چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 15 دی 1395 ساعت 08:56

از آزادسازی حلب تا مطالبات حقوقی ازدواج کودک

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«آثار راهبردی آزادسازی حلب»، «اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها»، «کتاب خوان تخصصی» و «بررسی مطالبات حقوقی حوزه ازدواج کودک» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.
** آثار راهبردی آزادسازی حلب
نشست «آثار راهبردی آزادسازی حلب» با حضور کارشناسان مسایل منطقه ای و بین المللی برگزار شد.
«رئوف شیبانی» سفیر پیشین ایران در سوریه سخنران نخست بود که به وضعیت جغرافیایی سوریه پرداخت و گفت: همسایگی این کشور با فلسطین اشغالی و لبنان به عنوان کانون توجه قدرت ها و همجواری با عراق همواره مانند یک محور متوازن کننده بازیگران منطقه ای عمل می کند. همچنین همسایگی با مدیترانه به عنوان حاشیه امنیتی اروپا و مرز طولانی 820 کیلومتری با ترکیه که عضو فعال ناتو به شمار می رود به آن موقعیت خاصی داده است. وی افزود: سوریه طی سه دهه گذشته نقش کریدور لجستیک محور مقاومت را همواره دارا بوده و به ایفای نقش پرداخته است.

شیبانی ریشه اختلاف میان حاکمیت سوریه و اخوان المسلمین را که یکی از ریشه دارترین گروه های مخالف محسوب می شود از دهه 80 به بعد دانست و اظهار کرد: این اختلاف همچون عقده و آتش زیر خاکستر به شکل گیری بحران و تشدید آن کمک کرد. هر چند نباید نقش بازیگران خارجی را در این تحول و بحران آفرینی ها نادیده گرفت. از طرفی دیگر بحران در این کشور را باید متاثر از حرکت های مردمی در جهان عرب دانست که از تونس شروع و لیبی، مصر و برخی دیگر از کشورها را به صورت دومینو وار در برگرفت.

سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به نقش و جایگاه سوریه در محور مقاومت، تصریح کرد: بر پایه دیدگاه آمریکایی ها اگر قرار است تحولی در منطقه اتفاق بیافتد بهترین راهکار این است که سوریه دستخوش بحران شود.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در شکل گیری بحران سوریه گفت: به طور مثال 2 شبکه العربیه و الجزیره در سناریوسازی، تشویق و ترغیب افکار عمومی جهان عرب و داخل سوریه نقش بسزایی داشتند.

سفیر پیشین ایران در سوریه درباره اهمیت استان حلب، اظهار کرد: حلب از دیرباز به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه مطرح بود. این استان از نظر جمعیتی بزرگترین استان سوریه است. وی افزود: بخش شرقی حلب که در سال 2012 سقوط کرد، یکی از امتیازها را برای معارضان به عنوان کریدور حمل سلاح ایجاد کرد.

شیبانی درباره تاثیرهای آزادسازی حلب، اظهار کرد: این اتفاق از نظر میدانی و نظامی توازن را به نفع دولت سوریه تغییر داد. همچنین فشار روانی را بر معارضان تحمیل کرد و این فشار در دیگر جبهه ها هم اثرگذار خواهد بود. برخی بر این باورند که ما باید دومینوی سقوط گروه های معارض در منطقه های اشغال شده را شاهد باشیم.

«محمد ایرانی» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه گفت: برخی معتقدند، حلب نقطه عطفی است که با پیروزی طرفداران مقاومت، ایران، ارتش سوریه و روسیه وضعیت را به نتایج خوبی خواهد رساند. دیدگاه دیگر این که حلب بخشی از بحران و نه همه مشکل سوریه است. از این رو حلب را باید شناخت و حضور معارضان و مخالفان را در تمام سوریه دید.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به این که در سوریه راه حل نظامی وجود ندارد، گفت: اگر افق پیروزی در حلب را مانند برد نظامی تلقی کرد ممکن است ما را به راه خطا بکشاند.

محمد ایرانی درباره اهمیت آزادی حلب، اظهار کرد: در اهمیت آزادی حلب تردیدی نیست چرا که حلب به لحاظ بسیاری از ویژگی های ژئوپلتیکی، اقتصادی و ... منطقه مهمی است. در مدت کوتاه آزادسازی حلب، شاهد تحول های گسترده بین المللی و منطقه ای بودیم که بی نظیر بود و فشارهای سنگینی از نظر بین المللی و سیاسی بر دولت سوریه وارد شد.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه درباره آثار آزادسازی حلب گفت: نکته نخست این است که تحول ها و شرایط در سوریه پس از آزادسازی حلب وارد فاز جدیدی شد که بیشتر وضعیت را به یک راه حل سیاسی نزدیک کرد. نکته دوم این که مسکو و تهران به عنوان بازیگران قدرتمند، خارج از اراده بین المللی توانسته اند در صحنه سوریه موفق عمل کنند. نکته سوم نیز این که تحلیل ها نشان می دهد پس از آزادسازی حلب، نقش آمریکایی ها نسبت به گذشته در مقایسه با روس ها ضعیف تر شده است.
وی افزود: آزادی حلب باعث کاهش نقش سازمان ملل هم شد. پیش از این «دیمیستورا» نقشه در دست می گرفت گفت و گو می کرد و در میان کشورهای منطقه می چرخید اما در موضوع حلب نقش آنچنانی نداشت.

«عبدالرضا فرجی راد» کارشناس مسایل بین المللی به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: وقتی بحث درگیری منطقه ای است در سطح منطقه حل می شود اما اگر بحران بین المللی شد باید در سطح بین المللی حل شود. از زمانی که روسیه وارد معارضه شد، مساله سوریه نیز بین المللی شد؛ البته نه این که کشورهای منطقه نقش نداشتند.

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: روسیه بسیار عجله دارد که مساله سوریه را از مسیر دیپلماسی و نه راه حل نظامی تمام کند. فرجی راد مساله حلب را هم فرصت و هم تهدید دانست و اظهار کرد: هر چه زمان به جلوتر می رود اگر ایران دقیق عمل نکند فرصت ها نسبت به تهدیدها کمتر می شود.

**اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها
نشست «اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها» با حضور کارشناسان مسایل جهان اسلام برگزار شد.
«محمدعلی رامین» کارشناس و تحلیلگر مسایل جهان اسلام به عنوان نخستین سخنران به اهمیت راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: اربعین موضوع مهمی است که می تواند به یک خطر بالقوه و بالفعل تبدیل شود. از این رو ما نیازمند برنامه ریزی، فکر و مدیریت هستیم و در صورت بی توجهی به این امور، تفرقه، تشتت، جنگ و نفرت گسترش پیدا می کند.
وی افزود: ما در جهانی زندگی می کنیم که دشمنان با تمام ظرفیت در پی آن هستند که ظرفیت ها و ابزارهای ما را محدود کنند و از کار بیاندازند. بنابراین باید هدف ها و انگیزه هایمان را شناسایی و دنبال کنیم.

این کارشناس برای رسیدن به هدف های مراسم اربعین به برخی ضرورت ها و پیش نیازها اشاره و اظهار کرد: توجه به زیرساخت های تردد و مرزها، افزایش تعداد مرزها که به 2 یا سه نقطه مرزی محدود نشود، ساماندهی موکب ها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در ایران و عراق در کنار گسترش همکاری های سیاسی و امنیتی دولت های ایران و عراق می تواند به تسهیل هدف ها بیانجامد. همچنین بسیج ایران و حشدالشعبی عراق می توانند «بسیج اربعین» را شکل دهند.

رامین پیشنهاد داد که اربعین را باید یک دهه تعریف کنیم. وی تصریح کرد: از طرفی تعریف ما از اربعین و هدفگذاری های کلان باید روشن شود. اربعین اعلام بیعت مسلمانان با امام حسین(ع) است. این تحلیلگر مسایل جهان اسلام در پایان گفت: رسانه ها باید پیش از راهپیمایی اربعین، سوژه ها را مشخص کنند و خبرنگاران هم آگاهانه به سراغ این سوژه ها بروند تا اثربخشی بهتری داشته باشند.

«رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا دیگر سخنران این نشست بود که توجه به اربعین را مساله ای ضروری و جدی دانست و گفت: برخی دانشگاه های اروپایی و آمریکایی مرکزهای مطالعاتی را درباره اربعین راه اندازی کرده اند. پرسشی که برای آنها مطرح می شود این است که چگونه با وجود امکانات محدود جمعیتی فراوان برای زیارت، مسیر طولانی را طی می کنند.

میرابیان با بیان این که پس از سرنگونی صدام، 2 پدیده عجیب در عراق اتفاق افتاده است، اظهار کرد: پس از سرنگونی صدام «بازگشت به خویشتن» در مردم عراق اتفاق افتاد چرا که آن ها را به تاریخ خودشان وصل کرد و دیگر این که اربعین به ضمانتی برای آینده عراق تبدیل شد.

کارشناس مسایل غرب آسیا افزود: از دل اربعین و عاشورا، حشدالشعبی بروز و ظهور کرد. پیش از تشکیل حشدالشعبی، داعش کار عراق را تمام شده می دانست. وی در ادامه با بیان این که در این سال ها بر شمار زایران سنی و مسیحی افزوده شده است، گفت: امسال تعداد زایران بسیار افزایش پیدا کرد و آمارها رقمی میان 18 تا 22 میلیون تن را نشان می دهند. از طرفی دیگر ایران به محل عبور زایران تبدیل شده است. وی در پایان یادآور شد: ابعاد اربعین وسیع تر شده و در حال افزایش است و اگر ما پا به پای آن بالا نرویم، در این مسیر شاهد آسیب هایی خواهیم بود.

** کتاب خوان تخصصی
نشست «کتاب خوان تخصصی» با عنوان «معرفی کتاب های حوزه علوم اجتماعی» برگزار شد.
«نعمت الله فاضلی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست درباره کتاب «تجربه تجدد» خود صحبت کرد.
فاضلی در معرفی کتاب خود گفت: کتاب حاضر، برنامه پژوهشی من در 10- 15 سال گذشته است که اجرا می کنم. در سال های گذشته سه کتاب من درباره فرهنگ معاصر ایران بوده و در اصل، یکی از برنامه های پژوهشی من فهم فرهنگ معاصر ایران است. جمله «ما چه بودیم و چه شدیم» همیشه در ذهن من وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: بسیاری از بحث هایی که درباره ایران می شود، بحث های فلسفی است، قبل از «جلال آل احمد» و غربزدگی یا روشنفکران قبل از او و مشروطه یا روشنفکران چند دهه گذشته خیلی کم درباره فرهنگ ایران و تحول های فرهنگ آن سخن گفته اند و بیشتر به صورت داستان بوده و کار دانشگاهی نبوده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم تغییر و تحول ها را مستند کنم.

وی در ادامه بیان داشت: در این کتاب به مفهوم خانه و چگونگی تغییر آن پرداخته و سپس محیط روستا، مفهوم همسایگی، مسجد و... نهادهای اصلی که موضوع سنت های ما را شامل می شود به بحث گرفته شده است.

بخش نخست کتاب به صورت کلی درباره امروزی شدن زندگی و فرهنگ ها و بخش دوم به سنت های مدرن اختصاص یافته است. من به لحاظ روشی مفهوم های علوم اجتماعی را به کار می گیرم و این مفاهیم را با تحلیل های من در کتاب می شود مشاهده کرد.

«سید جواد میری» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نخست به معرفی َپنج کتاب خود پرداخت و در ادامه درباره کتاب «مالکوم ایکس» که به زبان انگلیسی چاپ شده گفت: در 2015-2016 میلادی درباره مالکوم ایکس کار انجام داده ام. بیشتر متفکران به جنبه نژادی ایکس پرداخته اند اما ایکس علاوه بر بحث نژادی، جنبه های نظری و تئوری نیز دارد.

کتاب دوم را که انتشارات بریل چاپ کرده است طرح آن را به «داستین جیبل» دادم تا دانشمندان جهان را که درباره مالکوم ایکس کار کرده اند جمع کنیم و هر شخص به یک جنبه از ویژگی های او بپردازد، بدین شکل بود که 13 فصل نوشته شد.

میری درباره هدف های نگارش کتاب های فارسی خود بیان داشت: در کتاب «وهابیت و خشونت گرایی اسلامی» نگاهی به روابط ایران و عربستان داشته ام. وهابیت را در ایران خیلی ساده انگارانه نگاه می کنند و ایدئولوژی متحجرانه ای می دانند که به زودی از میان می رود در حالی که به عنوان یک مقوله جامعه شناختی باید گفت، اطلاعات ما از عربستان و وهابیت خیلی کم است افرادی که به حوزه وهابیت در ایران توجه داشته اند از حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل توجه کرده اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره کتاب «ایران فرهنگی، فرصت ها و چالش ها در تاتارستان» گفت: به علت اینکه ما درباره منطقه تاتارستان شناخت خیلی کمی داریم تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم.
میری در پایان هدف خود از نگارش کتاب «شریعتی و هایدگر» را پاسخ به سوال «آیا شریعتی جامعه شناس بوده یا نه؟» دانست.

«سمیه توحیدلو» جامعه شناس با معرفی کتاب «حیات اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه» گفت: این کتاب رساله دکتری من است و آغاز یک برنامه پژوهشی را دربرمی گیرد و همچنان ادامه دارد. یکی از دغدغه های مهم من بحث توسعه بود و سوال اصلی این بود که چرا ایران همیشه در هر چیز و کاری پیش قدم بوده و مقتضیات فرهنگی را زودتر شروع کرده اما در جامعه بسیاری از موارد توسعه اتفاق نیافتاده و از بسیاری از مسایل عقب مانده است. چرا جامعه ایران یک جامعه کوتاه مدت شده است؟ این نوع سوال ها موجب شد مطالعه خود را در این حوزه ها برنامه ریزی کنم. به همین منظور مشروطه را آغازی برای فعالیت های رسمی و غیر رسمی دانسته و شروع کرده ام، مشروطه به عنوان یک بازه زمانی برای ما مهم است.

**بررسی مطالبات حقوقی حوزه ازدواج کودک
نشست «بررسی مطالبات حقوقی حوزه ازدواج کودک» در باشگاه هواداران جمعیت امام علی(ع) در تهران برگزار شد.
«زهرا رحیمی» مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) نخست ازدواج کودکان را به عنوان یک مساله مهم مطرح کرد و گفت: ازدواج کودکان به عنوان امری که جمعیت امام علی(ع) به وضوح و به صورت آشکار با آن مواجه و در تمام این مسایل با مظلومیت کودکانی روبرو بوده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که عواملی سبب این ازدواج های زودرس شده اند و در پی پاسخ به این معضل ها هستند.

این جمعیت به عنوان یک سازمان مردم نهادی که از نزدیک مشکل کودکان را لمس می کند به دنبال برطرف کردن این مشکل ها است و چگونه باید از تکرار این وضعیت جلوگیری کرد.

مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) با اشاره به شرایط و سختی های زندگی حاشیه نشینی اظهار داشت: با توجه به آمارها 11 میلیون از جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می کنند و معضل ازدواج زودرس کودکان نیز بیشتر در همین مکان ها وجود دارد و در سطح بالای شهرها این پدیده وجود ندارد. ریخت شناسی ازدواج کودک به این صورت است که برای نمونه یک دختر یا پسر در 10سالگی با مبلغ مادی ناچیزی که به پدر یا مادر او می دهند به ازدواج خود در می آورند و این امر هم از روی ناچاری و نادانی انجام می شود. برای مثال در «بشاگرد» جمعیت امام علی مشاهده کرده که پدری، دختر خود را در ازای دریافت یک خودروی پراید به عقد مردی 60 ساله در آورده است.

رحیمی یادآور شد: در هیچ کدام از قوانین کشور نه به حاشیه ها توجه شده است و نه به افراد و مشکل هایی که برای آنها به وجود می آید. مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) گفت: یکی از مباحثی که در حوزه ازدواج زودرس کودکان مطرح شده و بیشتر هم متوجه جمعیت امام علی است این امر بوده که عده ای می گویند که این جمعیت مخالف ولایت پدر بر فرزند است! و این که آیا یک مددکار از یک پدر بر فرزند خود دلسوزتر است یا نه؟ که برای پاسخ به این سوال ها باید گفت که گاهی پدر هیچ دلسوزی برای فرزندان خود انجام نمی دهد و بدترین جنایت ها را یک پدر بر دختران خود، روا می دارد و اینجا نیز این سوال مطرح می شود که آیا این پدر نسبت به دختران خود دلسوز بوده که توانسته بدترین عمل در حق آنها انجام دهد و یا اینکه پدری که دختر خود را برای تامین هزینه اعتیاد خود اجاره می دهد آیا دلسوز فرزندان خود است؟

وی اظهار داشت: عده ای می گویند که چرا دخترانی که به سن تکلیف رسیده اند نباید ازدواج کنند؟ در صورتی که برای پاسخ دادن به این گونه سوال ها باید گفت که ازدواج و تشکیل خانواده که در دین اسلام به عنوان آرامش مطرح می شود نباید در حد برآورده شدن امیال و غرایز جنسی در سطح نازل قرار گیرد. در صورتی که باید به این امر توجه داشت که ازدواج ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد. ازدواج کودکان را نباید به صورت علت دید چرا که این امر خود معلول شرایط دیگری همچون فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و ... است اما نمی توان گفت چون این امر خود معلول علت های دیگری بوده است قوانین نباید به آن توجه داشته باشند.

رحیمی در ادامه افزود: نباید با ازدواج زودرس در پی حل معضل های کشور بود؛ چرا که با این کار تمام مسوولیت هایی که بر عهده نهادهای مختلف است بر دوش نهاد خانواده گذاشته می شود. در صورتی که نهادهای مختلف برای برطرف شدن این مشکل ها باید به جوانان و معضل های آنها توجه کنند و در پی آموزش به آنها در مسایل جنسی، مهارت های زندگی، تفریح های سالم و ... باشند. ازدواج زودرس اگر به عنوان یک الگوی کارآمد شناخته شده بود در بسیاری از کشورهای دنیا مردم به این کار ترغیب می شدند در حالی که در ایران با توجه به آمار 37 هزار ازدواج کودک ثبت شده است و برای این کار هم تنها برپایه بلوغ جنسی تصمیم گیری می شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9370**
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها - پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

اطلاعات تکميلي

خواندن 1153 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب