چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 14:43

ارتقاء علمی و مهارتی جامعه قرآنی با نشست های تخصصی صورت می گیرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
قائم مقام شورای عالی قرآن برگزاری نشست های تخصصی این شورا در 12 سال گذشته را در راستای ارتقای علمی و مهارتی جامعه قرآنی ارزیابی کرد و سیزدهمین نشست را برای رشد جریان ترتیل خوانی در کشور دانست.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سیدعلی سرابی روز سه شنبه در نشست خبری سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن گفت: مهمترین هدف از برگزاری این نشست ها ارتقاء علمی و مهارتی جامعه قرآنی از قاری و حافظ و مبتهل گرفته تا گروه های تواشیح و مدرسان قرآنی است و این نشست های به نوعی اجتماع سالانه جامعه قرآنی محسوب می شود.
وی افزود: در سیزدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که در اردیبهشت سال 96 برگزار خواهد شد، موضوع تلاوت ترتیل و ویژگی های علمی و الزامات عملی آن در سطح کشور مورد بررسی قرار می گیرد.
سرابی همچنین گفت: ‌در سال های اخیر با برنامه ریزی های رسانه ملی تلاوت ترتیل جایگاه ویژه ای میان مردم پیدا کرده و مورد استقبال همگان واقع شده و این موضوع به عنوان یک پدیده مثبت فرهنگی قابل توجه است و جریان انس با قرآن را در سطح کشور تقویت کرده است.
وی افزود: امروز در عرصه ترتیل با چالش هایی روبرو هستیم و بعضی از نوارهای ترتیل که از نظر علمی و فنی آثار فاخری محسوب نمی شود، مورد توجه مردم قرار گرفته که نیازمند بررسی مطالعاتی و کار پژوهشی است.
قائم مقام شورای عالی قرآن همچنین گفت: مشهورترین و اصیل ترین سبک تلاوت ترتیل که از سال های گذشته در مصر رایج بوده و در دهه اخیر به عنوان سبک خلیجی یا حجازی شناخته می شود که قابل نقد و بررسی است و سبک عراقی نیز ممکن است نقایصی داشته باشد.
وی بررسی و تطبیق سبک های مختلف ترتیل را از برنامه های سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن دانست و گفت: یک کارگروه مامور شده تا محورهای مطرح در نشست را بررسی کند.
سرابی اضافه کرد: پژوهشگران و علاقه مندان می توانند از فردا 15 دی تا 15 فروردین سال 96 مقالات خود را به دبیرخانه این نشست در شورای عالی قرآن ارسال کنند.
محمدتقی میرزاجانی دبیر سیزدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم گفت: در این نشست ضمن تحلیل مبانی و بررسی ویژگی های تلاوت ترتیل به تبیین و تشریح آیین نامه ها و ضوابط ارزیابی تلاوت ترتیل در صدا و سیما خواهیم پرداخت و پژوهشگران می توانند مقالات خود را با این دو محور به دبیرخانه ارسال کنند.
وی افزود: سابقه برگزاری نشست های تخصصی شورای عالی قرآن به سال 82 باز می گردد و طی 12 دوره تلاش شد تا ضمن نقد و تحلیل در مقام اجرای نغمات دینی که در هشت دوره حاکم بود، از سال 91 نگاه علمی پژوهشی به نغمات دینی و موضوع های مرتبط با آن داشته باشیم و نتایج هر یک از نشست ها در یک کتاب منتشر شده است.
وی افزود: در این نشست ها برخی از اساتید خارجی همچون شحات انور، احمد عامر، شاذلی، طوخی و رضوان درویش حضور پیدا کرده و نظرات کارشناسی و علمی خود را درباره موضوع های مختلف قرآنی ارائه کردند.
میرزاجانی اضافه کرد: در نشست های گذشته مباحثی همچون خشوع در تلاوت، تلاوت استادانه، حفظ قرآن، فقه قرائت، مهندسی تلاوت و تواشیح و ابتهال مطرح شد.
فراهنگ**1003**1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1034 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب