دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 18:35

کارگروه مد و لباس بدنبال ایجاد ساختار ارتباطی مناسب است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: این کارگروه برای هویت بخشی مد و لباس، بدنبال تلاش برای ایجاد ساختار اداری مناسب و ارتباط بین حوزه های مختلف است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمید قبادی عصر دوشنبه در نشست نقد و بررسی حقوق معنوی و مالکیت فکری در حوزه مد و لباس افزود: کارگروه مد و لباس در سال های گذشته برای ارائه الگوهای ایجاد انسجام در فعالیت ها بسیار تلاش کرده است.
وی ادامه داد: به دلایل داخلی و خارجی در سال های اخیر به موضوع مد و لباس در دنیا و ایران بیشتر توجه و در ضمن با رویدادهای پرسرعت و پرتنش و چالشی روبرو شده است.
قبادی تصریح کرد: این وضعیت باعث شده یک‌ مرکز خاص، توانایی پاسخگویی به این رویدادها را نداشته باشد. در همین راستا کارگروه ساماندهی مد و لباس به صیانت و ترسیم بایدها ونبایدهای حوزه مدولباس با همکاری نهادهای دیگر توجه کرد.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 500 مرکز غیرصنفی و صنعتی در حال طراحی و تولید لباس در کشور هستند، افزود: این مراکز تولید انبوه ندارند اما جریان ساز هستند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکید کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری اساتید فن، حوزه های فکری و موضوع فرهنگ اسلامی و دینی اقداماتی را برای کمک به این واحدها انجام داده اند که از جمله آن رایزنی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و برگزاری نشست های مبانی نظری و مفاهیم دینی حوزه مدولباس است.
وی تصریح کرد: این سلسله نشست ها در پایان به صورت کتابی تدوین شده و به طراحان ارائه می شود، ضمن اینکه از این نشست ها سندهای راهبردی کارگروه مدولباس به دست می آید و این اسناد از طریق شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب اسلامی منتشر‌ می شود.

** مالکیت معنوی راهکاری برای تامین هزینه دانش است
حقوقدان و کارشناس حوزه مالکیت معنوی نیز در این نشست گفت: مالکیت معنوی دنبال راهکاری برای تامین هزینه دانش است و راه هایی برای ثبت خلاقیت در حوزه مد و لباس وجود دارد.
محمود حکمت نیا افزود: مالکیت فکری و معنوی برای جلوگیری از بین رفتن هزینه ها و حفظ فضای رقابتی در بازار به آنان کمک می‌کند.
وی افزود: اول اینکه مالکیت فکری نهادی را به نام طرح صنعتی تاسیس می کند؛ به این شکل طرح ها ثبت می شود و فردی اجازه کپی برداری از آنان را ندارد و نهاد تا پنج سال از طراح حمایت می کند.
استادیار دانشگاه در زمینه حقوق ادامه داد: بر اساس معاهده نیس، چهار طبقه
شامل طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی ملحقات آن و طراحی نخ به حوزه کاری طراحان لباس مربوط می شود.
حکمت نیا تاکید کرد: امکان ثبت طرح لباس اکنون با ثبت در سازمان ثبت مالکیت فکری وجود دارد و هر طراحی می تواند به صورت برخط فرم های مرتبط با آن را پر کند. در این صورت اگر فردی طرح خود را ثبت نکرد و طراح دیگری آن را کپی کرد امکان اقامه دعوا وجود ندارد و بسیار دشوار می توان آن را جزو دزدی هنری ثابت کرد.
به گفته وی، حقوق معنوی راهکار دیگر تاسیس علائم تجاری است که سه نوع علامت فردی، علامت جمعی و علامت تاییدی وجود دارد. علامت فردی مانند علامت شرکت های مختلف است که قابلیت فروش و اعطای نمایندگی دارد، علامت جمعی هم با توجه به همکاری های صنفی قابل ایجاد است و طراحان لباس در ایران می توانند یک علامت جمعی برای خود ایجاد کنند ضمن اینکه علامت تاییدی مانند علامت استاندارد نیز موجب انحصاری بودن طرح می شود.
وی تاکید کرد: غیر از اینها می توان یک‌ کالا را به عنوان کالای جغرافیایی برای یک منطقه جغرافیای مشخص ثبت کرد، مانند کلاه قشقایی که تنها در این منطقه تولید و استفاده می شود.
حکمت نیا همچنین ثبت ادبی و هنری را یکی از راه های انحصاری کردن محصول تولیدی دانست و گفت: این‌ راه کمی دشوار است زیرا اگر فرد دیگری این طرح را استفاده کند طراح اولیه باید در دادگاه ثابت کند که او ابتدا آن‌ را طراحی کرده و نفر دوم از او دزدیده و اثبات این موضوع عموما در دادگاه ها دشوار است.
در پایان این نشست که با حضور شماری از طراحان و فعالان تولید مد و لباس در سرای کتاب برگزار شد، حضار سوالات حقوقی خود را از حکمت نیا و قبادی برای ثبت و انحصاری بودن آثار خود مطرح کردند.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1448 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار