یکشنبه, 12 دی 1395 ساعت 11:24

نماینده مجلس: بازار کالاهای فرهنگی با اجناس وارداتی پر شده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دغدغه های امروز بازار کالای فرهنگی است که با اجناس وارداتی پر شده است.
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از دومین جایزه کالاهای فرهنگی، جمشید جعفرپور اظهار کرد: ‌سایر کشورها برای انتقال فرهنگ خود بر کودکان از طریق ابزار کالای فرهنگی تلاش کرده از این رو آنها را با تعداد زیاد و قیمت کمتر از تولیدات داخلی به کشور وارد می کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین اقشار جامعه که همواره از کالاهای فرهنگی استفاده می کنند، کودکان هستند از این رو باید برای آنها هدفمند و با نگاه به آینده برنامه ریزی کرد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در رابطه با تاثیر کالاهای فرهنگی بومی بر کودکان ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق وسایلی مانند لوازم التحریر، کتاب و اسباب بازی که روزانه در دسترس کودکان است، ارزش ها و اعتقادات خود را به آنها القا کنیم، فرهنگ ایرانی-اسلامی برایشان مانوس می شود.
وی درباره حمایت از تولیدکنندگان، خلاقان و پژوهشگران حوزه کالاهای فرهنگی اضافه کرد: در این زمینه باید از این قشر حمایت مالی کرد.
جعفرپور افزود: حمایت این نیست که در هر جشنواره یا مسابقه ای با جایزه نقدی به برگزیدگان، از آنها تقدیر شده و تا مسابقه ای دیگر فراموش شوند، بلکه باید در کنار جوایز اهدایی تلاشی در جهت توسعه فعالیت یا ایجاد بازار فروش محصولات برایشان در گام های بعدی فراهم آورد.

** محصولات فرهنگی برای کودک و نوجوان ابداع ویژه ندارد
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نیز در مورد وضعیت کالاهای فرهنگی در بازار فروش گفت: محصولات فرهنگی بومی برای رده سنی کودک و نوجوان دارای ابداع ویژ ای نیست و این حوزه نیازمند خلاقیت،تفکر و نوآوری است تا بتواند به روز و جدید باشد و نظر این قشر از جامعه را به سمت خود جلب کند.
سیداحسان قاضی زاده هاشمی افزود: اگر به حوزه صنایع فرهنگی و هنری نگاهی اندازیم، متوجه می شویم آن طور که باید نتوانستیم تولیدات هنری و ترکیبی که نیاز بازار است را بر اساس نوگرایی تامین کنیم.
وی ادامه داد: تفکری در راستای تولید کالاهای فرهنگی داخلی وجود ندارد و این عامل باعث شده که رویکرد به کالاهای غیربومی و وارداتی بیشتر شود که این امر اثر فرهنگی نامطلوب بر جامعه گذاشته است.
این نماینده مجلس برای جلوگیری از روند فعلی و ماندگاری کالاهای فرهنگی بومی در جامعه گفت: اگر در این راستا سیاست های تشویقی برای بخش خصوصی وجود داشته باشد، به گونه ای که فرد خلاق در این حوزه تشویق شده و برند داخلی تولید کند، تاثیر مطلوبی بر این حوزه می گذارد.
قاضی زاده هاشمی به تاثیر رسانه در تولید کالای فرهنگی ایرانی-اسلامی اشاره کرد و افزود: قدرت رسانه در ایجاد شخصیت و هویت سازی بسیار است اما این کار باید با پیش زمینه فکری به گونه ای باشد که بتواند موثر واقع شود.
وی درباره تاثیر رسانه بر هویت سازی افراد جامعه در مثالی از برنامه های تلویزیون اضافه کرد: بر اساس آمار، زمانی که سریال « ستایش» از تلویزیون پخش شد، بیشترین نام دختران متولد در آن سال ستایش نام گرفت، این اثرگذاری رسانه که نام یک فرد و هویت او را برای یک عمر شکل می دهد، اگر با برنامه ریزی باشد می تواند تاثیرات مثبت در ابعاد مختلف داشته باشد.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1094 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار