چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 11:38

شمشیر دولبه فضای مجازی میهمان ناخوانده خانواده ها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دنیای مجازی همچون بسیاری دیگر از استان ها، مجال زندگی حقیقی را از کاربران آذربایجان غربی گرفته است تا شمشیر دولبه شبکه های اجتماعی میهمان ناخوانده خانوه ها باشد و در بسیاری از اوقات، اعضا خانواده در کنار هم اما بیگانه با هم زندگی کنند.
به گزارش ایرنا غذا خوردن دورهمی، صحبت کردن و ارتباط چهره به چهره رخت بسته و همنشینی بد با این میهمان ناخوانده، پیامدهای ناخوشایندی را پیش روی اعضاء خانواده ها قرار داده است.
برخی ها بر این عقیده اند که از این شمشیر دولبه می توان در مسیر صحیح استفاده کرد اما برخی دیگر جامعه ما را با فرهنگ استفاده از این دنیای بی قانون بیگانه می دانند.
امروزه پاندول شبکه های اجتماعی بین 2 دیدگاه تهدید و فرصت در نوسان است اما با توجه به اینکه هنوز تعریف درستی از آن در جامعه وجود ندارد به نظر می رسد این پاندول در جامعه ما به تهدیدهای اجتماعی نزدیک تر شده است.
نویسنده کتاب رئیس جمهور محبوب من معتقد است که شبکه های اجتماعی در ایران با استقبال بالای مردم مواجه شده است و روز به روز در کشور قدرتمندتر می شود.
به گفته فردین میلانی صدر، 50 درصد وقت مردم در شبکه های مجازی سپری می شود و 30 درصد بقیه نیز به بحث و گفت و گو پیرامون مطالب موجود در فضای مجازی اختصاص می یابد.
این کارگردان سینما و تئاتر اظهار کرد: در بیشتر خانواده ها از کودک 6 ساله تا بقیه اعضای خانواده در شبکه های اجتماعی عضو هستند و این روش خواسته یا ناخواسته بنیان خانواده ها را سست می کند.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی میلیون ها نفر را به خود اختصاص داده است، افزود: احتمال وقوع جرم در جایی که محل تجمع میلیون ها نفر باشد، بسیار بالاست و به همین علت فضای مجازی، محلی برای وقوع جرم محسوب می شود.
میلانی افزود: فضای گناه در دنیای مجازی باز می شود و تصویر اتاق شخصی افراد به راحتی در این شبکه ها به نمایش در می آید و فراتر از آن اخاذی، کلاهبرداری در شبکه های بانکی اتفاق می افتد.
به گفته وی در کشورهای غربی 90 درصد استفاده از شبکه های اجتماعی جنبه کاری و تنها 10 درصد جنبه تفریحی دارد اما در ایران 90 درصد تفریحی و 10 درصد کاری است.
وی ادامه داد: حتی کارمندان نیز از گزند شبکه های مجازی در امان نمانده اند و بخش قابل توجهی از وقت آنان صرف فضای مجازی می شود و از ارائه خدمات به مردم باز می مانند.
وی در تشریح دلایل گرایش گسترده مردم ایران به شبکه های مجازی گفت: به روز نبودن اطلاعات، نبود برنامه های مفرح و شاد و خالی بودن جای برنامه های طنز در رسانه ملی دست به دست هم داده و مردم ایران را برای دستیابی به اطلاعات و تفریح به سوی شبکه های اجتماعی سوق داده است.
میلانی وجود افسردگی در جامعه را یکی دیگر از دلایل گرایش خانواده ها به شبکه های مجازی عنوان کرد و گفت: شبکه های اجتماعی محلی برای تخلیه روحی افراد محسوب می شود و مردم با مشغول کردن خود در فضای مجازی لحظاتی از وقت خود را با شادی می گذارنند.
این کارگردان تئاتر و سینما افزود: شبکه های اجتماعی زمانی به فرصت تبدیل می شود که بسترهای لازم در جامعه چون ارائه اخبار و اطلاعات دقیق، ایجاد تفریح های سالم، تلاش رسانه ملی برای ارائه برنامه های جذاب و پرمخاطب فراهم شود.
وی به ذکر مثالی از نقش رسانه ملی در کاهش نفوذ شبکه های اجتماعی در جامعه پرداخت و افزود: هنگام پخش سریال هایی چون یوسف پیامبر، مختار و پایتخت، مخاطبانی که ماهواره داشتند نیز این سریال ها را انتخاب کرده بودند.
مدرس دانشگاه های آذربایجان غربی نیز شبکه های اجتماعی را بستری مناسب برای نشر علوم و ترویج ارزش های دینی و ملی می داند و معتقد است که این شبکه ها مانند سایر ابزارها دارای آثار مثبت و منفی است و نباید از کنار ابعاد مثبت آن با بی تفاوتی گذشت.
محمد علیزاده، آگاهی از اخبار و رویدادها و انجام برخی کارهای روزمره را از دیگر فواید این ابزار پیشرفته برشمرد و گفت: زندگی مردم به فناوری های نوین وابسته شده و این ابزار درصدد رفع نیازهای انسان است.
وی بیان کرد: هرچند از شبکه های اجتماعی برای رسیدن به برخی از اهداف نامناسب نیز استفاده می شود اما بخش عمده ای از اطلاعات انتقال یافته در این شبکه ها سبب افزایش آگاهی و شناخت مردم می شود.
علیزاده اضافه کرد: شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی برای اظهار نظر، بیان ایده های مناسب و تبلیغ ارزش های دینی است و متولیان فرهنگی با آگاه سازی مردم و به ویژه جوانان باید زمینه حضور موثر آنان را فراهم کنند.
محقق و پژوهشگر اجتماعی در آذربایجان غربی نیز بر این عقیده است که نباید نگاه به شبکه های اجتماعی توام با ترس و نگرانی باشد بلکه این حقیقت را قبول کنیم که فضای مجازی فرصتی بهینه برای بیان ایده ها و افکار ماست.
مصطفی محمدی ادامه داد: فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه باید نهادینه شود تا افراد از این فرصت استفاده کنند و با افکاری درست و منطقی به میدان بیایند.
وی اظهار کرد: روی گرداندن از شبکه های اجتماعی و بی تفاوتی به آنها در حقیقت خالی گذاشتن میدان مبارزه و فرصت دادن به دست دشمنان است.
محمدی اضافه کرد: دشمن شیوه جنگ خود را تغییر داده و این بار ذهن مردم و به ویژه جوانان کشورهای اسلامی را نشانه گرفته است و با بازی های رایانه ای، ماهواره و مهمتر از همه فضای مجازی اهداف خود را دنبال می کند.
این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: در این شبکه ها می توان با ایده های شایسته ظاهر شد و با شیوه های مختلف از فرصت فضای مجازی استفاده کرد.
وی افزود: در دنیایی که علم روز به روز با شتاب بیشتری حرکت می کند و رسانه ها در شکل های مختلف ظاهر می شوند، نمی توان خود را درون خانه ای محصور کرد و چشمان خود را برای ندیدن حقیقت بست.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز معتقد است که فضای مجازی تصادفی به وجود نیامده و با هدف راه اندازی شده است و تلاش می کند تا از غفلت جامعه استفاده کرده و جامعه را دچار بحران کند.
آیت الله عسگر دیرباز، افزود: برای جلوگیری از تبعات نامطلوب شبکه های مجازی باید با فیلترینگ قوی در کشور این شبکه ها را مهار کرد تا برنامه های مستهجن و حتی آهنگ های نامناسب در اختیار کودکان جوانان قرار نگیرد.
عضو خبرگان رهبری فضای مجازی ناسالم را از گاز سمی خطرناک تر دانست و گفت: چنین فضایی تبعات خطرناکی به دنبال خواهد داشت و برای استفاده صحیح از فضای مجازی باید قدرت تجزیه و تحلیل در جامعه افزایش یابد.
آیت الله دیرباز لازمه حضور در شبکه های اجتماعی را ارائه اطلاعات و اخباری عنوان کرد که از طریق آنها بتوان توطئه ها و برنامه های دشمنان را خنثی کرد.
وی هوشیاری و دقت را از جمله عواملی عنوان کرد که می تواند به حضور موثر مردم در فضای مجازی منجر شود.
به گزارش ایرنا، فضای مجازی جمع زیادی از مردم ایران را به خود جذب کرده و این در حالی است که بسیاری از غربی ها از جمله باراک اوباما دختران خود را از عضویت در این شبکه ها باز داشته زیرا شبکه اینترنتی با شکل گیری آرپانت در وزارت دفاع آمریکا در سال 1961 میلادی با اهداف دفاعی و نظامی راه اندازی شده است.
8135 / 3072 **خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1586 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب