چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 15:27

ارائه 10 مقاله در همایش ملی نیما، زبان و شعر طبری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر نخستین همایش نیما ، زبان و شعر طبری گفت که 10 مقاله در این همایش یک روزه ارائه می شود.
منصورعلی اصغری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این مقالات از میان 22 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش برای ارائه انتخاب شده است .
نخستین همایش نیما، زبان و شعر طبری روز پنجشنبه هفته جاری با حضور ' سیدرضا صالحی امیری ' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان نور مازندران برگزار می شود.
دبیر این همایش گفت که در این رویداد فرهنگی ملی و تخصصی که با حضور جمعی از اندیشمندان ، پژوهشگران زبان و ادبیات تبری برگزار می شود ، ابعاد ناشناخته اشعار نیما یوشیج مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود : قرار است در این همایش ضمن تجلیل از نویسندگان چهار مقاله برتر ، کتاب 320 صفحه ای مقالات برتر همایش نیز رونمایی شود.
علی اصغری همچنین از رونمایی تندیس فلزی نیما یوشیج در همایش خبر داد و گفت که این تندیس را هنرمند مازندرانی ' نائیج پور ' ساخته است.
وی هدف از برگزاری همایش نیما ، زبان و شعر طبری را باز شناسی ابعاد فکری و هنری نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو ایران و حفظ و احیای زبان کهن تبری اعلام کرد.
علی اصغری گفت : حفظ این زبان نیازمند توجه ویژه پژوهشگران واعضای هیات های علمی دانشگاههاست.
علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج در 21 آبان ماه 1274 خورشیدی در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور مازندران دیده به جهان گشود و در 13 دی 1338 در 64 سالگی بر اثر بیماری ذات الریه دار فانی را وداع گفت.
او در 62 سال زندگی خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییر ناپذیر می‌نمود ، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش ، تحول بخشد.
' تعریف و تبصره و یادداشت های دیگر ' ، ' حرف های همسایه ' ، ' حکایات و خانواده ی سرباز ' ، 'شعر من' ، 'مانلی و خانه ی سریویلی ' ، ' فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ '، ' قلم انداز '، ' کندوهای شکسته ' (شامل پنج قصه ی کوتاه) و ' نامه های عاشقانه ' از جمله آثار این شاعر مازندرانی است.
مقاله‌های متعدد در زمان همکاری با نشریه‌های آن دوران و نامه‌هایی که از نیما باقی مانده که در برخی از آنها به نقد وضع اجتماعی و تحلیل شعر زمان خود می‌پرداخته است .
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
1295/ 1602/1654

اطلاعات تکميلي

خواندن 1231 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب