چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 11:18

گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه با بنر و همایش ایجاد نمی شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم از فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان جنگ فاصله گرفته اند، بنابراین نیازمند عاجل به گفتمان سازی در این عرصه هستیم، هر چند با بنر و همایش به آن نخواهیم رسید بلکه در عمل باید این گفتمان در جامعه تسری یابد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در نخستین همایش دبیران استانی شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت افزود: در وضعیت فرهنگی و اجتماعی مثبتی قرار نداریم، یعنی در دهه اول انقلاب که همزمان با صدارت مقام معظم رهبری و دوران جنگ بود، حوزه اجتماعی و فرهنگی در بهترین حالت قرار داشت.
وی ادامه داد: به تدریج که وارد دهه دوم شدیم، کشور دستخوش تغییرات شد و با ظهور اینترنت در ایران، آسیب های اجتماعی از مجرای شبکه های اینترنتی آغاز و نسل جدید در دهه دوم با ارزش های جدیدی آشنا شدند که این مساله شکاف را در میان این نسل ایجاد کرد.

** اینترنت میان اعضای خانواده فاصله ایجاد کرد
صالحی امیری افزود: اینترنت به چهره ای تبدیل شد که میان اعضای جامعه، خانواده و فرزندان فاصله ایجاد کرد، به طوری که اگر تا پیش از این زمان گفت وگو میان اعضای خانواده 2 ساعت بود امروز این زمان به 20 دقیقه تقلیل یافته و خلاء موجود توسط شبکه های اجتماعی پرشده است.
به گفته صالحی امیری، در دهه اول انقلاب نیازهای اولیه(خوراک، پوشاک، بهداشت، مسکن) در حد ضرورت مورد توجه جامعه بود و نیازهای ثانویه(معرفت، اخلاق هم دردی، همگرایی) دارای جایگاه بلندی بود بدان معنا که نیازهای مادی جایگاه ثانویه را داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دهه دوم تنش های اجتماعی (طلاق، اعتیاد، فساد، خشونت در جامعه) ظهور جدی پیدا کرد و در دهه سوم نیز با تغییر شرایط در خانواده، حوادث جدی شکل گرفت که بسیار نگران کننده است.
وی با اشاره برخی آمارهای آسیب های اجتماعی، آن را نشان دهنده تکانه های تغییرات فرهنگی و اجتماعی خانواده دانست.
صالحی امیری گفت: بر این اساس روابط اجتماعی در کشور دستخوش تغییرات شده، بگونه ای که پدیده زشتی به نام «ازدواج سفید» رواج یافته و مخاطرات جدی را ایجاد کرده است.

** جامعه ایران پیچیده و پیش بینی ناپذیر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: جامعه ایران بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است، همه تحولات نشان می دهد که نتوانستیم آن طور که باید و شاهد واقعیت های جامعه را پیش بینی کنیم.
به گفته وی، امروز مردم ما از فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان جنگ فاصله گرفته اند بنابراین نیازمند عاجل به گفتمان سازی در این عرصه هستیم هر چند با بنر و همایش به آن نخواهیم رسید، بلکه در عمل باید این گفتمان در جامعه تسری یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه نجات کشور را بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: جامعه باید برای تنفس در فضای ایثار و مقاومت احساس نیاز کند.

** نیازمند بازنمایی، بازسازی و احیای فرهنگ دهه اول انقلاب هستیم
صالی امیری با بیان اینکه امروز نیازمند بازنمایی، بازسازی و احیای فرهنگ دهه اول انقلاب هستیم گفت: مشکل اصلی ما این است که در سطح شعار متوقف شده ایم در حالیکه شعار فاقد عمق است و احساسات را تحریک می کند اما گفتمان درونی و بر باورهای ارزشی استوار است.

** هویت بخشی نخستین میوه فرهنگ دانست
عضو کابینه دولت تدبیر و امید، هویت بخشی را نخستین میوه فرهنگ دانست و افزود: مهمترین عنصر هویت بخشی ایران دین و دیانت است و جامعه در فرآیند تحولات تاریخی خود همواره به اهل بیت(ع) و اسلام توسل داشته است.
وی خاطر نشان کرد: جنگ، جهاد، اخلاق و اخلاق مداری هویت دوم و سوم است و میوه دوم فرهنگ انسجام بخشی است. بدین معنا که اضلاع باید در کنار هم قرار بگیرد و منافع جمعی را مقدم بر منافع فردی بدانند.

** شهدا برای جامعه شخصیت آفرین بوده اند
صالحی امیری گفت: میوه سوم فرهنگ شخصیت آفرینی است که هر جامعه ای با آن زندگی می کند، شهدا به ما شخصیت دادند و ایثارگران قدرت مقاومت بنابراین برای آنکه بتوانیم فرهنگ ایثار توسعه دهیم و به این گفتمان نیاز داریم یعنی باورها در تمام سطوح اجتماعی درونی شود.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه نجات کشور بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت است.

** اعتقادی به انسداد شبکه های اجتماعی نداریم
صالحی امیری با بیان اینکه دولت و شورای عالی فضای مجازی اعتقادی به انسداد شبکه های اجتماعی ندارد، گفت: همچنانکه در حوزه تغذیه نیازمند استانداردها برای تضمین سلامتی هستیم، برای سلامت مصرف فرهنگی نیز نیازمند اجرای الگوی صیانت از این فضا هستیم.
وی افزود: در دهه سوم پس از انقلاب نسل جدید با هنجارها و روابط جدید به عرصه ورود کرد و مناسبات در دانشگاه دچار دستخوش و مقوله ای به نام «نقد قدرت» تبدیل به یک فرهنگ عمومی شد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ورود به دهه چهارم، زندگی شکل دیجیتالی یافت و منافع فردی بر منافع جمعی اولویت و شکاف ارزش ها گسترش یافته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این دهه شاهدیم نسل جدید با عبور از خانواده به سوی ارتباط با همسالان و سپس شبکه های اجتماعی سوق پیدا کرد و بر اساس مطالعات انجام شده، مسئولیت آموزش، اخلاق و دیانت که در درون خانواده تولید می شد، بتدریج از این نهاد به مدرسه، دانشگاه و جامعه تغییر مسیر داد.
وی با بیان اینکه در دهه چهارم نهادهای مدنی گسترش یافته و مبانی جنسیتی و محیط زیستی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، اضافه کرد: اکنون شاهدیم بسیاری در جامعه آزار حیوانات را بر نمی تابند.

** بهره مندی از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ ایثار
صالحی امیری با بیان اینکه فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، ادامه داد: امروز می توان با استفاده از شبکه های اجتماعی، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه رواج داد و یکبار دیگر آن را بازتولید کرد.
وی با بیان اینکه راه نجات کشور بازگشت به فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود: جامعه باید احساس کند بدون این دو قادر به تنفس نیست، بنابراین برای رسیدن به نقطه هدف، نیازمند برنامه های بلند و میان مدت استراتژیک هستیم.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: باید ثقل تلاش های خود را متوجه مردم و جامعه کرده و از دولتی شدن این امور پرهیز کنیم، دولت بستر گفتمان سازی را ایجاد کرده و بقیه مراحل آن بر عهده مردم و جامعه است.
به گفته وی‌، امروز نخبگان، دانشگاه ها، نهادها، رسانه ها و اهالی قلم رسالتی مشترک در این عرصه دارند تا با استفاده از شبکه های اجتماعی آن را تبدیل به یک فرصت ملی کرده و با تولید انبوه محصولات فرهنگی، سرانه مصرف فرهنگی را افزایش دهند.
صالحی امیری با بیان اینکه معلمان، مدرسان و همه افراد جامعه باید بتوانند از بستر شبکه های اجتماعی بهره لازم را ببرند، یاداور شد: در غیر این صورت دیگران از این ابزار برای تخریب استفاده خواهند کرد.

** استفاده از ابزار هنر برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استفاده از ابزار هنر برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: امروز باید سینما، فیلم، رمان، موسیقی و کتاب در خدمت این مساله باشد، اگر امروز شاهد افزایش بسیاری از آسیب های اجتماعی در کشور هستیم دلیل آن فاصله نسل جدید از این فرهنگ است.

** باید برای جوانان اسطوره سازی کرد
وی با بیان اینکه با بخش نامه، توصیه و نصیحت مسائل جامعه حل نمی شود، ادامه داد: باید برای جوانان امروز اسطوره سازی کرد، اکنون نیاز به اسطوره هایی چون خرازی، باکری و چمران داریم، باید در شرایط کنونی، کتاب ها و قلم ها در مسیری حرکت کنند تا بتوانیم در دهه چهارم انقلاب دارای جامعه ای اخلاق مدار، آینده نگر و مقاوم در برابر تهاجم دشمن باشیم.
صالحی امیری اضافه کرد: نخبگان کشور نظاره گر رفتار و عملکرد مدیران بنیاد شهید هستند، همه در بروز مسائل جامعه مسئول هستیم، هیچکس نباید خود را فارغ از مسئولیت پذیری بداند زیرا این رسالت قانونی، شرعی و اخلاقی است.

** استراتژی روحانی آرامش و ثبات است
وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه استراتژی روحانی ثبات و آرامش است، تصریح کرد: در این شرایط می توان کار انجام داد، بنابراین باید از تنش و منازعه عبور کرد زیرا با آن نمی توان به توسعه دست یافت.
صالحی امیری گفت: عده ای اصرار دارند دولت را از نظام جدا بدانند در حالیکه دولت با همه ظرفیت امروز در خدمت مردم است اما مشکلات بیش از توان است، عده ای تلاش می کنند همه دستاوردهای دولت را تخریب کنند، برخی فقط شعار می دهند و احساس همدردی نسبت به درد مردم ندارند.

** ظهور دولت یازدهم مانع از جنگی فراگیر شد
وی ادامه داد:‌ دولت در شرایطی کشور را تحویل گرفت که روزانه 975 هزار بشکه نفت صادر می شد و دشمن در مسیری حرکت می کرد که نفت را در برابر دارو قرار داده بود بطوری که یکی از مقامات بلند پایه اروپایی در آن زمان گفته بود، در حال طراحی برای حمله به ایران بودیم بنابراین ظهور این دولت مانع از جنگی فراگیر شد.
صالحی امیری با بیان اینکه امروز رسانه، مغز و دیپلماسی منابع قدرت هستند، افزود: امروز در دنیا، مذاکره برای تامین منافع ملی خود تولید قدرت است، در برجام ضمن حفظ نیروهای تخصصی از طریق مذاکره، منافع ملی را تامین کردیم.

** برخی در زمین دشمن بازی می کنند
عضو کابینه دولت یازدهم با یاداوری این مطلب که برخی در زمین دشمن بازی می کنند، گفت: تحریم ها لغو شد در حالیکه زیر فصل هفت بودیم، بدان معنا که آمادگی برای اقدام نظامی علیه ایران وجود داشت و همه دنیا ضد ما بسیج شده بودند.

** اجماع از طریق مذاکره شکست خورد
صالحی امیری با بیان اینکه این اجماع از طریق مذاکره شکست خورد، افزود: برای اولین بار شکاف میان اروپا و آمریکا ایجاد شد، در حالیکه اکنون اروپایی ها در حال همکاری با ایران هستند.
وی ادامه داد: به دلیل موج افکار سازی و شایعه دشمن، نظرسنجی های قبل از برجام نشان می داد، نام مردم ایران جزو شرورترین افراد بود در حالیکه امروز همین نظرسنجی ها نام ایران را جزو سه کشور امن قرار داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خاورمیانه اکنون ناامن ترین نقطه جهان است، افزود: در این منطقه پرخشونت، جمهوری اسلامی امن ترین کشور است که این محصول تدبیر مقام معظم رهبری و تلاش دولت و اقتدار نیروهای مسلح است هر چند پشتوانه همه اینها خون شهداست.

** زنجیره تحریم و تحقیر را پاره کردیم
وی با بیان اینکه پس از برجام زنجیر تحریم ها و تحقیرها پاره شد، گفت: امروز نه تنها برای سفر به هیچ نقطه دنیا مشکلی وجود ندارد بلکه شاهد صف مقامات برای حضور در ایران هستیم زیرا نگاه افکار عمومی متفاوت شده، از این رو برجام یک نیاز ضروری در این مقطع برای عبور از یک بحران بزرگتر بود.
صالحی امیری با تاکید بر پرهیز از هرگونه حرکت شتابزده در این مسیر گفت: ذات دشمن تخریب است اما دوستان آگاه باشند و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی نکنند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این نشست حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مدیران و مسئولان این نهاد حضور داشتند.
فراهنگ ** 1085 ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1146 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب