چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 15:31

افزایش حدس وگمان ها در مورد وضعیت جسمانی ملکه انگلیس و بحث جانشینی سلطنت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اعلام عدم حضور الیزابت دوم ملکه انگلیس، در مراسم سال نو مسیحی در روز یکشنبه به دلیل ادامه بیماری‌اش، به تشدید حدس و گمان ها در مورد وضعیت جسمانی اش که هم ‌اینک پای به 90 سالگی گذاشته و نیز بحث جانشینی سلطنت دامن زده است.
به گزارش ایرنا، سخنگوی کاخ باکینگهام روز یکشنبه رسما اعلام کرد که ملکه انگلیس که هم‌اینک در محل اقامت خانواده سلطنتی در 'ساندرینگهام' در 180 کیلومتری شمال شرق لندن، به سر می‌برد، به دلیل ادامه بیماری سرماخوردگی‌اش در مراسم صبح روز سال نو مسیحی در کلیسا حضور نخواهد یافت.
ملکه الیزابت دوم برای اولین بار در طی 30 سال گذشته، به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم روز کریسمس که روز یکشنبه گذشته در کلیسایی در املاک سلطنتی در ساندرینگهام در شرق انگلیس برگزار شد، حضور یابد.
ملکه انگلیس تاکنون به مدت یازده روز است که در انظار عمومی ظاهرن شده و این مساله به نگرانی‌ها در مورد وضعیت جسمانی‌اش دامن زده است.
دو هفته پیش، زمانی که خانواده سلطنتی انگلیس طبق یک سنت 30 سال گذشته به ساندرینگهام می‌رفتند تا مراسم کریسمس را در آنجا برگزار کنند، ناگهان سفر ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ 95 ساله به دلیل شدت بیماری به تعویق افتاد.
دو هفته پیش از این رویداد هم کاخ باکینگهام خبر داده بود ملکه انگلیس به دلیل کهولت سن، برخی از وظایف سلطنتی خود را به دیگر اعضای جوان خانواده واگذار می‌کند.
ملکه انگلیس در حال حاضر در 25 سازمان و نهادمدنی عضویت و نقش دارد.
اما وضعیت جسمانی ملکه الیزابت دوم و ادامه توانایی اش برای ادامه وظایفش از جمله مواردی است که همواره با حدس و گمان ممزوج بوده و هیچگاه اطلاعات دقیقی در این مورد منتشر نشده است.
ملکه الیزابت که در میان پادشاهان انگلیس با در اختیار داشتن 64 سال سلطنت، طولانی‌ترین مدت سلطنت را داشته است، در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن، پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی در مورد آماده شدنش برای واگذار کردن اختیارات خود به پسرش چارلز منتشر شده اما هیچ‌ کدام از این پیش‌بینی‌ها تاکنون به تحقق نپیوسته است.
مقام سلطنت در انگلیس، براساس یک‌رویه پذیرفته‌شده، جنبهٔ تشریفاتی و نمادین دارد و اگرچه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه این کشور فعالیت می‌کنند، اما او عملاً دارای اختیارات اجرایی و در نتیجه، مسوولیت سیاسی نیست و نمی‌تواند در مسایل سیاسی مداخله کرده و یا نسبت به حزبی تمایل نشان دهد.
براین اساس، تصمیمات حکومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملکه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند.
اما به ادعای ' کاترین مایر' نویسنده زندگینامه 'پرنس چارلز' تحت عنوان ''چارلز – قلب یک پادشاه '' که دو سال پیش منتشر شد، ملکه الیزابت نگران از آن است که انگلیس ممکن است آماده برای پادشاهی پسر بزرگش و اقداماتش نباشد.
'کاترین مایر' می گوید که پرنس چارلز نسبت به مادرش ( ملکه الیزابت ) تمایل بیشتری برای دخالت در امور کشور و اعمال حاکمیت دارد .
مایر در کتاب زندگینامه 'چارلز : قلب یک پادشاه ' استدلال می‌کند که جاه‌طلبی ولیعهد انگلیس به آن اندازه است که هرگز نمی‌خواهد صرفاً در قد و قامت یک رهبر تشریفاتی باشد.
روزنامه دیلی میل در آن زمان در گزارشی نوشته بود، اظهارات و اقدامات پرنس چارلز 68 ساله سبب شده است که سؤالاتی درباره آینده سلطنت وی ایجاد شود.
به نوشته این روزنامه، در زندگینامه پرنس چارلز مطالبی بیان‌ شده که نشانگر جاه‌طلبی‌های او هست که می‌تواند سبب ایجاد یک بحران قانون اساسی در انگلیس شود.
این روزنامه با اشاره به اظهارنظرها، دیدارها و سفرهای پرنس چارلز، ادعا کرد این باور وجود دارد که پرنس چارلز خواهان دخالت‌هایی فراتر از پادشاهان قبلی در امور داخلی کشور انگلیس است.
زندگینامه 'پرنس چارلز' تحت عنوان ''چارلز – قلب یک پادشاه ' همزمان با انتشار مجموعه ‌ای از نامه‌های محرمانه پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس به اعضای دولت این کشور که بیش از یک دهه پیش نوشته شده بودند، منتشر شد.
این نامه ها که شمار آنها به 27 عدد می رسد، پس از یک چالش حقوقی پرهزینه و طولانی مدت در اردیبهشت 1394، از سوی روزنامه گاردین، منتشر گردید.
در نامه های محرمانه پرنس چارلز، به تونی بلر نخست ‌وزیر پیشین انگلیس و سایر اعضای دولت این کشور از وضعیت ارتش انگلیس، وضعیت بهداشت عمومی، کشاورزی، محیط زیست، مدارس و معماری این کشور، ابراز نگرانی شده بود.
دفتر ولیعهدی انگلیس ( کاخ کلارنس ) در آن زمان در بیانیه ای با دفاع از ارسال نامه های یاد شده، گفته بود این نامه‌ها، نگرانی‌ و حساسیت‌های پرنس چارلز برای کشورش و جهان را نشان می‌دهد.
این بیانیه می‌افزاید که پرنس چارلز کماکان بر این باور است که او حق دارد تا به طور خصوصی با مقامات ارشد انگلیس مکاتبه کند.
برخی از منابع انگلیسی، نامه های پرنس چارلز را مغایر با جایگاه تشریفاتی سلطنت دانسته بودند.
ملکه الیزابت متولد 21 آوریل 1926 میلادی ( 31فروردین 1305خورشیدی) بوده و پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در 6 فوریه 1952 میلادی به سلطنت رسیده است.
الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند، و رئیس اتحادیه کشورهای همسود است. علاوه بر این او همچنین ملکه 12کشور است که از زمان جلوس به تخت سلطنت مستقل شده‌اند که شامل جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس هستند.
وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای رسمی انگلستان و مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز بشمار می آید.
پرنس چارلز 68 ساله، اولین پسر ملکه الیزابت است که پس از فوت مادرش تاج پادشاهی انگلستان را بر سر خواهد گذاشت و این وظایف تشریفاتی را برعهده خواهد گرفت.
در حالیکه پرنس چارلز و پسرش ویلیام 33 ساله دو ولیعهد خاندان ملکه انگلیس به نوبت منتظر رسیدن به تاج و تخت ملکه الیزابت هستند، نوه چارلز (فرزند ویلیام) نیز که در مرداد ماه 1392 به دنیا آمد، به صف جانشینان سلطنت اضافه شده است.
در حال حاضر در کل یازده نفر در صف جانشینان سلطنت انگلیس قرار دارند.
ارو‌پام**1**1552/ انتشاردهنده: قاسم شریعتی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1528 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب