شنبه, 11 دی 1395 ساعت 11:27

آموزش نجوم در ایران از دیروز تا امروز کتاب شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب آموزش نجوم در ایران از دیروز تا امروز از سوی نشر آثار فکر روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت.
به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، کتاب آموزش نجوم در ایران از دیروز تا امروز نوشته اشرف‌ السادات شکر باغانی، بوده که با هدف بررسی جایگاه آموزش نجوم در نظام آموزش و پرورش تالیف شده است.
جایگاه «دانشمندان ایرانی - اسلامی در حوزه نجوم»، «بررسی وضعیت آموزش نجوم در ایران»، «امکان‌سنجی آموزش نجوم در دوره‌های آموزشی مدارس ایران»، «جایگاه نجوم در نشانگر‌های سواد علمی» عنوان‌های چهار فصل کتاب هستند.
نویسنده در نخستین فصل کتاب به معرفی شخصیت علمی و آثار دانشمندانی مانند ابوالوفا محمد بوزجانی، عبدالرحمان صوفی رازی، ابوعلی حسن‌بن حسن‌بن هیثم بصری، ابوالفتح عبدالرحمن خازنی، پرداخته است.
در دومین فصل کتاب نویسنده درباره جایگاه نجوم در کشور نوشته است: رصدخانه دانشگاه خوا‌جه‌ نصیر‌‌الدین تبریز دو تلسکوپ بزرگ به قطر‌های 60 و 40 سانتی‌متر دارد. در‌ حالی که قطر آینه تلسکوپ بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا به 10 متر رسیده و در کشور‌های همسایه ایران همچون ارمنستان، قطر بزرگ‌ترین تلسکوپ‌ 5/2 متر است و کشور جنگ‌زده عراق در حال ساخت رصد‌خانه‌ای با تلسکوپ سه متری است.
دیگر نمی‌توان گفت که همچون گذشته کشور ما در بین صاحبان بزرگ‌ترین رصد‌خانه‌های دنیا قرار دارد.
درباره مولفه‌های امکان‌سنجی استقرار آموزش نجوم در مدارس به 19 نکته از‌ جمله نگرش مثبت مسئولان و مدیران به آموزش نجوم، عوامل اجرایی (مدیر،معاون، و...) علاقه‌مند به آموزش نجوم، تسلط معلمان به اینترنت برای استفاده از یافته‌های علمی و دسترسی به مطالب جدید نجوم، علاقه‌مندی و آشنایی معلمین علوم تجربی به آموزش نجوم، وجود متصدی مخصوص آموزش نجوم برای آماده‌سازی و را‌ه‌اندازی تجهیزات آموزش نجوم و آگاهی دادن به اولیا و مربیان در مورد مزایای آموزش نجوم و کم‌خطر بودن فعالیت‌های عملی صورت گرفته برای دانش‌آموزان در این کتاب اشاره کرده است.
نویسنده همچنین به سه مقوله شامل «ترکیب کیهان و مقیاس و زمان و فضای آن»، «اصولی که ظاهرا جهان براساس آن‌ها عمل می‌‌کند» و اینکه «چگونه دیدگاه نوین از جهان شکل گرفت» اشاره دارد.
به‌ عنوان نمونه تشرح می‌کند که دانش‌آموزان پایه پنجم باید بدانند که «الگوی ستارگان در آسمان، هرچند که در طول شب به‌نظر می‌‌رسد که حرکت می‌کنند، ثابت است و ستارگان مختلف را در فصل‌های مختلف می‌توان دید.
تلسکوپ شکل ظاهری اجسام دوردست آسمانی، از‌جمله ماه و سیارات را بزرگ می‌‌کند.

** مهلت شرکت در طرح ملی مطالعاتی «سفر شهادت» ویژه دانشجویان سراسر کشور به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و همکاری موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌ صدر تا پایان اسفند‌ماه تمدید شد.
دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این طرح باید دیدگاه‌های خود را درباره قیام امام حسین(ع) و با محوریت کتاب «سفر شهادت» حداکثر در یک‌هزار و 500 واژه در قالب فرم بارگذاری شده در سایت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.
دانشجویان برگزیده بعد از داوری و آثار از سوی دبیرخانه، در مراسمی با اهدای جوایز نفیس تجلیل و آثار برگزیده در قالب کتابچه منتشر می‌شود.
فراهنگ**9022**1027**خبرنگار: رقیه نوری**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1339 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار