شنبه, 11 دی 1395 ساعت 13:46

نسخه های شفابخش برای پویندگان معارف حقیقی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یک سال از درگذشت حجت الاسلام محمد شجاعی می گذرد و آثار مکتوب و شفاهی او همچنان راهنمای جوانان و جویندگان معارف حقیقی است.
به گزارش ایرنا، اگرچه برخی از تشنگان معارف الهی و سالکان حقیقت سال هاست که درس های اخلاق مرحوم حجت الاسلام محمد شجاعی را از رادیو قرآن می شنوند و الفبای اخلاق و معرفت را مرور می کنند، ولی یک سال است که جای خالی استاد را می بینند و در فراقش شعر باباطاهر را زمزمه می کنند.
«خوشا آنان که الله یارشان بی، به حمد و قل هوالله کارشان بی، خوشا آنان که دائم در نمازند، بهشت جاودان بازارشان بی» و هنوز صدای دلنشین و خاطره انگیز این عارف همچون جرعه ای از آب حیات و کیمیای وصال، دل های معرفت جویان را سیراب می کند.
یک سال پیش عارفی بزرگ و ناشناخته در میان مردم راهی دیار برزخ شد تا آنچه را که سال ها در کلاس اخلاق و سلوک به شاگردان می آموخت، از نزدیک ببیند و با نسیم رحمت الهی انس بگیرد. همان عارفی که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان استاد اخلاق و سالک الی الله یاد کردند که با افادات معنوی و اثرگذار خود و با نفس گرم و شیرین خود، جوانان و جویندگان بسیاری را به جاده معارف حقیقی رهنمون بود.
حضرت آیت الله خامنه ای در پیام تسلیت خود بهترین پاداش صالحان را برای این عالم ربانی از خدا درخواست کردند و بر این نکته تاکید داشتند که ایشان دارای حق بزرگی بر جامعه جوان کشور است.
شجاعی سال ها افتخار شاگردی بزرگانی همچون حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی را داشت و حجت الاسلام سید یعقوب موسوی امام جمعه موقت زنجان از وی به عنوان عالمی وارسته و مجاهدی عارف یاد کرد که مدت ها در محضر علما و مجتهدان برجسته ای بود و در راه تبلیغ و ترویج معارف اسلامی مجاهدت های زیادی را به جان خرید.
برخی نیز معتقدند با درگذشت بزرگانی همچون حجت الاسلام شجاعی، دری از درهای رحمت الهی بسته شد و این مساله باعث غصه اهل علم و تقواست.
حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه تهران معتقد است: مشکل امروز جامعه بشری وجود شرک، ظلمت و بی اخلاقی است و اگرچه ما روحانیان و دانشمندان فراوانی داریم اما انسان هایی که با خدا آشنا باشند و بتوانند دل ها را به خدا نزدیک کنند و انسان ها را از منجلاب نفس خود بیرون بکشند، بسیار اندک هستند.
وی با اشاره به این سخن آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان که
«بنده مهمتر از خودسازی چیزی را سراغ ندارم»، گفت: به خودتان برسید و از خود غافل نشوید چراکه ورشکسته یعنی کسانی که خود را از دست می دهند و از خود غفلت می ورزند.
صدیقی ارتحال حجت الاسلام شجاعی را همچون عروج فقیه عالیقدر آیت الله محمد تقی بهجت دانست و افزود: آیت الله شجاعی مربی نفوس بودند و آثار ایشان نشان می دهد که انسان با تجربه و پخته ای بودند و رفتن وی خیلی ها را یتیم کرد چرا که جزو متکلفین ایتام آل محمد(ص) بود و جایش خالی خواهد ماند.
وی افزود: هرچند در محضر این فقید نبودم اما ارادت بسیاری به ایشان می ورزیدم، چراکه این عالم بزرگ نوشته ها، توصیه ها و آثار آقا شیخ محمد بهاری و آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را دیده و شنیده بودند.
صدیقی آثار شجاعی را نسخه های شفابخشی برای طالبان حقیقت و معرفت دانست و گفت: کتاب المراقبات همه چیز را در خود دارد و خیلی ها آن را نقل کرده اند، اما آنان تنها نقل کننده بوده اند و جوشش خودشان نیست اما از نوشته های مرحوم آیت الله شجاعی این طور یافته می شود که ایشان اگر هم نقل مطالب می کند، جوشش وجودی خودش را هم دارد.

** آشنایی با استاد شجاعی
حجت الاسلام شجاعی در سال 1319 شمسی در زنجان دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به سرانجام رساند و پس از آن در سال 1331 به دنبال علوم آل محمد (ص) راهی حوزه علمیه زنجان شد و پس از فراگیری مقدمات در سال 1335 به قم هجرت کرد و در همانجا رسائل و مکاسب و کفایه را فرا گرفت و در درس های اصولی حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت و همزمان در محضر فقهی آیت الله محقق داماد (ره) راه استنباط احکام شرعی و اجتهاد را فراگرفت و از مائده آسمانی علامه طباطبایی (ره) نیز بهره ها گرفت.
وی در سال 1346 هجری شمسی باگذشت چهارسال از تبعید حضرت امام خمینی (ره)، پس از وقایع خرداد 1342 و تعطیلی دروس ایشان و همچنین درگذشت حضرت آیت الله محقق داماد و نیز درس حضرت علامه به منظور ادامه تالیف و تکمیل اثرعظیم القدر خود، المیزان، استاد شجاعی، که هر تابستان در زنجان اقامت می کردند و در آغاز سال تحصیلی هر سال مجددا به قم باز می گشتند، در این سال (1346 هجری شمسی) با تعطیل شدن تمام درسه ایشان در قم، دیگر به قم باز نمی گردند.
این واقعه اگرچه برای استاد غم انگیز و سنگین بود، اما آثار مبارکی داشت و منشا برکات و سرآغاز تشکیل جلسات و مباحث معارفی و تهذیب نفس و تفسیر حضرت آیت الله شجاعی در زنجان شد.
با به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی ایران، استاد شجاعی که عرصه سیاست هم برای او میدان عبودیت و بندگی خدا و خدمت به خلق بود، نمایندگی مردم زنجان را با اصرار زیاد مردم آن دیار در دوره اول مجلس شورای اسلامی پذیرفت اما چندی نگذشت که به دلیل شدت کسالات به جا مانده از دوران زندان ستمشاهی از این سمت استعفا نموده و از آن پس، با اقامت در تهران با تشکیل جلسات درس و بحث در باب تزکیه و خودسازی، تفسیر و معارف قرآنی دیگر، راه را بر جویندگانی بسیار، هموار ساخت.
سرانجام این عارف عامل بر اثر بیماری در هفتم دیماه سال گذشته به ملکوت اعلی پیوست و پس از تشییع، پیکرش در جوار حرم حضرت معصومه (س) آرام گرفت.

** آشنایی با آثار استاد
سابقه جلسات عمومی و خصوصی استاد محمد شجاعی در زمینه مباحث عرفانی، تفسیری و معارفی به دهه های 40 و 50 در زنجان و همچنین دو دهه 60 و 70 در تهران برمی گردد و بی شک گواراترین سرچشمه های زلال حکمت و عمل را در کام طالبان جویندگان معرفت روا داشته است که ثمره آن شاگردان و بهره مندان زیاد از این محافل است.
ابداعات و ابتکارات زیبا و موثر عرفانی و معارفی همراه با استدلالات و براهین قوی و تحلیل های مخصوص در استفاده از آیات قرآن کریم و روایات و ادعیه معصومین(ع) در مباحث خودسازی و تزکیه نفس، تفسیر و معارف الهیه، شیوه منحصر به فرد این استاد است.
حاصل عمر با برکت ایشان در عرصه علم و عمل تاکنون آثار ارزشمندی را به جا نهاده که مشتاقان حقایق الهی را از زخارف دیگر بی نیاز می کند که این گنجینه شامل کتاب معاد یا بازگشت به سوی خدا در دو جلد، کتاب مقالات درباره تزکیه و خودسازی در سه جلد، انسان و خلافت الهی و شش جلد کتاب برگرفته از مباحث استاد در جلسات مربوط به معاد است.
بازگشت به هستی، عروج روح، قیام قیامت، تجسم عمل شفاعت، مواقف حشر، و نشانه های خواب از دیگر آثار این استاد اخلاق است.
مباحث مرحوم شجاعی در باب تزکیه و خودسازی با عنوان برنامه کیمیای وصال از سال 79 تا کنون از رادیو قرآن برای علاقمندان پخش شده و فایل های صوتی برنامه های چراغ هدایت، کیمیای وصال، اسرار فاطمی، درمکتب وحی، ضیافت حقیقی و مجموعه سخنرانی های وی در قالب بهره ای از کلام بزرگان در سایت رادیو قرآن موجود است.
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز اخیرا مجموعه آثار شش جلدی استاد شجاعی را در قالب کتاب دانشجو در کانون اندیشه جوان سامان داده که شامل کتاب های مواقف حشر، عروج روح، قیام قیامت، بازگشت به هستی، تجسم عمل و شفاعت و همچنین خواب و نشانه های آن است.
استاد شجاعی معتقد بود که اولیای الهی سه دسته هستند. گروهی که نزد خدا و مردم شناخته شده اند، اولیایی که نزد مردم شناخته شده نیستند و فقط خود، خود را می شناسد و دسته سوم آنانند که نه خود، خود را می شناساند که چه مقامی دارند و نه مردم آنها را می شناسند و این گروه فقط نزد خدا دارای جایگاه هستند و لذا با گذشت یک سال از عروج این استاد اخلاق بهتر می توان تشخیص داد که این ولی الهی در کدام گروه از اولیای خدا جای می گیرد.
استاد شجاعی از میان ما پرگشود و بسیاری از دوستداران کیمیای وصال و اخلاق عملی را داغدار خود کرد و یاد و خاطره بزرگانی همچون آیت الله محمدتقی بهجت، احمد مجتهدی، آقامجتبی تهرانی، آیت الله عزیزالله خوشوقت و بزرگانی را زنده کرد که با نفس گرم خود زندگی و حیات معنوی را در دل های مردگان زنده می کردند.
فراهنگ**1003**1027**خبرنگار: محمدرضا جعفرملک** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1552 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار