شنبه, 11 دی 1395 ساعت 15:32

محور برنامه های جشنواره امام رضا (ع) معطوف به مشهد 2017 باشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی مشهد مقدس در سال 2017 به عنوان پایتخت جهان اسلام را فرصت مغتنمی برای معرفی، ترویج و تبیین فرهنگ رضوی و ابعاد شخصیتی آن امام دانست و گفت:‌ برنامه های پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) باید معطوف به این مهم باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری روز شنبه در شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره فرهنگی و هنری و بین المللی امام رضا (ع)، با تاکید بر اینکه معرفت افزایی باید هدف اصلی جشنواره باشد و هرگز در امور تبلیغاتی محو نشویم، اظهار کرد: اگر محور و مبنا، معرفت افزایی باشد بطور یقین هدف گم نخواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مردم ایران به عنوان مسلمان، شیعه و پیرو واقعی ائمه اطهار و اهل بیت (ع) نیاز به تبلیغات ندارند.
به گفته وی، باید بکارگیری همه ظرفیت ها به ویژه ابزارهای فرهنگی و هنری در تبیین، ترویج و معرفی فرهنگ رضوی و اهل بیت (ع) به ویژه این دوره که مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام معرفی می شود، با جدیدیت دنبال و پیگیری شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گاهی ممکن است تبلیغات به صورت عکس جواب دهد، لذا معرفی و تبیین ابعاد وجودی و شخصیتی امام رضا (ع) و همچنین مشهد مقدس، مسیری معرفتی است و دستوری و تبلیغاتی نیست.

** حوزه بین الملل هدفگذاری وحدت جهان اسلامی باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نقش و جایگاه مهم فعالیت های بین المللی کشور در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در هدف گذاری حوزه و عرصه بین المللی باید وحدت جهان اسلام محور باشد.
به گفته صالحی امیری همه مسلمانان جهان جز عده ای قلیل به اهل بیت و ائمه اطهار (ع) عشق و علاقه دارند.

** امسال به جای برون گرایی در عرصه بین الملل درون گرایی داشته باشیم
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه به یکی از دیدارهای خود با یک وزیر فرهنگ خارجی اشاره کرد و گفت: شخص وزیر به من تاکید داشت که اگر شرایط و ظرفیت اعزام ایجاد و مهیا شود سالانه بیش از چهار میلیون زائر ما به ایران و شهرهای زیارتی به ویژه مشهد، قم و شیراز مشرف خواهند شد.
صالحی امیری، بر زمینه سازی با محوریت میراث فرهنگی برای ورود توریست اشاره کرد و افزود: باید یک فراخوان بزرگ و عمومی برای دعوت از مسلمانان جهان برای امسال که مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2017 معرفی می شود فراهم آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی تاکید کرد که باید امسال با توجه به این فرصت(معرفی مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام ) حجم ورودی به این شهر را چند برابر کنیم.

** سفر توریست های خارجی به ایران به عنوان سفیران صلح و دوستی
به گفته صالحی امیری هرکدام از این افرادی خارجی که وارد کشورمان شوند در برگشت به کشورهایشان به عنوان سفیری از صلح و دوستی، واقعیات ایران را برای ملت های خود تبیین خواهند کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با ورود انبوه مسلمانان جهان به ایران و خصوصا مشهد مقدس، فضای موجود را باید علیه تکفیری ها، سلفی ها و وهابیون ایجاد کرد.

** کارهای ارزشمند و فاخر در جشنواره تولید و ارائه شود
صالحی امیری همچنین با تاکید بر پرهیز از تولید کارهای کوچک و خرد، گفت: برای رعایت شان امام رضا (ع) باید کارهای فاخر و ارزشمند و بزرگ از طریق ساخت فیلم های سینمایی، شعر و ادب، قلم، کتاب، رسانه و... تولید کرد و به جای تولیدات کوچک، برجسته سازی و معرفی شوند.
به گفته وی امروز نیاز است که زبان شعر، موسیقی، فیلم، انیمیشن، سینما و... با ساخت آثار ارزشی و حجیم، جای خود را به دیگر آثار کم حجم و کم ارزش بدهد.

** مشهد در صنایع دستی می تواند قطب بزرگ دنیا شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به فراگیر شدن اجناس چینی در بازار و خانه ها، اظهار داشت: ایران دارای هنرمندان ماهر و با تجربه در زمینه صنایع دستی است که می تواند با تولید آثار خوب که بار معنایی هم در ارتباط با مشهد 2017 داشته باشد، این شهر مقدس به عنوان قطب بزرگ صنایع دستی بزرگ دنیا معرفی شود.
به گفته وی این کار علاوه بر اشتغال زایی یک بار معنایی بخصوص نماد 2017 نیز به همراه خواهد داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین پیشنهاد کرد که در کنار لوگوی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) لوگوی مشهد 2017 را طراحی کرد.
به گفته صالحی امیری دنیا امروز مشهد را به رسمیت شناخته که این در واقع شناخته شدن تشیع را نشان می دهد، از این رو باید از فزصت پیش آمده مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلام، برای گفتمان سازی و تعامل میان مسلمانان تلاش شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر جدیت و بکارگیری همه ظرفیت ها برای میزبانی خوب از مسلمانان جهان تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی و هنری، دانشگاهی، رسانه ای و همکاری و همیاری دستگاههای مرتبط و اجرایی کشور، تصویر دیگری از مشهد مقدس به جهانیان ارائه کنیم.
به گفته وی وجه تمایز مشهد در سال 2017 با گذشته باید مشخص و برای همگان محسوس باشد.

** برنامه های فرهنگی و هنری در سطح ملی، رنگ و بوی 2017 داشته باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که امسال باید همه برنامه های فرهنگی و هنری در سطح ملی رنگ و بوی 2017 داشته باشد.
صالحی امیری به نقش تاثیرگذار صدا و سیما در موضوع مشهد 2017 اشاره و توصیه کرد:‌ صدا و سیما موضوع مشهد 2017 را به یک سری سلسله برنامه های همیشگی خود تبدیل و لوگویی را با این عنوان در صفحه تلویزیون ایجاد و مد نظر داشته باشد.

** حوزه های علمیه برای معرفی مشهد 2017 تلاش کنند
وی بر برجسته سازی نقش حوزه های علمیه در خصوص معرفی مشهد به عنوان پایتخت جهان اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ نباید موضوع کارهای تبلیغی این مهم در امامزادگان خلاصه و آنها مشغول باشند، بلکه باید با مکاتبه با حوزه های علمیه سراسر کشور همه آنها را نیز به نحوی درگیر کار کرد.

** دولت نقش هدایتگری جشنواره را داشته باشد
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به پر رنگ بودن نقش دولت بجای مردمی بودن جشنواره گفت: گره زدن این جشنواره به دولت خیلی مناسب نیست بلکه براین باوریم دولت باید نقش هدایتگری به جای مجری گری داشته باشد.
صالحی امیری تاکید کرد: دولت باید فقط نقش حمایتی و هدایتگری داشته و کارها را واسپاری کند.

** همه برای برپایی جشنواره امام رضا تلاش کنند
به گفته وی، دانشگاهها، تشکلهای دانشجویی، بازاریان، کانون های صنفی ، موسسات فرهنگی و هنری و... باید در برگزاری و همراهی این رویداد بزرگ معنوی تلاش کنند.
در ادامه شماری از اعضای شورای سیاستگذاری نیز به ارائه نقطه نظرات و گزارشات و اقدامات انجام گرفته هر یک از حوزه های مربوطه پرداختند.
فراهنگ**1355**1027**خبرنگار: علی اکبر قزوینیان** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1339 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار