شنبه, 11 دی 1395 ساعت 16:04

کتاب پایه ویژه نوآموزان زبان فارسی در جهان منتشر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی از تالیف و تدوین «کتاب پایه» برای سطح نوآموزان زبان فارسی در جهان خبر داد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان اینکه الفبا و خط فارسی به طور عام از پیچیدگی‌های زبان فارسی برخوردار است، اظهار کرد: پیش فرض 80 درصد از کتاب‌های موجود در بازار برای آموزش زبان فارسی، بر این تصور است که نوآموزان زبان فارسی، الفبای فارسی را می‌دانند.این یک تصور اشتباه است.
وی افزود: کتاب‌های موجود در سطح پایه، از استانداردی که بتوان آنها را پایه نامید، برخوردار نیستند یا حداقل عنوان نکرده‌اند از چه استانداردی پیروی می‌کنند.
صحرایی ادامه داد: رسالت بنیاد سعدی در تألیف کتاب‌های آموزشی، طراحی استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی است که این استاندارد در حکم معیار واحد برای تمام کلاس‌های آموزش زبان فارسی در جهان توسط شورای‌عالی برنامه‌ریزی بنیاد سعدی تصویب و از طریق رئیس بنیاد به کل جهان ابلاغ شده است.
در این استاندارد پیش از سطح مقدماتی (پایه) سطحی جدید به نام سطح نوآموز اضافه شد و کتابی که در حال حاضر در مراحل پایانی تالیف قرار دارد، ویژه نوآموزانی است که هیچ گونه آشنایی با زبان فارسی ندارند.
وی افزود: برخی از مولف‌های منابع آموزش زبان فارسی فکر می‌کنند آموزش زبان از الفبا شروع می‌شود، در حالیکه آن چیزی که از آموزش الفبا شروع می‌شود، آموزش خط فارسی است، بنابراین آموزش زبان فارسی با خود زبان فارسی شروع می‌شود. به بیان ساده‌تر در انگاره‌های مدرن آموزش زبان، فردی که می‌خواهد زبان خارجی را یاد بگیرد از همان آغاز در معرض کل زبان قرار می‌گیرد، بنابراین آموزش الفبا آموزش سواد است نه آموزش زبان و مسلماً این دو مقوله از هم متفاوت هستند.
سرپرست مولف‌های کتاب‌های آموزشی بنیاد سعدی در رابطه با کتاب پایه نوآموزان اظهار کرد: این کتاب برای سطح نوآموز و طبق استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی طراحی شده و زبان‌آموز را از آغاز در معرض زبان فارسی قرار می‌دهد.
وی گفت : نگاه این کتاب به آموزش زبان فارسی مبتنی بر آموزش حرف به حرف نیست، بلکه نگرش این کتاب مبتنی بر آموزش حروف در بافت کاربردی آنهاست، بنابراین درس‌ها و انتخاب ترتیب آنها تابع اطلاعات پیکره‌ای و آماری از قواعد واج آرائی زبان فارسی است.
وی با بیان ویژگی‌های کتاب پایه نوآموزان، ادامه داد: با توجه به اطلاعات به دست آمده از پیکره‌های زبان فارسی مشخص کرده‌ایم که چه واج یا حرفی را ابتدا درس بدهیم.
به گفته وی از دیگر ویژگی‌های کتاب پایه این است که زبان آموز در هر درس حداقل با ده واژه پایه مرتبط با آن حرف آشنا می‌شود که این واژه‌‎های پایه نیز مبتنی بر پژوهش‌های پیکره بنیاد انتخاب شده‌اند و در هر درس یک نقش زبانی و کاربرد زبانی آموزش داده می‌شود؛ مثلا «سلام کردن» به شیوه نوین و مبتنی بر تکالیف ارتباطی آموزش داده می‌شود.
صحرایی تصریح کرد: نگارندگان کتاب به این نکته توجه ویژه داشته‌اند که برخی از حروف الفبای فارسی مانند: ع،غ، ط،ظ، ص،ض، در زبان فارسی وجود ندارد و منجر به عدم انطباق واج و نویسه می‌شود. این حروف جزو زبان فارسی نیستند بلکه جزو خط فارسی هستند، بنابراین در هنگام آموزش زبان فارسی به ویژگی این حروف که باعث اختلال در یادگیری می‌شوند. به طور جدی بر یک الگوی هوشمند توجه شده است و به همین دلیل ابتدا حروفی آموزش داده می‌شوند که نمایندگان واج‌های اصیل زبان فارسی هستند و در بخش پایانی کتاب حروف استثنا آموزش داده خواهند شد.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی افزود: کتاب پایه نوآموزان 17 درس اصلی با ساختاری واحد دارد که در هر درس یک یا دو و گاهی سه حرف یا واج زبان فارسی آموزش داده می‌شود و همچنین استثناهای زبان فارسی در 9 درس دوصفحه‌ای آموزش داده خواهد شد. کتاب پایه، نوآموز زبان فارسی را برای ورود به سطح پایه و «کتاب مینا» که ویژه سطح پایه زبان آموزان فارسی است، آماده می‌کند.
فراهنگ **1085**1823 دریافت کننده : ناهید پورمند انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1255 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار