چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 14:49

نخستین تجربه تلفیق هنربا علم وفناوری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جشنواره عکس، کارتون، انیمیشن و فیلم کوتاه برای نخستین بار با هدف ایجاد تعامل بین دست اندرکاران حوزه پژوهش،علم و فناوری با بخش هنر برای ارتباط موثرتر با جامعه در شناسایی چالش ها و فرصت های این حوزه بصورت بین المللی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حوزه پژوهش، علم و فناوری در کشورمان از جمله بخش هایی است که همواره اطلاع رسانی اتفاقات آن به جامعه و عموم مردم به خصوص علاقمندان این بخش با بی مهری مواجه بوده است، نیم نگاهی به سرخط اخبار بسیاری از سایت های خبری و روزنامه های داخلی نیز بیانگر آن است که نوع اطلاع رسانی این بخش بسیار مهم و اثرگذار توام با مظلومیت است.
به طوریکه اخبار پژوهش، علم و فناوری کشورمان بر خلاف کشورهای توسعه یافته که همواره در تاپ صفحات خبری کار می شوند، جایی در حواشی صفحات سایت ها و روزنامه ها کار می شوند و این طور به نظر می رسد که گویا تحولات حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور از جایگاه و اهمیت لازم برخوردار نیست.
حال آنکه نقش علم و فناوری و پژوهش در ارتقاء و بهبود زندگی و معیشت مردم نقشی بسیار اثرگذار و ارزشمند است وشاید بتوان از پیشرفت های ایجا شده در توسعه روزافزون الکترونیک و انقلاب ایجاد شده در حوزه ارتباطات بعنوان تنها بعنوان یکی از این دستاوردها نام برد.
اما سال گذشته بود که معاونت اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در ابتکاری برای کاهش هرچه بیشتر فاصله بین بخش علم و فناوری و علاقمندان این بخش در جامعه درصدد بهره گیری از زبان گویای هنر برآمد، چراکه حوزه پژوهشی و علمی کمتر در معرض عموم قرار می گیرد و این به طور حتم نیازمند یک واسطه و حامی است و قرار است دبیرخانه شواری عتف این نقش را ایفا کند.
به طوریکه سال گذشته نخستین دوره مسابقه عکس و کارتون پژوهش، علم و فناوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران درغرفه عتف برگزار شد و استقبال مناسب از این مسابقه منجر به آن شد که دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری مستمر این جشنواره بصورت سالانه و بین المللی بیاندیشند.
لذا دبیرخانه شورای عتف دومین جشنواره عکس، کارتون، انیمیشن و فیلم کوتاه را با هدف ایجاد تعامل بین بازیگران حوزه پژوهش، علم و فناوری با بخش هنر برای ارتباط بهینه با جامعه در شناسایی چالش ها و فرصت های این حوزه بصورت بین المللی افتتاح کرد.
دکتر مجبتی آقایی دبیر دومین جشنواره عکس، کارتون، انیمیشن و فیلم کوتاه روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه، برنامه ریزی برای برگزاری بین المللی این جشنواره از همان سال گذشته آغاز شده بود، گفت:علاوه بر توسعه گستره برگزاری این مسابقه از سطح ملی به بین المللی، برخی رشته های هنری از جمله فیلم کوتاه و انیمیشین به بخش عکس و کارتون این جشنواره اضافه شد.
وی مهمترین مضامین مد نظر این جشنواره را فناوری و نوآوری مسئولانه، تجهیزات پژوهشی دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‏ها، تعاملات بین المللی علمی دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی، ارتباط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با کار و صنعت، پژوهش های غیرکاربردی، سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی، بهره‏ وری در پژوهش، پژوهشگران و بازار کار، مهاجرت دانش آموختگان و پژوهشگران، جایگاه پژوهش در بین مردم، فناوری و نوآوری در زندگی مردم، فناوری و نوآوری در مظاهر اجتماعی، شهری و روستایی، فناوری و آسیب ‏های اجتماعی، فناوری و بومی‏سازی، فناوری های نرم و نقش فناوری در تولید ثروت ملی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، امسال استقبال از این جشنواره به خصوص در بخش کاریکاتور بسیار خوب و گسترده بوده است و انتظار و توقع آن را نداشتیم، گفت:درپایان مهلت ثبت نام نزدیک به یکهزارو 500 اثر از هنرمندان 44 کشور دنیا در بخش عکس و کارتون دریافت شده است.
آقایی با اشاره به انتخاب 167 اثر ارسال شده به دومین جشنواره عکس، کارتون، انیمیشن و فیلم کوتاه از سوی گروه داوری برای نمایش و چاپ در کتاب برگزیده این جشنواره گفت: این نمایشگاه دوشنبه 13 دیماه در فرهنگسرای اندیشه افتتاح و آئین اختتامیه و انتخاب برگزیدگان نیز پنج شنبه 16 دی ماه ساعت 17 برگزار می شود.
وی با بیان اینکه، جشنواره بین المللی هنری پژوهش، فناوری و نوآوری شورای عتف از این پس بصورت دائم برگزار می شود، تصریح کرد: روز پنج شنبه 16 دی ماه سایت جشنواره با تغییر نام از جشنواره عکس و کارتون به جشنواره بین المللی هنری عتف در رشته های تجسمی، فیلم کوتاه و انیمیشن بصورت رسمی رونمایی خواهد شد.
دبیر دومین جشنواره عکس، کارتون، انیمیشن و فیلم کوتاه اضافه کرد:در روز اختتامیه همچنین در اقدامی منحصر به فرد نیز فراخوان سال آینده این جشنواره ارائه خواهد شد تا علاقمندان شرکت در جشنواره سال بعد برای تولید آثار ارسالی از فرصت لازم برخوردار باشند.
روابخش صادقی دبیر نخستین جشنواره انیمیشن، فیلم کوتاه پژوهش، فناوری و نوآوری نیز دراین نشست با بیان اینکه، ما امسال مطابق با درخواست دبیرخانه شورای عتف بحث انیمیشن را به جشنواره اضافه کردیم گفت: با اینکه زمان خیلی کمی و حدود 45 روز بود اما سعی شد که کار با معیار بین المللی شروع شود.
وی با بیان اینکه، 477 فیلم از حدود 60 کشور به این جشنواره رسیده است، گفت: بیشترین فیلم دریافت شده ازآمریکا با 43 فیلم، آرژانتین 38 ، فرانسه و انگلیس هرکدام 28 و کشورهای برزیل و پرتغال و کانادا نیز در این جشنواره حضور دارند.
دبیر نخستین جشنواره انیمیشن، فیلم کوتاه پژوهش، فناوری و نوآوری استقبال از این جشنواره را بسیار مناسب دانست و گفت: این اتفاق کار انتخاب آثار و داوری را سخت تر کرد چراکه علاوه بر موضوع بحث تکنیک نیز مطرح بود.
به گفته وی در بخش انیمیشن کوتاه 296 فیلم، بخش انیمیشن های دانشجویی 130، بخش تجربی NEWMEDIA 113، بخش انیمیشن های بلند سینمایی 10 ، در بخش انیمیشن تبلیغاتی 44، بخش اینترنتی و موبایل 26 و بخش سریال های تلوزیونی 16 فیلم به این جشنواره ارسال شده است.
دبیر نخستین جشنواره انیمیشن، فیلم کوتاه پژوهش، فناوری و نوآوری ادامه داد:در زمینه ملی نیز 153 فیلیم از ایران دریافت کردیم که این فیلم ها در بخش های مختلف از جمله دانشجویی و فیلم کوتاه بوده است.
گروه علمی **1836 **1440
خبرنگار: یوسف درویشی** انتشار: معصومه گلشن

اطلاعات تکميلي

خواندن 1097 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب