دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 11:27

کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» منتشر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا»، با تدوین، آوانویسی، و اجرا برای ساز نی سیامک جهانگیری به همت مؤسسه‌ فرهنگی و هنری ماهور منتشر شد.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» دربردارنده چهارمضراب‌های مختلفی از ساخته های استاد ابوالحسن صبا در دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی است.
روانشاد استاد ابوالحسن صبا، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایرانی است که شاگردان بزرگی چون استادان علی تجویدی، حسن کسایی، پرویز یاحقی، فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی و حسین تهرانی را تربیت کرده است.
سیامک جهانگیری که تدوین و آوانویسی این کتاب را عهده دار بوده و قطعه های آن را با نی اجرا کرده، در مقدمه‌ این کتاب نوشته است: فرم چهارمضراب به دلیل داشتن پایه‌های ریتمیک، بیشتر برای سازهای مضرابی متداول است اما در آثار استاد صبا وجود ملودی‌های ناب بر بستر این پایه‌های ریتمیک و فضای ملودی‌محور موجب می‌شود ضربی‌ها و چهار مضراب ‌های او برای تمامی سازها اجراشدنی باشد.
در این مجموعه، با توجه به این ویژگی و با در نظرگرفتن خصلت‌های صوتی و تکنیکی ساز نی، در بازنویسیِ این فضای ملودی‌محور تأکید شده و مجموعه‌ی حاضر در قالب کتاب و سی‌دی، اثری اجرایی ‌ـ آموزشی است که برای نی‌نوازان تدوین شده است.
سیامک جهانگیری، نوازنده‌ی نی و آهنگساز، دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل دانشکده موسیقیِ دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
او فراگیری ساز نی را نزد استاد عبدالنقی افشارنیا آغاز کرد و پس از ورود به دانشگاه، ضمن بهره‌مندی از محضر استادان دانشگاه، فراگیری ساز نی را نزد استاد محمدعلی کیانی‌نژاد ادامه داد.
جهانگیری در این سال‌ها افزون بر تدریس در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه هنر، به آهنگسازی و اجرای آثار خود نیز اشتغال داشته است که برخی از این آثار در قالب سی‌دی ضبط و منتشر شده که عبارتند از: «سور و سوگ» (برای گروه نی و دو تنبک)، «خانه‌ام ابریست»، «از خیال کپاچین‌های البرز» (براساس موسیقی مازندرانی)، «شیونگ» (شعر و موسیقی مازندران)، «تنها»، «در بند نی»، «نگارینه»، «ترنمی برای صبح»، «یک متر ‌‌و هفتاد صدم» (موسیقی برای اشعار سیمین بهبهانی)، اجرای ردیف آوازی استاد دوامی (شامل 3 سی‌دی) و «می‌رسد باران».
کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» به همت مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شده است.
فراهنگ**3067**1027**دریافت کننده: امیرحسین دولتشاهی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1423 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار