سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 18:50

روان شناسی مدرن حقیقت بشر را فراموش کرده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: روانشناسی مدرن در غرب حقیقت بشر را فراموش کرده و ظرفیت های انسان را سرکوب می کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا شهریار زرشناس عصر سه شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب های روانشناسی موفقیت به قلم دونالد ترامپ گفت: صدای انتقاد نسبت به رویکرد اشتباه روانشناسی مدرن که هدف خود را ارتقاء مادی بشر قرار داده، شنیده می شود و مشکل این روانشناسی آنجاست که با سبک زندگی مدرن ظرفیت های انسان را سرکوب می کند و اجازه آزادشدن این ظرفیت ها را به انسان نمی دهد.
وی افزود: زندگی غرب یک زندگی مدرن سرکوبگر است که می خواهد میان انسان ومحیط سازگاری ایجاد کند و لذا بسیاری از مباحث روانشناسی معنوی که در دهه های اخیر مطرح می شود، بهتر از روانشناسی مدرن است.
نویسنده کتاب روانشناسی مدرن در بوته نقد افزود: البته باید در مفهوم موفقیت فکر کنیم و بدانیم هدف ما از موفقیت چیست. چون دنیای غرب با انتشار کتاب های روانشناسی موفقیت به دنبال انباشت سود، جمع آوری ثروت و افزودن بر دارایی است در حالی که ما هدف زندگی را چیز دیگری می دانیم.
وی افزود: مشکل روانشناسی مدرن این است که انسان را با محیط سازگار می کند تا از اضطراب او بکاهد و بزرگترین چیزی که بشر به آن نیاز دارد، حقیقتی است که آن را فراموش کرده است.
وی همچنین گفت: در اوایل قرن 19 داستان فقیر پولدار توسط سرمایه داری نوظهور مطرح شد و پس از موج سوم انقلاب صنعتی یعنی ظهور الکترونیک این اندیشه رواج یافت و در نظام سرمایه داری و مناسبات ظالمانه افسانه فقیر پولدار ترویج می شد.
زرشناس با بیان این که هدف انتشار کتاب های روانشناسی موفقیت پولدارتر شدن انسان هاست، افزود: این کتاب ها به جای این که واقعیات را بیان کنند به توهم می پردازند. چون با یادگیری نمی توان پولدار شد و اگر قرار بود انسان ها با خواندن این کتاب ها پولدار شوند، تاکنون باید میلیون ها نفر پولدارتر شده باشند در حالی که اینگونه نیست.
نویسنده کتاب نیهیلیسم تاکید کرد: دانش باید انسان را با حقیقت آشنا کند نه این که به توهم های او بیافزاید و ما معتقدیم هیچگاه اصول و آرمان های اخلاقی اجازه نمی دهد که انسان به هر قیمتی پولدار شود.
وی همچنین گفت: پولدار شدن خوب است ولی نباید اصول انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشت و گرنه جهان به صورت جنگل خواهد شد و به گفته توماس هابز جنگلی از انسان ها می سازیم.
زرشناس افزود: علاوه بر این که کتاب های روانشناسی موفقیت در دنیای غرب به دنبال پولدارتر کردن انسان ها هستند، با استفاده از روش های غلط این تفکر را ترویج می کند و برخی از این روش ها در سنت شرق دور هم وجود دارد ولی در شرق دور، آرامش و معنویت با نظام خلقت سازگار است.
وی افزود: منطق سرمایه داری به دنبال زنده کردن حرص در انسان است و حرص همواره به افزایش اضطراب می انجامد و اگرچه مشکلات اقتصادی مساله ای غیرقابل انکار است ولی نباید گرفتار توهم شویم و هدف اصلی زندگی را نباید فراموش کنیم و از طرف دیگر بدانیم داستان فقیر ثروتمند یک افسانه است و قرار نیست همه زندگی خود را معطوف به این مساله کنیم.
کامران صحت فعال دنیای تجارت نیز گفت: هیچ کتابی انسان را برای رسیدن به موفقیت مجبور به خواندن نمی کند و برخی از کتاب های روانشناسی موفقیت مباحثی را درباره کمال و معنویت مطرح می کند.
وی تاکید کرد: این کتاب ها فقط برای کشورهای غربی است و بومی سازی این کتاب ها ضرورت دارد ولی مشکل این است که آموزه های دینی در این زمینه بیان نشده و به همین دلیل مردم تمایل به مطالعه کتاب های روانشناسی موفقیت پیدا می کنند.
صحت همچنین گفت: در دوره ای مردم برای رسیدن به موفقیت به دنبال مدرک بودند ولی بعدها فهمیدند با گرفتن مدرک دانشگاهی نمی توانند موفقیت به دست آورند و لذا امروز دانشگاه های پولی ملتمسانه به دنبال دانشجو هستند.
نشست نقد و بررسی کتاب های روانشناسی موفقیت به قلم دونالد ترامپ عنوان پنجمین نشست از سلسله نشست های کتابنوش بود که به همت کانون اندیشه جوان و با همکاری مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
این نشست با محوریت کتاب های ترجمه شده ترامپ برگزار شد تا صاحبنظران به بررسی این مساله بپردازند که چرا بعد از رای آوردن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا کتاب های او در چند نوبت در ایران منتشر شد.

فراهنگ**1003** 1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1482 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار