چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 09:54

رویداد مشهد 2017؛ اهداف، برنامه ها و اقدامات انجام شده

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی( آیسسکو) با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا انتخاب کرده است.
بعد از انتخاب مشهد از سوی آیسسکو (ISESCO) به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، اقدامات زیادی انجام شده و برنامه های متعددی تدوین و به مرحله اجرا در آمده است که در آغازین روزهای سال 2017 میلادی و شروع این رویداد مهم با حضور مسئولان مربوطه در میزگرد ایرنا مورد بررسی قرار گرفتند.

**هدف از انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی که ریاست ستاد فعالیتهای عمرانی تشکیلات مدیریتی و اجرایی این رویداد را بر عهده دارد در این خصوص گفت:رویداد مشهد 2017 هم برای شهر مقدس مشهد و هم برای کشور جمهوری اسلامی ایران رویدادی مهم و یک فرصت قابل تامل است .
محمد مقدوری افزود: آیسسکو یا همان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی وابسته به سازمان همکاری اسلامی از اساس یک سازمان تخصصی است و زیر مجموعه سازمان کنفرانس اسلامی است.
وی گفت:این سازمان بحث میراث،هویت فرهنگی اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدنها در روابط منطقه ای و بین المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام در فعالیتهای مرتبط با پایتخت فرهنگ اسلامی را دنبال می کند.
او افزود: آیسسکو با 114 سازمان تخصصی و موسسات وابسته به سازمان ملل و سازمانهای بین المللی منطقه ای و غیر دولتی و موسسات دانشگاهی پیوند مستقیمی دارد.
وی گفت: با این چهار هدف و با آن ساختار و پیوندی که این سازمان دارد کشورهای اسلامی و شهرهایی که به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی تا سال 2024 معرفی شده اند باید در راستای تحقق این اهداف تلاش کنند و چون این سال ها را با تاریخ میلادی نامگذاری کرده اند، ما هم باید همان شرایط و الزامات را مورد توجه قرار دهیم.
وی گفت:در سال 2017 مشهد به عنوان یکی از سه پایتخت فرهنگ اسلامی در کشورهای آسیایی انتخاب شده است که باید در تحقق این اهداف این رویداد تلاش کند و برگردان این چهار هدف کلی در شهر مقدس مشهد به عنوان هدف اصلی و محوری؛ معرفی فرهنگ رضوی و فرهنگ جهان تشیع به همه دنیا از جمله سایر مسلمانان است.
او افزود:در کنار این هدف اصلی، از این فرصت، برای توسعه روابط با کشور های اسلامی در حوزه های عمرانی و اقتصادی و نیز توسعه روابط سیاسی و اجتماعی هم برای شهر مشهد با محوریت توسعه گردشگری مذهبی و هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهیم کرد.

مدیر کل فر هنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: ستادیاز جانب این اداره کل طراحی و در قالب آن یک مرکز مطالعاتی تعریف شد و این مرکز، منشوری را اعلام کرد که به این نام گذاری به عنوان یک فرصت نگاه می کند و هدف از این اقدام به عنوان مجموعه ای از اقداماتی که قرار است اتفاق بیفتد بازآرایی سیمای ذهنی مشهد و معرفی آن به جهانیان است.
سعید سرابی افزود:می توان به این رویداد به عنوان یک ظرفیت دیپلماسی فرهنگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرصتی برای معرفی اهداف و آرمانهای انقلاب و جاذبه های فرهنگی و هنری نظام و کشور و مشخصا با دید خاص معرفی ظرفیتهای بی نظیر فرهنگی، هنری و گردشگری مشهد مقدس و تبدیل این جریان به یک فرصت نگاه کرد.
وی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کاراین ستاد هم استاندار خراسان رضوی تاکید داشتند که این مساله یک موضوع ملی است و ما نباید فقط به عنوان یک ظرفیت برای مشهد یا استان خراسان رضوی به آن نگاه کنیم و بر همین اساس به همراهی و همکاری ملی در سطح سازمانها، نهادها وزارتخانه ها نیاز داشتیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد و عضو ستاد فعالیتهای شهری تشکیلات مدیریتی و اجرایی مشهد 2017 نیز گفت:انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام یک فرصت تاریخی برای مشهد است.
موسی شربتدار افزود: این اتفاق، یک رویداد مقطعی نیست بلکه یک آغاز جدی است و به عزمی ملی برای حفظ و ارتقا جایگاهی که ایجاد می شود نیاز دارد و به همین بهانه پرداختن جامع الاطراف و کلان به شهر مشهد به ویژه از منظر فرهنگی و فرهنگ اسلامی و همه اموراتی که معرف یک کلانشهر در شان نظام جمهوری اسلامی است به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی است ضروری می باشد.

**پیشینه پژوهی
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی مشهد 2017 گفت: در دبیرخانه شورای برنامه ریزی ستاد مشهد 2017 یک کار تحلیلی با عنوان پیشینه پژوهی در موضوع پایتختهای فرهنگ اسلامی به صورت جدی انجام شد.
سعید سرابی افزود:در این تحلیل، حداقل 10 شهر از شهرهایی که از سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شده بودند را مرور کردیم و در این راستا تلاش شد که تنوع لحاظ شود یعنی در بین شهرها اصفهان، ابوظبی که خیلی مفصل به این بحث ورود کرده بود و شهرهایی هم که به خصوص در کشورهای آفریقایی خیلی جدی ورود پیدا نکرده بودند؛ بررسی شدند.
وی گفت: چون سطح ورود کشورهای عضو آیسسکو به این موضوع یک سطح میانه ای بود حتی یک قدم فراتر هم رفتیم و برای کسب تجارب مختلف سه پایتخت فرهنگی اروپا را که نزدیکتر به ما بودند از جمله استانبول را هم در این پیشینه پژوهی تحلیل کردیم و در نهایت تلاش شد از این تجربه ها استفاده کنیم.
او افزود: یک کار مفصلی هم مجموعه پارک علم و فناوری خراسان با نظر ستاد فعالیتهای عمرانی ستاد مشهد 2017 انجام داد که گزارش آن را دریافت کردیم و با این پیشینه پژوهی ها تجمیع شد.
مقدوری رئیس ستاد فعالیتهای عمرانی ستاد مشهد 2017 نیز گفت:حتی مجلدات این پیشینه پژوهی ها هم وجود دارد که قابل ارائه است و چکیده ای از آنها را برای سایر استانها هم ارسال کرده ایم.

** فعالیتهای انجام شده توسط ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی مشهد2017
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت:در قالب پروژه مشهد 2017 و برای طراحی و اجرای برنامه ها باید طراحی هایی انجام می شد و بر همین اساس از دو سال پیش تشکیلاتی ستادی طراحی شد.
سرابی افزود: در راس این تشکیلات، یک شورای عالی سیاستگذاری ملی است که با حضور 17- 18 دستگاه ملی یعنی چند وزارتخانه و دستگاه مرتبط شکل گرفت و در ذیل آن شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی تشکیل شد.
وی گفت :بر همین اساس، ستادهای چهارگانه استانی با حضور 25 دستگاه شکل گرفت که ستاد فعالیتهای عمرانی نگاهی به توسعه زیرساختهای مشهد با تاکید بر زیرساختهای فرهنگی و هنری مرتبط دارد؛ ستاد فعالیتهای شهری که به دنبال ایجاد آمادگی های لازم در حوزه مدیریت شهری است و فضای شهر را برای این رویداد مناسب می کند؛ ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی و ستاد هماهنگی ارتباطات بین الملل که ماموریت انجام وظایفش به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران سپرده شده است.
وی گفت:همه این ستادها ماموریتهای مختلف و متنوعی را طراحی کردند و این برنامه ها تجمیع و با منشوری که اهداف رسمی پایتخت فرهنگ اسلام بود تطبیق شد که برخی از برنامه ها و موضوعاتی که ستادهای مختلف پیشنهاد کرده بودند، با این اهداف تطبیق نداشت، اما آن چه از برنامه ها که قابل تطبیق بود در شورای برنامه ریزی و شورای سیاستگذاری تایید و به مجموعه برنامه های جامع میزبانی این رخداد فرهنگی تبدیل شد.
وی گفت:همه این فعالیتها دارای سه بخش قبل از سال 2017 ، حین سال 2017 و بعد از سال 2017 هست و خواهد بود که تاکنون فعالیتهای قبل از سال 2017 اتفاق افتاده و در آغاز ورود به فعالیتهای حین سال 2017 هستیم.
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی ستاد مشهد 2017 افزود: در حوزه رخدادها و فعالیتها با توجه به اهداف منشور در سه بخش کلی پیش بینی برنامه شده است که بخش اول حوزه تولید و نشر است یعنی یک سری تولیدات و منشوراتی به بهانه پایتخت فرهنگ اسلامی شدن مشهد ایجاد خواهد شد.
سرابی گفت: کتاب مفاخر استان خراسان رضوی حداقل به دو زبان در حال آماده شدن است، همچنین قرآن ویژه پایتخت فرهنگ اسلامی، تولیدات رسانه ای و حداقل پنج اثر هنری فاخر از جمله کتاب عکس مشهد، کتاب خوشنویسی مشهد، سرود ویژه مشهد مقدس و تولید نرم افزار چند رسانه ای تلاوت قرآن استادان برجسته و بین المللی مشهد مقدس را در افتتاحیه رونمایی خواهند شد و بقیه این تولیدات تا پایان سال 2017 انجام خواهد شد.
وی افزود: برنامه های متنوعی دیگری را هم دستگاهها ارائه کرده اند و مصوب شده که در حال مرور کردن آنها هستیم از جمله اتفاقات مفصلی را آستان قدس رضوی رقم می زند.
سرابی گفت: مساله بعدی رخدادهاست که در این حوزه هم فعالیتهای مختلفی طراحی شده است که چند فعالیت قبل از سال 2017 انجام شده و بیش از 100 فعالیت هم در طول این سال، شامل مسابقات ورزشی بین المللی، مسابقات و جشنواره های قرانی، المپیاد قرآنی دانشجویان، جشنواره بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان،نگارخانه ویژه مشهد وجشنواره بین المللی شعر فجر انجام خواهد شد.
او گفت:ویژه برنامه های روز ملی زبان فارسی هم از پیگیری های ویژه انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام است و به همین مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت ماه که روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است برای اولین بار به عنوان روز زبان فارسی نکوداشته خواهد شد و مجموعه ای از برنامه ها با رویکرد بین المللی برای آن روز طراحی شده است
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی ستاد مشهد 2017 گفت: برای تدارک افتتاحیه، کمیته مستقلی از چند ماه پیش با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزراتخانه و استانداری خراسان رضوی فعال و برنامه ریزی لازم انجام شده است.
سرابی افزود:افتتاحیه رخداد مشهد 2017 سه روز خواهد بود که این برنامه ها از چهارم بهمن ماه 1395 با اذن دخول به حرم امام علی ابن موسی الرضا(ع) آغاز خواهد شد و بیش از 200 میهمان از کشورهای مختلف اسلامی یک روز کامل در حرم مطهر رضوی حضور خواهند داشت.
او افزود: این افراد شامل شخصیتهای فرهنگی و موثر جهان اسلام، مقامات رسمی از کشورهای اسلامی شامل سفرا، رایزنان فرهنگی و اقتصادی کشورهای اسلامی و میهمانانی از خود سازمان آیسسکو خواهند بود و امیدواریم که مدیر کل آیسسکو نیز در این آئین حضور داشته باشد که تا کنون اعلام کرده اند که شخصا در این آئین شرکت می کنند.
سرابی گفت:پنجم بهمن ماه هم روز دوم و مراسم رسمی افتتاحیه خواهد بود و ششم بهمن ماه هم روز سوم افتتاحیه است ضمن این که یک مراسم علمی که به احتمال کنگره ایران و جهان عرب خواهد بود نیز در این روزها برگزار می شود و در این سه روز بازدید از اماکن فرهنگی و گردشگری مشهد مقدس هم از جمله برنامه خواهد بود.
او گفت:بحث میزبانی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی همان گونه که وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید داشتند منتفی نشد چون اساسا این یک پروتکل یا قانون یا قاعده نیست که شهری که پایتخت فرهنگ اسلامی شد میزبان وزرای فرهنگ هم باشد.
وی افزود: به هر حال هر سه سال یک بار نشست وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی برگزار می شود که آن نشست معمولا در یکی از شهرهایی که به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شده است اتفاق می افتد.
او گفت:از همان زمان که بحث دعوت از وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی در شورای سیاستگذاری تاکید بر این بود که به سمت حضور افراد موثر جهان اسلام برویم حالا در مورد یک کشور ممکن است آن فرد موثر، وزیر آن کشور باشد و دعوت شود اما در کشورهای دیگر ممکن است حضور یک شخصیبت فرهنگی برای ما مثمرثمرتر و موثرتر باشد بنا بر این از او دعوت می شود و میهمانان ما هم با این رویکرد دعوت شدند لذا در بین این میهمانان وزرایی هم هستند اما مجموعا به عنوان شخصیتهای موثر فرهنگی و هنری جهان اسلام دعوت شده اند.
ی افزود: در کل به دنبال این هستیم که به سمت فعالیتهایی برویم که بعد از برگزاری سال 2017 توانایی استمرار آن فعالیتها در مشهد باشد و خود تولیدات هم فعالیتهایی است که ماندگار است و مفید خواهد بود.
سرابی گفت:برخی کارهای تولیدی ما بعید است که به سال 2017 برسد یعنی امسال آغاز می شود ولی بعد به نتیجه می رسد مثلا مثنی سازی قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی که به معنای بازتولید نفیس قرآن مطابق نسخه ای است که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد.

** فعالیتهای انجام شده در ستاد فعالیتهای عمرانی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی مشهد 2017
رئیس ستاد فعالیتهای عمرانی ستاد مشهد 2017 نیز گفت: کارگروه معماری و شهرسازی 36 پروژه، کارگروه هوشمندسازی 14 پروژه، کارگروه توسعه زیرساختهای عمومی 21 پروژه، کارگروه حمل و نقل 36 پروژه و در مجموع 107 پروژه در ستاد فعالیتهای عمرانی مشهد 2017 مصوب شد که به تایید شورای هماهنگی و برنامه ریزی استانی در مشهد و شورای سیاستگذاری در تهران هم رسید.
محمد مقدوری افزود: بر اساس برآوردهایی که در سال 1394 انجام شد برای این 107 پروژه عمرانی و زیر بنایی به 17 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود.
وی گفت:برای تامین منابع مالی این پروژه ها که هم شامل پروژه های نیمه تمام دارای اولویت و هم پروژه های جدید بود پیش بینی شد که اعتبارات دولتی، استانی، بودجه نهادهای عمومی غیردولتی مثل شهرداری وبخش خصوصی و تسهیلات بانکی استفاده شود.
وی گفت: تا کنون از مجموع اعتبارات دولتی سه هزار و 930 میلیارد ریال تامین شده و پیش بینی ها به این گونه بوده است که برخی از پروژه ها تا قبل از سال 2017 و برخی در طول این سال و برخی هم برای یک سال بعد از انتهای این سال به بهره برداری برسند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بهسازی بعضی از آثار ثبتی واقع در طرح پیرامونی حرم مطهر و پروژه های منطقه توس و فردوسی و برخی آثار ملی و تاریخی ثبت شده کشور در بخش میراث فرهنگی تعدادی از پروژه های شاخص مربوط به کارگروه معماری و شهرسازی ستاد فعالیتهای عمرانی را شامل می شوند
مقدوری افزود: تعدادی از پروژه های معماری و شهرسازی هم مربوط به باز طراحی منطقه مرکزی مشهد به ویژه خیابان ارگ آن است که مشاور در حال مطالعات است.
وی گفت: در همین چهارچوب امسال مشاور خاصی برای بازطراحی خیابان ارگ مشهد و خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) و باز طراحی طرح ثامن و طرح منطقه پیرامونی منطقه 330 هکتاری ثامن در حال انجام است.
مقدوری افزود:از پروژه های شاخص کارگروه زیرساختهای عمومی نیز احداث باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یکی از پروژه هایی است که به صورت جداگانه شروع شده بود ولی قرار شد در قالب پروژه های مشهد 2017 هم مورد عنایت و توجه قرار بگیرد.
وی گفت: تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی مشهد، تکمیل بیمارستان 540 تخت خوابی امام رضا (ع)، هوشمند سازی شبکه برق مشهد مقدس و افزایش ظرفیت پستهای مربوط به آن، تکمیل مجتمع فرهنگی و ترویجی قرآن و عترت، تکمیل موزه هنرهای معاصر، تکمیل تالار مرکزی شهر و کمک به تامین خدمات زیربنایی منطقه ثامن از جمله پروژه های قابل ذکر کارگروه زیرساختهای عمومی است.
او افزود: چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام به عنوان مدخل ورودی ریلی به شهر مشهد که بعضا با ترافیکهای سنگین هم مسافری و باری مواجه است، تجهیز نیازهای بخش ریلی شهر مقدس مشهد به عنوان یک زیرساخت اساسی، توسعه دوربینهای نظارتی ترافیک در جاده های منتهی به شهر مشهد، افزایش ظرفیت و ساماندهی ایستگاههای اتوبوس و سکوها و نیمکت های هسته مرکزی، نصب المانهای مذهبی و تاریخی و اصلاح ساختار پایانه امام رضا (ع) از پروژه های شاخص کارگروه حمل و نقل است.
وی گفت: خدمات ارزش افزوده و تولید محتوای دیجیتال برای شهر مشهد، تهیه طرح جامع هوشمندسازی، ایجاد چتر وای فای در شعاعی از حرم مطهر امام رضا(ع) البته با لزوم مبانی حفاظتی مرتبط با این موضوع و ارائه سیم کارت زائر بین المللی ازپروژه های شاخص کارگروه هوشمندسازی است.

**فعالیتهای انجام شده در ستاد فعالیتهای شهری شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی مشهد 2017
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد و عضو ستاد فعالیتهای شهری تشکیلات مدیریتی و اجرایی مشهد 2017 نیز گفت: به محض این که شورای عالی سیاستگذاری مشهد 2017 تکالیفی برای شهردار ی مشهد تعیین کرد ستادی تشکلیل مرکب از نمایندگان شورای شهر، شهردار و معاونانش تشکیل شد که دارای دبیرخانه و ساختار اداری است.
موسی شربتدار افزود: شهرداری مشهد بیش از 2000 میلیارد ریال برای تحقق پروژه های مشهد 2017 در بودجه سال 1395 در نظر گرفت و 51 پروژه عمرانی و 11 پروژه اطلاع رسانی و فرهنگی را در ارتباط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام در دستور کار خود قرار داد.
وی اظهار کرد: توجه به نقطه کانونی حرم مطهر امام رضا (ع)، پرداختن به زیرساختهای شهری و اجرای پروژه های شاخص و معرفی و اطلاع رسانی از فعالیتهای شهر مشهد از طریق برگزاری اجلاس ها و انجام کارهای تبلیغی و فرهنگی چند نکته شاخص در این پروژه ها است.
وی گفت:در این خصوص، مهمترین کاری که در بخش حمل و نقل انجام شده افتتاح خط دوی قطار شهری است که به زودی و در دهه فجر امسال افتتاح می شود.
او افزود: راه اندازی خط سه بی آرتی و ساماندهی ایستگاههای اتوبوس، نوسازی 200 دستگاه اتوبوس و افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی و تاکسیرانی، توجه ویژه به ترافیک پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) به گونه ای که سعی شده حمل و نقل عمومی در برخی از مناطق به صورت رایگان باشد که تردد با خودروی شخصی کم شود و پارکینگهای وحدت، همت، دارایی و پرستار در سطح شهر به خاطر سهولت ایاب و ذهاب و راحتی مردم احداث خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در طرح های مشهد2017 به معابر منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) ؛‌به ویژه مسیری در محور شرقی شهر که زائران پیاده از آن تردد می کنند، توجه ویژه شده است.
وی گفت: توجه به سیما و منظر شهری از جمله نورپردازی،معماری اسلامی و ساماندهی پیاده راهها و باغراهها، توجه به افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد پارکهای شاخص مثل پارک مینیاتوری، پارک ریحانه مخصوص بانوان یا باغ پرندگان، پارک موضوعی قرآن و پارک دانش از اقدامات شهرداری مشهد در پروژه مشهد 2017 است.
وی گفت:ایجاد کمربندی فضای سبز که در وسعت بسیار زیاد با حجم اعتباری بالا شروع شده از جمله پروژه های شاخصی است که شهرداری مشهد در رابطه با انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام در دست اقدام دارد.
رئیس ستاد فعالیتهای شهری مشهد 2017 افزود:هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان و تقویت سامانه نظارت تصویری و پاسخگویی،برگزاری اجلاس شهرداران شهرهای اسلامی از سراسر دنیا با حضور حدود 80 شهردار، برگزاری اجلاس جوانان که بخشی از آن انجام شده است واجلاس جهانی مشهد ایمن،‌ از پروژه های دیگر مرتبط با مشهد2017 است.
شربتدار گفت:همایش بین المللی جاده ابریشم که به نوعی معرفی ایران باستان و ارتباطش با دنیا و شهر مشهداست،کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری، برگزاری هفته های مشهد در کشورهای اسلامی که مقدمات انجام برخی از آنها آغاز شده و به زودی اجرایی خواهد شد و نخستین آن در حیدرآباد پاکستان و سپس در افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه برگزار می شود از دیگر این برنامه هاست.
او افزود: بحثهای زیست محیطی و ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در سطح شهر مشهد، تبدیل تابلوهای سطح شهر به تابلوهای دیجیتال، طراحی پهنه های فرهنگی محور ارگ از جمله ورودی سلسله الذهب و ورودی قوچان، توسعه استفاده از جی آی اس و کاداستر که نقشه های مکان محور را برای شهر مشهد رقم خواهد زد از دیگر پروژه های ستاد فعالیتهای شهری شهرداری مشهد برای سال 2017 است که در آن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام انتخاب شده است.
وی گفت:در مباحث فرهنگی نیز اعطای نشان فرهنگی خادمی مذاهب، اعطای جایزه به روزنامه نگار برتر جهان اسلام،هدایت فعالیتهای فرهنگی با موضوع قدس شریف، جشنواره نقاشی مشهد 2017، سمپوزیوم مجسمه سازان جهان اسلام، کنگره معرفی چهره های بزرگ مشهد، بازسازی نمادهای معماری مطرح جهان اسلام، اعطای جایزه مطالعات راهبردی شهر پیشرفته اسلامی و اعطای جایزه بین المللی گوهرشاد به محصولات حوزه سبک زندگی از فعالیتهای دیگر ستاد فعالیتهای شهری شهرداری مشهد برای سال 2017 است.

**مراحل تدوین و تصویب طرح های عمرانی
رئیس ستاد فعالیتهای عمرانی مشهد 2017 در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود تاکید دبیرخانه پایتخت های اسلامی مبنی بر'پرهیز از انضمام برنامه های جاری و توسعه ای دستگاههای اجرایی به رویداد مشهد 2017 '؛ برخی طرح های نیمه کاره به این رویداد مربوط شده است، گفت: آن چه که به عنوان پروژه های مصوب مشهد 2017 در قالب موضوعات مرتبط با آن مورد پیگیری و توجه بیشتر قرار داده شده در کارگروهها و شوراهای مرتبط به تصویب رسیده است.
مقدوری افزود: این طرح ها در کارگروههای مستقیمی که موظف به انجام ماموریتهای مربوطه بوده اند،ستاد عمرانی مشهد 2017، شورای هماهنگی و برنامه ریزی استان و در نهایت در شورای سیاستگذاری مراحل تصویب را در مراجع ذی ربط طی کرده اند و اگر قرار بود خارج از آن چارچوبها و خارج از روال باشند به تصویب نمی رسیدند.
وی افزود:در تصویب پروژه ها اصل را بر این نگذاشتیم که با یک برخورد صرفا کلی به محتوا توجه نکنیم لذا همه پروژه هایی که فکر می کردیم با توجه به اهداف مرتبط با موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی و ضرورت توجه به اولویتها مورد نیاز است را در داخل پروژه ها آورده ایم.
وی اظهار کرد:همین الان هم این پروژه ها محدود نشده یعنی اگر فردا به نظر آمد که 10 یا پنج پروژه دیگر می تواند از این فرصت به هر دلیلی حمایت بیشتری بگیرد می تواند به لیست پروژه ها اضافه شود و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
او گفت: شاید این ابهام پیش آید که مگر منابع مالی ما بی نهایت است که هر پروژه ای که بخواهیم به آن اضافه شود؟که پاسخ قطعا خیر است اما مراجعی که برای تصمیم و تصویب نهایی، طرح ها را بررسی می کنند و فصل الخطاب خواهند بود این پروژه ها را بررسی و ابعاد آن از جمله تامین منابع مالی را مورد توجه قرار می دهند.
وی افزود: باید این را پذیرفت که هیچ الزامی به این نیست که مثلا برای عملیاتی کردن طرح مشهد 2017 یک یا چند پروژه جدید به این نام یا به هر عنوان دیگری شروع شود.
او گفت:در مورد بیمارستان 540 تختخوابی اتفاقا این پروژه جزو مهمترین موارد قابل توجه است و اگر از منظر توسعه منابع انسانی به عنوان یکی از محوری ترین موضوعات توسعه به آن بنگریم ضمن آن که در امر سلامت این پروژه، آماده ترین پروژه و مهمترین پروژه ای بود که می توانست با یک حمایت نتیجه خودش را حاصل کند.
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی مشهد 2017 نیز در این خصوص گفت:تمام این پروژه ها از مسیر شورای برنامه ریزی و سیاستگذاری عبور کرده و حک و اصلاح شده و این شوراها برخی از اتفاقات یا پروژه ها را به عنوان محورهای مورد نظر برای سال 2017 نپذیرفته اند .
سعید سرابی افزود:مصادیقی مانند ساختمان کتابخانه مرکزی مشهد، به طور قطع از اقتضائات مشهد 2017 است یعنی درست است که کتابخانه مرکزی یک پروژه طولانی مدت و تاریخ داری است که سالها دارد بر روی آن کار می شود اما به هر حال در سالی که مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی است، یک همت جدی مضاعف بر جریان معمول اضافه بشود.

**دورنما و مطالبات
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی مشهد 2017 گفت: به دنبال این هستیم مجموعه ای از برنامه هایی که در طول سال 2017 اتفاق می افتد استمرار داشته باشد و در سالهای بعد هم اتفاق بیفتد مثلا اگر نمایشگاه بین المللی قرآن با رویکرد 2017 در ماه رمضان برگزار می شود امیدواریم که این اتفاق در سالهای بعد مرتب تکرار شود.
سعید سرابی افزود:بر همین اساس یکی از بحثهایی که در شورای اطلاع رسانی داریم حذف عدد2017 از عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای مشهد است یعنی می کوشیم عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی به شکل مطلق برای مشهد به کار برده شود و حداقل در فضای داخلی کشور تا شهر دیگری در کشور در سالی دیگر این عنوان را به خود اختصاص ندهد این عنوان از آن مشهد خواهد بود.
وی در خصوص اختتامیه طرح انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی نیز گفت: اگر قرار باشد اختتامیه ای برگزار شود در هفته وحدت سال آینده خواه بودولی الان استراتژی خاصی برای برگزاری اختتامیه نداریم چون واقعا نمی خواهیم این رخداد را در یک بازه زمانی ختم کنیم.
او افزود:همراهی خوبی هم در دستگاهها و سازمانهای استانی و هم در نهادها و سازمانهای ملی در خصوص رویداد مشهد در حال اتفاق افتادن است و حداقل در مقام کسب موافقتهای لازم و در بسترهای عملیاتی اتفاقات خوبی افتاده است و ما به عنوان دبیرخانه کار نگاه مثبتی داریم.
وی گفت: امیدواریم اعتبار و بودجه حداقلی که دولت برای این رویداد پیشنهاد کرده در مجلس رای بیاورد و نهایی شود البته این بحث روی بودجه پایتخت فرهنگ اسلامی نیست بلکه جدولی از بودجه در مجلس حذف شده که این اعتبار هم داخل آن جدول بوده و امیدواریم که با تلاشی که خصوصا نمایندگان مشهد خواهند داشت این توجه در مجلس بشود که اگر این جدول هم حذف می شود این ردیف در جای دیگری قرار بگیرد .
او افزود: مساله بعدی ظرفیت و رویکرد رسانه هاست یعنی تا کنون موضع رسانه ها مطالبه بوده که خیلی هم خوب بوده و به مسئولان کمک کرده و آنها را پای کار آورده اما از الان انتظار و درخواست ما این است که حضور رسانه ها به خصوص صدا و سیما به تقویت جریان اطلاع رسانی موضوع مشهد 2017 تبدیل شود به گونه ای که موضوع پایتخت فرهنگی به نحو احسن در بسترهای عمومی، مردمی، مسئولان جهان اسلام و رسانه های بین المللی اطلاع رسانی شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد و عضو ستاد فعالیتهای شهری تشکیلات مدیریتی و اجرایی مشهد 2017 نیز گفت: شهرداری مشهد پروژه های امسال رویداد مشهد 2017 را به هر شکلی که بوده تامین اعتبار کرده است اما آن چه که شهرداری مشهد به عنوان پروژه ارائه کرده و در دست اقدام دارد نیازمند تامین اعتبار است.
شربتدار افزود: این در حالی است که بسیاری از این پروژه ها زیرساختی و ادامه دارند به طور مثال قطار شهری یک زیرساخت ضروری و عمده برای شهر مشهد است که ساخت آن یک ساله به اتمام نمی رسد و خطوط سه، چهار و پنج قطار شهری نیازمند توجه ملی است.
وی گفت: سالی 25 تا 30 میلیون نفر از جمعیت ایران به مشهد وارد می شود پس حداقل هر سه سال یک بار کل جمعیت ایران وارد مشهد می شود بنا بر این، این زیرساختها برای کل کشور ساخته می شود و چالشی که مدیران شهری مشهد با آن مواجهند این است که برای اجرای پروژه های زیرساختی از جمله بحثهای حمل و نقلی که اعتبارات کلان می خواهد اعتبارات ملی ندارند.
ی تاکید کرد:باید حق مشهد از پروژه های ملی پرداخت شود مثلا در بحث ارزش افزوده ما دومین کلانشهر کشور بعد از تهران هستیم اما در برخورداری از سهم ارزش افزوده سهممان از کشور هفتمین شهر است یعنی حق عادی خود را نگرفته ایم تا چه رسد به این که حق ملی مشهد را بگیریم.
وی افزود: بعد از سال 2017 خدماتی که شهرداری مشهد ارائه می دهد و زیرساختهایی که از آن بهره مند می شود باید متناسب با شانیت این شهر شود و باید تلاش شود که از اعتبارات ملی و استانی خدمات ویژه و در شان این جایگاه تامین شود.
آیسسکو (ISESCO) از سال 2006 میلادی همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می کند.
آیسسکو همه ساله سه شهر از شهرهای کشورهای اسلامی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می کند که شامل یک شهر از جهان عرب، یک شهر از کشورهای اسلامی آسیایی و شهری دیگر ازکشورهای اسلامی غیرعرب قاره آفریقا است.
1922/ 6012 خبرنگار:کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1009 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب