سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 15:52

اعضای هیات علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین جلسه هیات علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر با معارفه اعضای این هیات در دفتر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، این جلسه با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد محقق، محمدجعفر یاحقی، مصطفی رحماندوست، اسمعیل امینی، محمدحسین مهدوی‌ سعیدی (م. موید) و فاطمه راکعی، به عنوان اعضای هیأت علمی و همچنین مهدی قزلی و محمدکاظم کاظمی، دبیران اجرایی و علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

** پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان جشنواره یازدهم شعر فجر
سیدعباس صالحی با تاکید بر موفقیت برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر در دوره‌های قبل، تغییر رویه‌های آن از فراخوان شعر به فراخوان کتاب شعر برای داوری مناسب‌تر و استفاده از داوران صاحبنظر و کم شدن حاشیه‌های مربوط به اعلام نتایج داوران را از جمله نقاط قوت دوره‌های نهم و دهم این جشنواره به دبیری اسماعیل امینی عنوان کرد.
وی ادامه داد: دوره یازدهم جشنواره به دبیری محمد کاظم کاظمی برگزار می‌شود، همه با خدمات وی آشنا هستیم و اینکه دبیری جشنواره با انرژی و جوشش‌های تازه همراه شود، اتفاق مهمی محسوب می‌شود.
معاون وزیر ارشاد در بخش دیگری با اشاره به انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره در مشهد را عاملی برای تقویت ارتباط با قلمروی زبان فارسی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به این موضوع، برخی از حرکت‌های فرهنگی کشور در مشهد برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره شعر فجر است.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل ‌احمد و داوری کتاب‌های داستانی افغانستان در این جایزه را یادآور شد و افزود: در این دوره از جشنواره شعر فجر، کتاب‌های شعر افغانستان در بازه زمانی مشخص به عنوان موضوع ویژه و جنبی جشنواره مورد داوری قرار خواهد گرفت.

** زبان ما با سایر کشورها، زبان فرهنگ است
اسماعیل امینی، دبیر دوره‌های نهم و دهم جشنواره شعر فجر هم با بیان سخنانی، تغییرات اعمال شده در دوره‌های اخیر جشنواره شعر فجر را عاملی برای احصاء و شناسایی کارنامه کلی شعر کشور نامید.
وی گفت: پیش از این با این حجم از مشارکت مواجه نبودیم، در دو دوره قبلی، محافل محدودی در کشورهای دیگر برگزار کردیم که تداوم برگزاری آن اهمیت دارد زیرا زبان ما برای گفت‌وگو با کشورهای دیگر، زبان فرهنگ است و با ادامه دادن این کار، شاهد نتایج اثربخش بسیاری خواهیم بود.
امینی در ادامه از انتصاب محمدکاظم کاظمی، شاعر متولد هرات افغانستان به عنوان دبیر علمی جشنواره یازدهم شعر فجر استقبال کرد.

** تداوم برنامه‌های مطلوب قبلی
جواد محقق، دیگر عضو هیأت علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر نیز محدودیت‌های زمانی را مانع برگزاری برخی از پیشنهادهای ارائه شده برای اجرا در این جشنواره عنوان و تاکید کرد: می‌توان برای دوره‌های بعدی این پیشنهادها را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.
وی گفت: با توجه به کمبود وقت، حذف نکردن برنامه‌های اجرا شده در دوره قبلی مانند برگزاری محافل شعر در داخل و خارج از کشور، مطلوب است.

** جشنواره باید شعر فارسی در جهان باشد
محمدحسین مهدوی ‌سعیدی نیز توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان در این جشنواره را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه رویکرد جشنواره باید شعر فارسی فرامرز باشد، گفت: نگاه ما باید معطوف به شعر فارسی که در هر جای دنیا خلق می‌شود، باشد.

** شعر کودک و شعر بزرگسال را تفکیک کنیم
مصطفی رحماندوست، شاعر و دیگر عضو هیأت علمی جشنواره شعر فجر نیز در سخنان کوتاهی گفت: باید در انتخاب داوران دقت زیادی داشته باشیم و حتی‌الامکان سعی کنیم که داوران عنوان و مقبولیت اجتماعی بین همکاران خود داشته باشند تا جایزه اعتبار بیشتری پیدا کند.

** تأکید بر اعتمادسازی
در این نشست، محمدجعفر یاحقی، مساله فرامرزی فکر کردن درباره شعر را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برگزاری جشنواره شعر فجر باید بگوییم زبان فارسی و نگوییم شعر ایران.
وی افزود: فراگیرتر و جهانی شدن این جشنواره به افزایش اعتبار جشنواره کمک خواهد کرد، در این خصوص دو نکته وجود دارد؛ یکی تاجیکستان که خط آن متفاوت است و کمی در انتخاب کارها مشکل ایجاد می‌کند اما قابل حل است و دیگری هم در ارتباط با باقی نقاط جهان است که مسأله ما در این حوزه، اعتمادسازی است.
به گفته وی، ممکن است بسیاری از شاعرانی که آثاری در حوزه شعر فارسی و در خارج از ایران خلق می‌کنند، به جشنواره اعتماد کافی نداشته باشند؛ بنابراین باید راهی برای اعتمادسازی پیدا کنیم.

** تاجیکستان را دریابیم و جشنواره را جهانی کنیم
فاطمه راکعی شاعر کشورمان هم گفت: موضوع تفاوت خط، مشکلی برای مشارکت دادن شاعران تاجیکستان نیست، به نظر من، کار اصولی‌تری است اگر آنها را در دوره‌های بعدی وارد جشنواره کنیم.

** اعتمادسازی در داخل و خارج از کشور را افزایش دهیم
محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سخنانی، انتخاب یک شاعر افغانستانی به عنوان دبیر جشنوراه را همراه با اثرات مثبت بیان کرد.
وی گفت: همیشه این توهم و تصور وجود دارد از جمله اینکه ایران به ادبیات و شعر فارسی خارج از ایران، خیلی توجه ندارد. این انتخاب، خط بطلانی بر این دیدگاه اشتباه کشید.
این شاعر افغانستانی ادامه داد: پیش از این در دو دوره جشنواره داور بودم، مسایل و مشکلاتی در این جشنواره وجود داشت؛ از جمله زمان بسیار اندک و احتمالا دقت کم در داوری‌ها، توقعی که از جشنواره و هیأت علمی و دبیر آن می‌رود، شفافیت در بحث داوری است.
دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شاید هنوز برای اعتمادسازی در داخل کشور به تلاش بیشتری نیازمندیم زیرا تمام جریان‌های داخل کشور باید به جشنواره اعتماد داشته باشند.
به گفته وی، اگر در ترکیب هیأت داروان و تصمیم‌گیری برای ارائه آثار از نمایندگان جریان‌های مختلف بهره بریم، اقدامی کرده‌ایم که جامعه ادبی نسبت به این جشنواره به اعتماد برسد.
کاظمی اظهار داشت: جامعه ادبی افغانستان و رسانه‌های این کشور از برگزاری یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر و بخش ویژه افغانستان آن استقبال کرده‌اند.

** افغانستان، میهمان ویژه جشنواره
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز با اشاره به راه‌اندازی بخش ویژه افغانستان در این دوره از جشنواره گفت: کتاب‌ های شعر افغانستان از 10 سال قبل و از زمان برگزاری نخستین دوره جشنواره شعر فجر بررسی خواهند شد.
مهدی قزلی افزود: از سوی اتحادیه نویسندگان و ناشران افغانستان 2 هزار کتاب شعر معرفی شده که بعد از داوری در افغانستان ابتدا به 100 و بعد به 10 کتاب خواهد رسید و در نهایت، این تعداد کتاب توسط داوران ایرانی جشنواره، داوری خواهند شد.
قزلی درباره نحوه رصد و شناسایی کتاب‌های شعر برای بررسی و داوری در جشنواره توضیح داد: از طریق فهرست دریافتی از خانه کتاب، ناشران حوزه شعر، فراخوان شاعران و همچنین اعضای هیأت علمی، آثار را برای بررسی و داوری در اختیار داوران قرار می‌دهیم.
وی با تأکید بر اینکه جشنواره شعر فجر جایزه‌ای ملی است، گفت: ترکیب هیأت علمی، مؤید ملی بودن این جایزه است و معتقدیم که اولین و مهم‌ترین سنگ‌بنای اعتمادسازی، انتخاب هیأت علمی است.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اضافه کرد: برای جهانی شدن جشنواره با دو مسأله عمده مواجه هستیم، زبان فارسی در سه دولت و جغرافیای سیاسی مستقر است که در یک جغرافیایی سیاسی یعنی تاجیکستان، رسم‌الخط فارسی نیست.
وی گفت: در افغانستان نیز که هم‌ زبان و هم رسم‌الخط فارسی است، انتشار کتاب بسامان نیست، باید این موانع را به خوبی بشناسیم و پس از آن اقدام کنیم زیرا قدم اول برای بین‌المللی کردن اگر نادرست برداشته شود، سبب می شود قدم آخر هم باشد.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1463 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار