چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 10:40

رجعت، آفت شوم نهضت سوادآموزی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اهمیت و ضرورت فراگیری دانش و سواد آموزی در رشد همه جانبه و توسعه پایدار جوامع و تکامل شخصیت افراد برهمگان روشن است اما آنچه که در این فرایند بیش از شناسایی و جذب افراد بیسواد اهمیت دارد، حفظ دانش نوسوادان و پیشگیری از معضلی به نام رجعت به بی سوادی است.
بیسوادی یکی از مهمترین معضلات فرهنگی و اجتماعی است که ریشه‌کن کردن آن با صدور فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دیماه سال 58 مبنی بر تاسیس نهضت سوادآموزی کلیدخورد و این نهاد تا به امروز توانسته با کمک ظرفیت های مردمی و با کمترین هزینه، اقدام های موثری انجام دهد و جمعیت زیادی از بیسوادان کشور را به تحصیل علم و دانش فرا خواند.
چه بسیارند افرادی که تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کردند و اکنون درجات علمی را تا سطوح بالا و تخصصی سپری کرده و خود به عنوان یک معلم یا استاد دانشگاه بر سر کلاس درس می روند اما از یک سوی دیگر کم نیستند تعداد کسانی که دوره های سواد آموزی را طی کرده و به اصطلاح رایج باسواد شده اند اما با گذر زمان و به علل مختلف نتوانسته اند این سطح سواد را حفظ کنند و به نوعی به دوران بی سوادی رجعت کرده اند.
وجود معضل رجعت به بیسوادی، موید این حقیقت است که روند سوادآموزی به بیسوادان، یک سیاست تضمینی نیست و لازم است طراحان و برنامه ریزان این نهضت عظیم ملی، نقشه راهی را در پیش روی سوادآموزی ترسیم کنند تا تضمینی باشد بر ثبات سواد و دانش نوسوادان.
یک کارشناس آموزشی همدان در مورد معضل رجعت بیسوادی در کشور گفت: نوسوادان نباید رها شوند و لازم است در این زمینه کارگروهی برای آسیب شناسی علت پیدایش معضل رجعت به بیسوادی تشکیل شود و با فعالیت مستمر در تمامی برهه ها، علل پیدایش این معضل را ریشه یابی کرده و راهکارهای مناسب و عملی را ارائه دهد.
مریم محمدی افزود: رجعت به بیسوادی به نوعی تلاش های افرادی که با نگاه جهادی در اقصی نقاط این مرز و بوم و حتی مناطق صعب العبور و عشایری تلاش می کنند که الفبای علم و دانش را به بیسوادان بیاموزند کم ارزش می کند و اگر این معضل ریشه کن نشود اهداف نهضت سوادآموزی محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه یک فرد بیسواد هم آسیب پذیر است و هم آسیب رسان گفت: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار هستیم باید سواد پایه و حفظ آن را در دستور کار قرار دهیم.
یکی از معلمان نهضت سوادآموزی استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از بیسوادان در کلاس‌های سوادآموزی آموزش می‌بینند و باسواد می‌شوند اما به دلیل فاصله گرفتن از مطالعه و نداشتن فرصت مراجعه به کتب و نشریات، به بی‌سوادی بازمی گردند.
حسین کریمی افزود: نداشتن انگیزه و علاقه به یادگیری و گاه بی توجهی و بی دقتی نسبت به آموخته ها و همچنین نداشتن تکرار و تمرین مناسب و به موقع موجب می شود برخی از نوسوادان به بیسوادی بازگردند و آموخته های خود را فراموش کنند.
وی همچنین اشتغال به مشاغل سخت و مشقت بار ، مشکلات خانوادگی و گاه استفاده از روش تدریس یکسان و غیر جذاب در کلاس های درس را از دیگر عوامل موثری دانست که نوسواد را دوباره به بیسوادی باز می گرداند.
وی گفت: آموزش نیروی انسانی و به روز کردن دانش و صلاحیت های حرفه ای آموزش دهندگان در تثبیت یادگیری نوسوادان موثر است و لازم است سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر موضوع سوادآموزی، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی داشته باشد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه هم اکنون روند سوادآموزی در سه دوره انجام می شود گفت: دوره نخست، دوره سوادآموزی است که برای افراد بیسواد مطلق اعمال می شود و با اتمام آن معادل مدرک سوم ابتدایی به آنها اعطا می شود و برای افرادی که دوره سوادآموزی را گذرانده اند و تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند دوره ای به نام دوره انتقال در نظر گرفته شده است که در این دوره، زمینه ادامه تحصیل نوسوادان در دوره متوسطه به صورت آموزش از راه دور یا آموزش بزرگسالان فراهم می شود .
عباس احمدی مقیم افزود: اگر فرد نوسواد تمایلی برای ادامه تحصیل نداشته باشد برای جلوگیری از رجعت به بیسوادی به دوره سوم که دوره تحکیم سوادآموزی نام دارد وارد می شود که در این دوره مدرکی به فرد داده نمی شود اما در مراکز مشخص شده تحت آموزش قرار گرفته و آموزش مهارت های زندگی را فرا می گیرد.
وی ادامه داد: در این مراکز کتاب های تدوین شده به زبان ساده در اختیار نوآموزان قرار می گیرد و برخی طرح های دیگر از جمله طرح خواندن با خانواده و حلقه های یادگیری نیز برای استحکام دانش نوسوادان اجرا می شود.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: استان همدان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است و در دوره انتقال در سال 92 همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها 64 درصد موفق عمل کردیم اما امسال در این زمینه به 100 درصد رسیده ایم و در دوره تحکیم سواد نیز در سال 92 تنها حدود 36 درصد افراد را پوشش دادیم اما در سال 95 در این زمینه به بیش از 100 درصد ارتقا یافته ایم.
احمدی مقیم بیان کرد: برای ما تنها شناسایی و جذب افراد بیسواد اهمیتی ندارد بلکه سعی داریم بیسوادان شناسایی شده را زیر پوشش آموزش با کیفیت قرار داده و برای نگهداری این افراد، شاخص نگهداشت را به شاخص های خود افزوده ایم که شهرستان های تویسرکان و رزن در این شاخص جزو شهرستان های برتر استان هستند.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: 2 مرکز یادگیری محلی در استان همدان برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی ایجاد شده است و توسعه این مراکز با رویکرد تولید مفاهیم ساده در دستور کار قرار دارد و سعی شده است این تولیدات در اختیار نوسوادان قرار داده شود تا بتوانیم در سال 1400 جشن ریشه کنی بی سوادی در استان همدان برگزار شود.
احمدی مقیم از دانشگاه ها و سازمان های خدمت رسان خواست: آنچه را که می خواهند جامعه مخاطب آنها فرا گیرد در مفاهیم ساده تدوین کنند تا این تولیدات در مراکز یادگیری محلی در اختیار نوسوادان قرار گیرد.
وی بیان کرد: تعداد بیسوادان استان همدان در سرشماری سال 90 در رده سنی 10 تا 49 سال بر اساس خوداظهاری افراد 56 هزار نفر بوده است که بعد از انجام راستی آزمایی و پالایش مشخص شد بسیاری از افرادی که نوسواد بوده اند در این سرشماری خود را بیسواد عنوان کرده اند و این امر ضرورت مقابله با معضل رجعت به بیسوادی را دوچندان می کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: نهضت سوادآموزی یک نهاد مقدس و ارزشمند است و آگاهی بخشی و علم آموزی به بندگان خدا اقدامی شریف و پرارزش است و کسانی که به این کار مشغول هستند، دنیای جدیدی را به روی افراد باز می کنند.
مصطفی خزاعی افزود: سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان ، 102 درصد از بیسوادان واجدان شرایط سهمیه استان همدان زیر پوشش قرار گرفتند و در این شاخص از رتبه 31 سال 92 به رتبه سوم کشوری در سال 94 دست یافتیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی ریشه در بی سوادی افراد دارد و این استان در سال 94 در تمام شاخص های کیفی حوزه سوادآموزی جزو استان های برتر کشور شناخته شد.
در سال های 90 تا 94 حدود 23 هزار نفر از بیسوادان استان همدان در رده سنی 10 تا 49 سال باسواد شدند و در سال 94 مشخص شد حدود 16 هزار و 200 بی سواد مطلق در استان همدان وجود دارد که از این تعداد تاکنون هفت هزار و 100 نفر زیر پوشش قرار گرفته اند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده: اکبر بهاروند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1426 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب