یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 17:14

مهمترین رویدادهای ورزشی سال 2016جهان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سال 2016 میلادی درحالی به پایان رسید که دنیای ورزش شاهد لحظات و رویدادهای به یاد ماندنی از جمله بازیهای المپیک و پارالمپیک ریو بود.
به گزارش ایرنا، رویدادهای ورزشی تاریخی و به یاد ماندنی هر روز اتفاق می افتند و تا مدتها در خاطره افراد می مانند. سال 2016 نیز که شاهد برگزاری بازیهای المپیک تابستانی 2016 ریو بود در این میان استثنا نیست.
ثبت رکوردهای جدید ، بازنشستگی ستارگان ورزشی ، تصاحب مقام های اول، مرگ اسطوره ها و رسوایی دوپینگ در سال 2016 را باید در فهرست رویدادهای تلخ و شیرین ورزش جهان در سالی که گذشت ثبت کرد.
بازیهای المپیک و پارالمپیک تابستانی ریو شاهد ثبت لحظات به یاد ماندنی در رشته های مختلف ورزشی بود. 27 رکورد جهانی و 91 رکورد المپیک در این دوره از بازیها ثبت شد و در جدول مدال ها آمریکا، بریتانیا، چین و روسیه به ترتیب در رده های اول تا چهارم ایستادند.

*در رشته دوومیدانی، اوسین بولت دونده جامائیکایی که پیشتر نام خود را در کتاب رکوردهای جهان ثبت کرده بود، موفق شد سه مدال طلای دیگر بدست آورد. سریعترین مرد جهان در دو های 100 متر و 200 متر و نیز 4 در 100 متر امدادی المپیک صاحب مدال طلا شد. او اولین مردی است که در سه رشته دو سرعت در سه دوره بازیهای المپیک صاحب مدال طلا می شود.

* در رشته شنا، مایکل فلپس با 23 مدال طلای المپیک بازنشستگی خود را از میادین ورزشی اعلام کرد. او در پنج دوره بازیهای المپیک تابستانی 28 مدال شامل 23 طلا گرفت. این شناگر آمریکایی بعد از المپیک 2012 لندن بازنشستگی خود را اعلام کرد، اما پس از 18 ماه به مسابقات بازگشت تا قطعه نهایی پازل خود را که کسب مدال در مسابقات شنای پروانه بود، تکمیل کند. او در المپیک ریو پنج طلا و یک نقره گرفت.

*چهار مدال طلای ژیمناست آمریکایی در المپیک ریو
سیمون بایلز ژیمناست زن آمریکایی ، با چهار مدال طلای المپیک از ریو به خانه بازگشت. پیش از او چهار ژیمناست دیگر به چنین موفقیتی در یک دوره بازیهای المپیک دست یافته بودند. او در مجموع چهار اسباب، پرش از خرک، حرکات زمینی و در بخش تیمی طلا گرفت و در بخش چوب موازنه موفق به کسب مدال برنز شد.

*تیم فوتبال المپیک برزیل در دیدار فینال مسابقات المپیک 2016 ریو مقابل آلمان پیروز شد. برزیل تاکنون پنج بار قهرمان جام جهانی شده است، ولی این نخستین بار در تاریخ این کشور است که فاتح مسابقات فوتبال المپیک می شود. برزیل با این پیروزی و قهرمانی به نوعی شکست 7 بر یک جام جهانی 2014 مقابل آلمان را جبران کرد تا تماشاگران میزبان در ماراکانا اشک شوق بریزند.

*قهرمانی شگفت انگیز لسترسیتی در لیگ برتر فوتبال جزیره
تیم فوتبال لسترسیتی برخلاف پیش بینی ها موفق شد علاوه بر اولین قهرمانی در لیگ برتر فوتبال انگلیس، جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز تصاحب کند.

*قهرمانی پرتغال در جام ملتهای اروپا (یورو 2016) و سالی پرافتخار برای رونالدو
تیم ملی فوتبال پرتغال در فینال یورو 2016 با شکست فرانسه میزبان جام به اولین قهرمانی خود در یک تورنمنت مهم دست یافت. کریستیانو رونالدو که در این بازی مصدوم شده بود، جام قهرمانی را بالای سر برد. اما پدیده این مسابقات بدون شک ایسلند بود. ایسلند با حدود ۳۳۰ هزار نفر جمعیت، کم جمعیت‌ترین کشوری است که تا به حال به جام ملت‌های اروپا راه یافته و بدون حتی یک باشگاه حرفه‌ای،‌ از گروه خود صعود کرد و در مرحله در یک‌هشتم نهایی تیم انگلیس را که گران‌ترین لیگ فوتبال جهان را دارد، حذف کرد. ایسلند در یک‎‌چهارم نهایی به میزبان مسابقات باخت و حذف شد.

*رونالدو علاوه بر قهرمانی دریورو 2016 در رقابت های باشگاهی نیز موفقیت های زیادی کسب کرد. او با تیم رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه های جهان و سوپرجام اسپانیا شد. رونالدو موفق شد برای چهارمین بار جایزه توپ طلا برای بهترین بازیکن فوتبال سال را از آن خود کند. رونالدو سال ۲۰۱۶ را با کسب 14 جایزه به پایان رساند و بهترین بازیکن اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) شناخته شد. جایزه بهترین گلزن جهان از طرف فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، توپ طلای جام باشگاه های جهان و جایزه گلوب ساکر جزو افتخارات او در سال 2016 محسوب می شود.

*بازنشستگی و بازگشت لیونل مسی ستاره تیم ملی فوتبال آرژانتین از فوتبال ملی
مسی در فینال رقابت های کوپا آمریکا مقابل شیلی یک ضربه پنالتی را از دست داد تا آرژانتین بار دیگر در یک قدمی یک قهرمانی دیگر ناکام بماند. او بعد از سومین ناکامی آرژانتین در عرصه رقابت های بین المللی به طور غیرمنتظره ای اعلام بازنشستگی کرد. با این حال او بعد از دو ماه در تصمیم خود بازنگری کرد و در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 بار دیگر پیراهن تیم ملی کشورش را برتن کرد. مسی با این حال از نظر فردی در سال 2016 همچنان عملکرد فوق العاده ای داشت و در فهرست سه نامزد نهایی بهترین بازیکن جهان از طرف فیفا معرفی شده است.
* درگذشت اسطوره ها
سال 2016 همچنین شاهد درگذشت شماری از اسطوره های ورزشی جهان بود. درگذشت محمدعلی کلی ، یوهان کرایف و سقوط هواپیمای حامل تیم فوتبال چاپه کوئنسه برزیل و همچنین درگذشت غمبار بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار جانباز ایرانی در خلال رقابت های پارالمپیک ریو از اتفاقات تلخ سال ۲۰۱۶ بودند.
محمدعلی بوکسور افسانه‌ای آمریکا و چهره سرشناس جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا که سالها از بیماری پارکینسون رنج می برد، روز 14خرداد ماه در سن ۷۴ سالگی بر اثر اختلالات تنفسی درگذشت. محمد علی دارنده عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان و از مشهورترین شخصیت ‌های ورزشی جهان به شمار می‌رفت. این ورزشکار که از او به عنوان 'افسانه تکرار نشدنی در دنیای بوکس' یاد می‌شود، خارج از میدان ورزش در زمینه برابری نژادی فعالیت پرشوری داشت. علی سه بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شد و به عنوان برترین مشت زن تاریخ در این وزن نام خود را ثبت کرد.
یوهان کرایف، اسطوره فوتبال هلند و بارسلونا پس از چند ماه مبارزه با سرطان پنجم فروردین ماه، در سن 68 سالگی درگذشت. کرایف در رأی‌گیری فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در سال 1999 ، بعد از پله، به عنوان دومین بازیکن قرن انتخاب شد. وی همچنین در رأی‌گیری دیگری (نشریه فرانس فوتبال) به عنوان سومین بازیکن برتر تاریخ برگزیده شد. کرایف از جمله بازیکنانی بود که دوران درخشانی را به‌ عنوان بازیکن و بر روی نیمکت مربیگری سپری کرده بود. او محور اصلی تیم درخشان هلند در دهه 60 بود که دو بار به فینال جام‌های جهانی رسید؛ اما هیچ گاه موفق به تصاحب آن نشده بود. او علاوه بر تیم ملی، دوران درخشانی را هم با آژاکس و بارسلونا پشت ‌سر گذاشته بود.
مرگ بازیکنان تیم چاپه کوئنسه در حادثه سقوط هواپیما در کلمبیا از لحظات تلخ سال 2016 محسوب می شود. 19 بازیکن، سرمربی و کادر فنی این تیم برزیلی جزو 71 جان باخته سقوط هواپپما بودند.
درگذشت ژائو هاوه لانژ رئیس اسبق فدراسیون بین المللی فوتبال در سن 100 سالگی، کارلوس آلبرتو برزیلی یکی از بهترین مدافع راست های جهان و چزاره مالدینی که افتخارات زیادی را با تیم میلان تصاحب کرد، نیز در سال 2016 اتفاق افتاد.
سال 2016 همچنین سال تلخی برای ورزش روسیه بود. روسیه بدنبال اتهام استفاده گسترده ورزشکاران این کشور از داروهای نیروزا ، شاهد محرومیت گسترده ای در عرصه جهانی بود. روسیه یکی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی جهان در رشته های مختلف ورزشی است، اما یک سوم ورزشکاران روس شامل تیم های دو ومیدانی و وزنه برداری این کشور از حضور در بازیهای ریو 2016 محروم شدند. در پارالمپیک ریو نیز تیم روسیه به طور کامل محروم شد. کمیته بین المللی المپیک علاوه بر آن برگزاری و مشارکت در اجرای رقابت های ورزشی بین المللی و جهانی را در روسیه ممنوع کرد. به گفته رئیس کمیته تحقیق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، بیش از هزار ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی روسیه در دوپینگ سازمان یافته دست داشته‌اند.

*ثبت رکوردهای جدید در نقل و انتقالات بازیکنان در آسیا
رکورد گران ترین بازیکن در آسیا در مدت کمتر از دو سال گذشته هشت بار و در سال گذشته شش بار شکسته شده است. اخیرا یک تیم لیگ برتری چین با خرید اسکار ستاره چلسی به مبلغ 70.5 میلیون یورو رکورد گرانترین نقل و انتقال بازیکنان در آسیا را شکست. خرید بازیکنان با قیمت های گزاف و جذب بازیکنان برتر فوتبالی آن هم نه بازیکنان پا به سن گذاشته بلکه بازیکنان نسبتا جوان نشان می دهد که فوتبال چین برنامه خاصی برای رسیدن به سطح اول فوتبال جهان دارد.
ورزشی**1584* 1701
مترجم-مولوی* انتشار دهنده: حمید قدیمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1399 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار