچه که غرب برای تامین نیازهای معنوی انسان توصیه می کند، بیشتر حول محور فعالیت هایی مانند موسیقی و برخی از ورزش ها است، که هیچ سنخیتی بین آنها و آموزه های اسلامی وجود ندارد، و ما نیز نباید همان روش های انحرافی که غربی ها به آن دچار شدند، را برای تامین سلامت معنوی جامعه به کار بگیریم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه تعالیم ارزشمند اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بهترین و کاملترین شیوه های تحقق سلامت معنوی را ارایه داده است، افزود: با توجه به نقش موثر معنویت در شفا و بهبودی بیماران جامعه پزشکی کشور باید معنویت درمانی را نیز در فرایند درمان مورد توجه قرار دهد.
وی همچنین با اشاره به اینکه سلامت معنوی از جمله موضوع هایی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است، افزود: فرهنگستان علوم پزشکی کشور چند سالی است، که با برگزاری این همایش تلاش دارد، تا با استفاده نظرهاو فرمایش های علما و مراجع و همچنین نخبگان حوزوی و دانشگاهی جایگاه بسیار ویژه ای را برای این بحث در حوزه پزشکی ایجاد کند.
معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور و رئیس گروه سلامت معنوی نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 گردهمایی در دانشگاه های مختلف کشور انجام شده است، افزود: ما بر این باور هستیم فقط در صورتی سلامت مباحث معنوی وارد دانشگاه ها می شود که استادان و اعضای هیات علمی با این مساله آشنایی کامل پیدا کنند.
حسن عزیزی با بیان اینکه جلسه های این گروه با حضور کارشناسان و استادان مختلف کشور برگزار می شود، افزود: فرهنگستان علوم پزشکی در راستای اینکه سلامت معنوی جایگاه خود را در سلامت کشور پیدا کند اقدامات متعددی را انجام می دهد، که شفاف سازی تعاریف و مفاهیم سلامت معنوی، روش های بررسی سلامت معنوی، حساس سازی جامعه پزشکی به این بعد مهم علمی، آموزش صاحبان حرف پزشکی، ارتقاء سطح آگاهی و بینش جامعه در مقوله سلامت معنوی، برگزاری همایش ها نشست ها و کارگاه های تخصصی، حمایت از پژوهش ها، نظریه پردازی و پژوهش های میدانی در مورد سلامت معنوی و مشارکت و هماهنگی با مراکز آموزشی، حوزه و دانشگاه ها و چاپ و انتشار کتاب تنها بخشی از آن است.
چهارمین همایش به همت فرهنگستان علوم پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلاب حوزه های علمیه دستیاران دانشجویان گروه پزشکی و کلیه گرایش های روانشناسی امروز درقم آغاز شد و فردا نیز ادامه دارد.
دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود، و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شده بود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1484 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب