چاپ کردن این صفحه
شنبه, 11 دی 1395 ساعت 13:38

وزارت کشور به روستا‌های برگزیده دوستدار کتاب جایزه می‌دهد‎

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور گفت: وزارت کشور به روستا‌های برگزیده دوستدار کتاب جایزه می‌دهد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، حجت‌الله غلامعلی اظهار کرد: مرکز و مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی به نمایندگی از وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از اولین دور برگزاری طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب حضور داشته است.
وی افزود: سعی شده با حضور فعال در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی این رویدادهای بزرگ فرهنگی، گامی در جهت کمک به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق شهری و روستایی کشور برداشته شود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب ادامه داد: یکی از ارکان مهم تحقق این رویداد بزرگ فرهنگی، مشارکت فعال و مسئولانه مدیران محلی (شهرداران و دهیاران) و حمایت از اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و شهروندان و روستاییان است.
وی اضافه کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان متولی قانونی، هدایت، حمایت و نظارت بر عملکرد حدود یکهزار و 148 شهر و حدود 32 هزار روستای دارای دهیاری در سطح کشور، ضمن حمایت معنوی از برگزاری دو رویداد بزرگ فرهنگی یادشده، اقدام به ابلاغ دستورالعمل برگزاری این جشنواره‌ها به استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های متبوع و ترغیب مدیران محلی به مشارکت در این حرکت بزرگ اجتماعی کرده است.
به گفته غلامعلی، براساس دستور ریاست سازمان متبوع وی، مقرر شد، به منظور تشویق و ترغیب مدیران محلی، هدایایی در قالب کمک به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در روستاها به میزان 500 ‌میلیون ریال برای 10 روستای برگزید جشنواره پرداخت شود.
وی گفت: برای ارج‌ نهادن به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی انجام شده نیز لوح‌های تقدیر شهرها و روستاهای منتخب این دو رویداد موثر فرهنگی به توشیح وزیر کشور رسید که در این دوره نیز پس از انجام داوری و انتخاب برترین‌ها در این خصوص اقدام خواهد شد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران، درباره میزان اثربخشی برگزاری این دو جشنواره یادآور شد: برای ارزیابی میزان اثربخشی هر فعالیت فرهنگی و اجتماعی باید به روند مشارکت مردمی و میزان استقبال از برگزاری آن استناد کرد.
وی افزود: آمار شهرها و روستاهای شرکت‌کننده در دو دور گذشته و همچنین تعداد طرح‌های ارسالی به دبیرخان جشنواره، بیانگر این ‌است که یکی از اهداف عمده برگزاری آن که توسعه مشارکت مردمی و بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده، محقق شده است.
غلامعلی ادامه داد: پرداختن به موضوع افزایش سرانه مطالعه در کشور که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و مورد اتفاق همه مسئولان کشور است، قطعا امری مبارک و اقدامی اساسی برای پرورش شهروندانی آگاه، مسئول و قانون‌مدار است و رکن اصلی پیشرفت در سطوح ملی و محلی خواهد بود.
وی درباره میزان استقبال روستاها و عشایر از جشنواره گفت: آمار‌ها و تحلیل‌های ارائه‌ شده از دوره‌های قبلی جشنواره، حاکی از روند روبه‌رشد مشارکت روستاییان و عشایر بوده و حتی میزان مشارکت در مقایسه با شهرها، نشان‌دهنده این مطلب است که میزان مشارکت روستاییان و عشایر، بیش از مناطق شهری بوده است.
معاون فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور درباره پیش‌بینی سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: براساس آمار و داده‌های موجود در دوره‌های قبل، به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت بالای رقابت در این رویدادهای فرهنگی، روند روبه افزایش مشارکت در این دوره نیز ادامه خواهد یافت.
غلامعلی، درباره تعاملات معاونت فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی با سایر اعضای شورای سیاستگذاری این دو جشنواره گفت: با توجه به ایجاد یک تیم کاری منسجم و صمیمی که از برکات برگزاری این جشنواره بوده در موضوع سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و داوری و معیارهای انتخاب برترین‌ها، تعامل و تفاهم خوبی بین همه اجزای برگزاری این رویداد فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که همین امر، باعث بالندگی این حرکت شده است.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1488 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب