دوشنبه, 13 دی 1395 ساعت 10:35

زندگی خانواده 15 نفره در خانه سالمندان کلیسا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ابتدا باورش کمی برایم سخت بود اما خانه سالمندان ارامنه گئورگ مقدس در کلیسایی به همین نام واقع شده است و 15 سالمند در خانه سالمندان گئورگ مقدس، روزگار می گذرانند.
ساختمان کوچکی که در محوطه کلیسای قرار دارد در حقیقت ابتدا مدرسه چندزبانه ای برای فرزندان سفرای کشورهای خارجی در زمان های قدیم بوده که پس از بلااستفاده ماندن به محلی برای نگهداری سالمندان تبدیل شد.
ساختمان آجری کلیسای گئورگ مقدس 300 تا 400 سال قدمت دارد و آناهید زرگریان مسئول انجمن خیریه بانوان ارامنه تهران به خبرنگار ایرنا می گوید که خانه سالمندان واقع شده در این کلیسا از بی پناهان بی خانمان حمایت می کند.
15 سالمند شامل 10 مرد و پنج زن سالمند در این خانه مراقبت می شوند و نکته جالب اینجاست که برخی از سالمندان ساکن در این خانه در کشورهایی مانند روسیه یا عراق یا ارمنستان متولد شده اند.
دیروز –یکشنبه- سال نو برای ارامنه کشور آغاز شد و جشن سال نو در خانه سالمندان ارامنه گئورگ مقدس نیز با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد.
«گریکور» اولین سالمندی است که با مسئولانی که برای دیدن او آمده اند ، احوال پرسی می کند، او یک سال است که در این خانه نگهداری می شود.
گریکور به خبرنگار ایرنا می گوید:‌من 50 سال در دروازه غار ، تراشکار بودم و دو فرزندم در تهران زندگی می کنند و زن مریضی هم دارم که تحت پوشش بهزیستی است.
غم تنهایی را می توان در چشمان آبی گریکور دید با این وجود بسیار خوش برخورد و خوش اخلاق است ؛ گریکور برای اینکه اسم او را درست بنویسم تابلویی که اسمش در آن نوشته شده را از بالای تختش برمی دارد و به من نشان می دهد.
«گرگین» سالمند دیگری است که بدون توجه به فیلمی که از تلویزیون پخش می شود ، روی تختش نشسته و منتظر مسئولان است که وارد اتاق سه نفره آنان شوند.
او 18 سال است که در خانه سالمندان گئورگ مقدس زندگی می کند و با سابقه ترین عضو این خانه محسوب می شود.
علی ربیعی وزیر رفاه صمیمانه با او خوش و بش می کند و از او می خواهد که یک شعر بخواند و گرگین شعری از فردوسی می خواند: «نمیرم از این پس که من زنده ام.....»
او کتاب جدول را در عرض پنج دقیقه تمام می کند و وقتی ربیعی وزیر رفاه به او می گوید : « چرا ازدواج نکرده ای » می خندد. وزیر نیز به شوخی به او قول می دهد که برای او زن بگیرد.
البته زرگریان مسئول خانه سالمندان ارامنه می گوید که معرفی کردن سالمندان به یکدیگر برای ازدواج در این خانه امری ناشدنی است چراکه متاسفانه این سالمندان مشکلات متعددی از جمله بیماری هایی مانند آلزایمر دارند که نمی توانند ازدواج کنند.
«تامارا وارطانیان» 80 ساله در روستوف روسیه به دنیا آمده اما می گوید ایران و ایرانیان را خیلی دوست دارد و می خواهد همینجا زندگی کند.
او با افتخار به خبرنگار ایرنا می گوید که هشت دیپلم کار از آرایشگری تا ماساژوری دارد و از سه سالگی به ایران آمد و از همان موقع در ایران ماندگار شد.
نورا سالمند دیگری است که هنگامی که با او صحبت می کنم متوجه حرف هایش نمی شوم اما بعد می فهمم که او به بیماری آلزایمر مبتلا است.
در این هنگام انوشیروان محسنی بندپی رئیس بهزیستی به تک تک اتاق ها سر می زند و هدیه سال نو (سرویس پتو و تشک) به سالمندان می دهد.
علی ربیعی وزیر رفاه هم به شوخی از مسئولان خانه سالمندان ارامنه گئورگ مقدس، شیرینی ژانویه طلب می کند و بعد هم شخصی که لباس پاپانوئل را پوشیده با کیسه هدایا سر می رسد و به همه توپ های تزئینی درخت کریسمس هدیه می دهد.
حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی نیز به عنوان عیدی سالمندان قول می دهد که خانه های سالمندان ارامنه در تهران در سال 2017 سر و سامان می یابند. چراکه هرچند سازمان بهزیستی و انجمن های خیریه به این خانه سالمندان کمک می کنند اما هنوز 10 سالمند ارمنی دیگر برای دریافت خدمات مراقبتی از این خانه پشت نوبت هستند و مسئولان خانه سالمندان ارامنه گئورگ مقدس به دلیل نداشتن فضای کافی نمی توانند آنان را بپذیرند.
در ادامه مراسم دعا و خواندن یک آهنگ ارمنی هم اجرا می شود و مراسم دید و بازدید از خانه سالمندان ارامنه در روز سال نو آنان به پایان می رسد اما در عین حال زندگی در این خانه گرم و دوست داشتنی ادامه دارد و چه خوب که استراتژی وزارت رفاه و سازمان بهزیستی این است که سالمندان تاحدممکن در خانه ها نگهداری شوند و برای این امر هم تسهیلاتی قرار است درنظر گرفته شود.
خانه سالمندان هرچقدر هم مدرن باشد یا پر از دوستی و صمیمیت اما جای خانواده را نمی گیرد.
نباید فقط به فکر بهتر کردن فضای خانه های سالمندان باشیم بلکه باید به ارتقای کیفیت زندگی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان نیز توجه کنیم.
سیاست های ابلاغی جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه خانواده به تمرکز بر برنامه های حمایتی از سالمندان تاکید دارد بنابراین باید سیستم های حمایتی ، بیمه ای ، درمانی و آموزشی را به گونه ای تقویت کرد که خانواده ها ناگزیر به نگهداری از سالمندان خود در خانه های سالمندان نباشند.
اجتمام**9185**1569**گزارشگر: سادات حسینی خواه ** انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1474 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار