سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 13:06

کنگره شعر کتاب به یک دوره محدود نشود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، برگزاری کنگره شعر کتاب را اقدامی پسندیده دانست و پیشنهاد کرد؛ این کنگره محدود به یک دوره نشود.
غلامرضا بکتاش روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: کودکان با تبلیغ روی تابلو و بنر کتابخوان نمی شوند، آنچه اهمیت دارد، تجربه حسی آنهاست بدان معنا که لازم است کودکان کتاب را ورق بزنند و مطالعه را به این روش تجربه کنند.
وی با بیان اینکه خواندن کتاب در فضای مجازی جایگزین گرفتن کتاب در دست و مطالعه نخواهد شد، افزود: حتی اگر کودکان می خواهند از روی تبلت مطالعه کنند، ابتدا باید این یار مهربان را تورق و تجربه مطالعه را بدین ترتیب کسب کنند، هرچند باید علاوه بر کتاب های درسی، کتاب های غیردرسی هم توسط کودکان خوانده شود.
این نویسنده و شاعر کودک درباره اشعاری که سروده است، گفت: در همه شعرهایم به چشیدن کتاب اشاره کرده ام، کتاب ها را باید مثل ادویه مزه مزه کرد، کتاب از نان شب برای ما واجب تر است.
به گفته نویسنده «با دو چشمم می چشم»، متاسفانه تعداد فست فود فروشی ها زیاد اما کتاب فروشی ها کم است.
بکتاش ادامه داد: دانش ایجاد مطالبه می کند، یعنی وقتی مردم نمی دانند، کارآیی کتاب چیست به طرف آن نمی روند بنابراین وقتی لذت کشف را ندانیم چگونه می توانیم سراغ کتاب رویم.
وی با بیان اینکه نیاز به حس طعم کتاب وجود دارد، اضافه کرد: هنوز فرزندان ما از کلاس انشا فراری هستند هر چند بعضی معلم ها مانع انتقال لذت نوشتن و خواندن شده اند و معتقدند از نوشتن پول به دست نمی آید.
به گفته این شاعر، کلاس انشا آزمایشگاهی برای نویسنده، شاعر، خطیب، روانشناس و جامعه شناس شدن است و در هرجامعه ای که آزمایشگاه ضعیف باشد، دانشگاه ضعیف خواهد شد.
بکتاش ادامه داد: اولین و آخرین هدف جوانان شاعر، کارمندی در جایی است که خلاقیت ها در آن کور می شود، درحالیکه نیاز به فکر، اندیشه، خلاقیت و کشف است.
وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی شعر کتاب افزود: برگزاری این کنگره اقدامی پسندیده است به شرط اینکه به یک دوره محدود نشده و تداوم داشته باشد.
کنگره ملی شعر کتاب به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود، شاعران می‌توانند آثار خود را تا 30 دی ‌ماه به نهاد به نشانی تهران، میدان ولیعصر (عج)، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان، خیابان طباطبایی رفیعی، پلاک 18، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره کل فرهنگی و یا از طریق پست الکترونیکی به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و همچنین از طریق پیام‌رسان تلگرام به شماره 09904553067 ارسال کنند.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 968 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار