چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 14 دی 1395 ساعت 07:34

نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین حسینی برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین حسینی با حضور شماری از مسوولان قرآنی کشور، قاریان بین المللی، خادمان قرآنی کشور و علاقه مندان به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این همایش که شامگاه دوشنبه برگزار شد به 32 خادم قرآنی اربعین و 14 نفر از فعالان قرآنی پشت صحنه این همایش لوح تقدیر اهدا شد.
حجت الاسلام حمید محمدی رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین و حسن محمدی دبیر شورای راهبری فعالیت های قرآنی اربعین در این همایش سخنرانی کردند.
رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این همایش گفت: اربعین در فرهنگ قرآن و اسلام نشانگر بلوغ و کمال است و زیارت اربعین هم نشان کمال و بلوغ در امام شناسی و اطاعت از سیره اوست، احیای امر اربعین نشان بلوغ جامعه است.
حجت الاسلام حمید محمدی اظهار کرد: جریان عاشورا و تعزیت امام حسین (ع) بالاترین ظرفیت را برای اداره و تأمین عقل و عواطف فرد و جامعه را دارد؛ از اینرو احیای جامعه با امام حسین(ع) هم موجب شکوفایی فطرت و خرد و هم عواطف انسانی می شود و هم موجب تمسک به قرآن و خروج آن از مهجوریت می شود.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: قرآن یک رسالت برای خود قائل است و آن حیات بخشی به جامعه است؛ همین رسالت را عترت هم به عهده دارد؛ آن ثقل اکبر است و این ثقل کبیر است؛ ثقل اکبر و کبیر در رسالت احیای جامعه به حیات طیب هم مشترکند.
وی افزود: حقیقتاً مرگ جاهلی برای کسی است که دچار فقدان در معرفت امام خودش است.
وی تصریح کرد: همانطور که مرگ نتیجه زندگی است، مرگ جاهلانه محصول زندگی جاهلانه است؛ همانطوری که مرگ عارفانه محصول زندگی عارفانه است.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه عارف به امام، مرگ عارفانه دارد و جاهل به امام، مرگ جاهلانه دارد گفت: فرمود، جوری می میرید که زندگی می کنید و جوری مبعوث می شوید که می میرید؛ پس جوری مبعوث می شوید که زندگی می کنید.
وی خاطرنشان کرد: کسی که زندگی عارفانه دارد، در قیامت هم بعثت عارفانه خواهد داشت؛ همانطور که کسی که حیات جاهلانه دارد و بدون معرفت قرآن و امام (ع) است، بعثتش جاهلانه خواهد بود.
وی با اشاره به سه نکته کلیدی در ارتباط با زیارت اربعین گفت: به نظر من زیارت اربعین از مصادیق اجابت دعوت خدا و رسول در احیای زندگی انسانی و بلکه مهمترین مصداق آن است.
حجت الاسلام محمدی گفت: زیارت اربعین ناشی از بلوغ در امام شناسی است؛ همان نکته کلیدی که اشاره کردم.
وی افزود: دومین نکته این است که زیارت اربعین موجب بصیرت افزایی و دوری از حیرت و ضلالت است؛ نبود بصیرت نسبت به توحید و ولایت شاخص مهم حیات جاهلی است.
او گفت: امام شناسی یعنی احیا شدن به معرفت توحید و ولایت؛ لذا امام حسین (ع) دو اقدام عملی کرده، یکی اجتهادی و یکی جهادی. اجتهادی اش این است که آمده است در حقیقت در دعوت خودش عذرها را منقطع و اتمام حجت کرده که این کار فرهنگی امام است و در جهاد خودش هم تمام وجودش را در این راه فدا کرده است؛ یعنی امام تمام همت و روح خودش را برای هدایت مردم به کار گرفته و از جانش هم تمام عیار گذاشته است؛ لذا همان نقشی که قرآن در جهالت زدایی و بصیرت افزایی دارد، همان نقش را زیارت اربعین و حرکت امام حسین (ع) در همین ارتباط دارد.
وی افزود: نکته سوم که نکته پایانی است هماهنگی زیارت اربعین و قرائت قرآن است که این هم خیلی مهم است.
وی با طرح این پرسش که ما در زیارت اربعین چه کار می کنیم، گفت: مزور (زیارت شده و آنکه به زیارت او شده اند)، انسان کامل است؛ انسان کامل دارد زیارت می شود و حقیقت ولایت است؛ در قرائت قرآن هم ما به پیشگاه قرآن و صاحب آن مشرف می شویم و در حقیقت مزور خود قرآن است و از آنجا که میان قرآن و عترت هماهنگی کامل است، پس حقیقت زیارت اربعین و قرائت قرآن عینیت واحد دارد.
حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) فرمود؛ ما وحدت را در سه بعد، جامعه شیعیان، اهل سنت با اهل سنت، با اهل کتاب و با مستضعفین جهان تعقیب می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل حزب واحد مستضعفین جهان از آرزوهای حضرت امام(ره) بود و امام صحبت های زیادی در این زمینه دارند.
او گفت: من می خواهم بگویم وقتی که ما آن نقطه را نشان کردیم و انقلاب اسلامی یکی از فرازهای جدی اش تحقق آن نقطه آرمانی وحدت مستضعفین جهان با هم باشد، اربعین بستر عالی در حقیقت این اتفاق بزرگ است و ما اگر اربعین را در این مقام و منظر و در این حد دیدیم می توانیم حق اربعین را ادا کنیم و الا به عنوان یک منسک محدود و مغفول به آن نگاه می کنیم و این بسیار خطرناک است.
وی افزود: البته آسیب های دیگری هم دارد که در جای خود باید در باره آن بحث کرد.
حجت الاسلام محمدی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد برگزاری چهلمین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین باشیم.
پیش از سخنان حجت الاسلام محمدی، دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در سخنانی گفت: امسال با ابتکار، پشتکار و همت برادران عزیزمان در اتحادیه تشکل های قرآنی، بحث قرآنی پررنگ تر از سال های قبل بود.
حجت الاسلام حمید احمدی اظهار کرد: همه ما معتقدیم که اربعین یک ظرفیت و فرصت بی نظیری است که قطعاً از این فرصت باید تا مقصدی که تعیین شده استفاده درست کرد و اگر بخواهیم از این فرصت برای بحث های دینی، تعالی و معنوی استفاده کنیم، قرآن در صدر قرار خواهد گرفت.
وی خطاب به حاضران در سالن گفت: خود حضور این جمع با برکت نورانی قاریان در اینجا و اجرای برنامه های قرآنی خیر و برکتی دارد که شما بهتر می دانید؛ احادیث زیادی هم از حضرت علی(ع) و امام صادق (ع)، مبنی بر اینکه در خانه ای که قرآن تلاوت می شود برکتش زیاد خواهد شد و شیاطین به آن راه نخواهند یافت.
او تصریح کرد: این صرفاً برای خانه ها نیست؛ در هر محیطی، مجتمعی و جامعه ای که در آن قرآن تلاوت شود قطعاً خیر و برکت زیاد خواهد بود.
حجت الاسلام احمدی گفت: همین ثمره مودت، انس و تعاون که در اربعین می بینیم از ثمرات کاری است که دوستان اجرا کردند.
وی افزود: ما از سال گذشته که از سوی دوستان پیشنهاداتی در بحث قرآنی مطرح بوده بویژه پس از اربعین گذشته، تأکیدی که بعضی مراجع معظم نجف در بحث قرآنی داشتند با جمعی از دوستان و سرکار خانم افتخاری خدمت آقای محمدی رسیدیم که الان مطرح شد و به این جمع بندی رسیدیم که کار به دست خود دوستان قرآنی واگذار بشود.
احمدی ادامه داد: با مجموعه ای جوان فعال و مردمی اتحادیه تشکل های قرآنی را بهتر از جاهای دیگر دیدیم و قرار شد از ظرفیت های مجموعه های دیگر استفاده بشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتفاق خوبی که افتاد این بود که این کار مقطعی و دقیقه نودی نشد، حدود 9 ماه قبل از اربعین کار را شروع کردند و امسال سال اول بوده که با این برنامه ریزی و نگاه آمده اند و وارد کار شده اند؛ روی بحثی که شورای راهبری هم نامگذاری شد تعمدی بود؛ نه که این کار در دراز مدت باشد و همه جوانب کار به خصوص در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری هایی که این کار دارد، هماهنگی هایی که نیاز دارد و پشتیبانی هایی که این کار می خواهد همه در یک جا دیده بشود و ان شاا... از ظرفیت کشور هم استفاده بشود.
او یادآور شد: قطعاً این برنامه که سال اولش بود با کاستی هایی مواجه بوده که بخشی از آن مربوط به ما بوده و نتوانستیم پشتیبانی لازم را انجام بدهیم، البته بخشی از این کار به فقدان یک تجربه برمی گشت.
وی افزود: امسال یک سرمایه خوبی جمع شد که همین تجارب دوستان است که کمک می کند ان شا ا... برای برنامه ریزی سال های بعد، همه هم پذیرفته اند و به این باور رسیده اند و جزو اعتقاد ما هم هست که در بحث اربعین که بحث عترت و اهل بیت(ع) است، قرآن هم باید همدوش آن پیش برده شود و یک درخشش خاصی هم داشته باشد که همه به این جمع بندی و باور رسیده اند و این سرمایه بزرگی برای ماست که کمک می کند سال های بعد این برنامه ها به نحو شایسته ای پیش برود.
احمدی گفت: منظور از قرآن، یک بخش خیلی بارز و روشنش حضور قاریان، بحث تلاوت و قرائت است که مورد استقبال همه کسان و زائرانی که در این مسیر بودند بوده، اما قطعاً برنامه های قرآنی خیلی وسیع تر از این کار بود.
وی تأکید کرد: توقع، انتظار و درخواست ما از این شورا و دوستان قرآنی این است که به همه این حوزه ها فکر شده و برنامه ریزی بشود.
احمدی ادامه داد: به طور مثال یکی از ظرفیت هایی که ما به تازگی و به بهانه اربعین سراغ شان رفته ایم و دارند کارهایی را شروع می کنند آموزش و پرورش است.
حجت الاسلام احمدی گفت: این نشان می دهد که ظرفیت های موجود در کشور صرفاً بیش از موسم یک هفته ای و 10 روزه اربعین است و باید در طول سال از این فرصت استفاده بشود که ان شا ا... همه دوستانی که علاقه مند هستند، کمک کنند و مانند اتحادیه تشکل های قرآنی در کنارشان باشند.
وی تصریح کرد: سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری ها ظرفیت هایی دارند که ان شاا... از همه این ظرفیت ها استفاده بشود و هر سال که اربعین می آید، شاهد حضور پر برکت تر قاریان، دوستان تواشیح و همه گروه های قرآنی دیگر که خدمات ارائه می دهند باشیم.
بر اساس این گزارش گروه تواشیح 'محمد رسول الله بسیج استان تهران' که به تعداد سال های عمر حضرت محمد(ص) 63 عضو دارد و همچنین گروه تواشیح معراج قم در این همایش برنامه های بسیار جذابی اجرا کردند که با استقبال چشمگیر حاضران در سالن روبرو شد.

**
اسامی خادمین قرآنی اربعین حسینی که لوح تقدیر و انگشتری با نگین از جنس سنگ مرقد حضرت سید الشهداء (ع) به آنها اهدا شد:
1- احمد ابوالقاسمی
2- حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی درچه ای
3- محمد حسین سعیدیان
4- محسن زهدی علیپور
5- سید محمد کرمانی
6- سعید رحمانی
7- محمد مجتبی محمدبیگی
8- محمد حسن موحوی
9- محمود متولی
10- محمدحسین فراهانی
11- مهدی حسن نژاد
12- امیر بهادر رحمانی
13- مهدی غریبی
14- اسحاق عبدالهی
15- سید محمد موجانی قمی
16- رحیم قربانی (مدیر دارالقرآن سازمان بسیج)
17- محمد مکرمی
18- حسن صفری
19- امیر ابوالقاسمی
20- سید حسین سیادتی
21- محمدرضا برقعی
22- علی خشنود
23- سیدمیلاد تاج زاده
24- حسین دهقان آزاد
25- محمدجواد ابهری
26- مصطفی خلیلی
27- محمدرضا خبتی
28- اکبر خاکساری
29- مهدی احمدی
30- محمدحسین اکبری
31- محمد میرزاخانی
32- اسماعیل درتراش

عوامل پشت صحنه:
33- محمدرضا اسماعیلی
34- مهدی عباسی
35- مجتبی مدنی فر
36- ابراهیم مهدوی
37- جاسم شمیری
38- ابراهیم ساکی
39- میثم ساکی
40- ابراهیم درتراش
41- علی اکبر غلامی
42- مجتبی عظیم پور
43- امید محمدی
44- نگار احدپور
45- سمانه نوری زاده
46- زهره کوشکی احمدی
دبیر نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین حسینی پیش از این گفته بود، برگزاری 200 محفل قرآنی در مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا از جمله فعالیت‌های این ستاد بوده است.
به گفته سید محمد موجانی، این محافل از 22 تا 30 آبان در مسیرهای پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا برگزار شد که در هر یک از این محافل به طور میانگین 400 نفر حضور داشتند.
وی اظهار کرد: در این راستا بروشورهایی طراحی و تدوین شد که بر اساس آن علاقه مندان با آیات سوره مبارکه فجر، ترجمه، مفاهیم و تفسیر این سوره آشنا شدند.
شبد**فراهنگ**1540**1504**خبرنگار: حمید بحرینیان* انتشار دهندگان: طاهره نبی اللهی**علی پاینده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1342 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب