شنبه, 11 دی 1395 ساعت 10:20

لبخندی بر چهره عبوس بغداد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عراقی ها چند سالی است که از هر بهانه ای برای ترسیم لبخندی بر چهره عبوس و غم گرفته بغداد خسته از جنگ و تروریسم، بهره می برند، اما آنچه این روزها در پارک ملی 'الزوراء' در مرکز پایتخت عراق اتفاق می افتد، بیش از اینکه لبخندی ظریف باشد، به یک دل سیر خنده می ماند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پارک بزرگ الزوراء در قلب بغداد در آخرین روزهای سال 2016 در حالی که ابری از باران لطافت آسمان آن را در این روزهای سرد زمستانی پوشانده است، پذیرای خانواده های متعدد و صدها کودک بازیگوش و جوانان با نشاطی است که در گوشه گوشه این بوستان، انرژی شادی می پراکنند.
اسباب بازی های شهر بازی الزوراء لحظه ای آرامش ندارند و اطراف قفسه های حیوانات باغ وحش الزوراء، کودکان با چشم های بهت زده حیوانات درنده را می نگرند و جوانان همچون همیشه سر به سر میمون ها می گذارند و در برابر قفسه شیرها، بادی به سینه می اندازند.
رنگ سرخ بیش از هر رنگ دیگری در پارک الزوراء بلکه در عموم خیابان های بغداد به چشم می خورد که حکایت از یک سنت غربی است که بعد از اشغال عراق توسط آمریکایی ها، بطور برجسته ای جوانان دختر و پسر با پوشیدن لباس ها قرمز رنگ، به استقبال سال جدید میلادی می روند.
شرکت های مسافربری در سطح بغداد، بسته های گردشگری خود را با آب و تاب در بنرهایی که با تصاویری از عدد 2017 (نماد سال جدید میلادی) و چهره و عروسک های بابل نوئل دارد، عرضه کرده اند.
برخی شرکت های گردشگری برای شهرهای شمال عراق (شقلاوه، اربیل، سلیمانیه) و برخی نیز برای خارج از کشور (ترکیه، ایران، لبنان و کشورهای اروپایی) بسته گردشگری خود را عرضه کرده اند، و البته همه این بسته های گردشگری با تخفیف های ویژه همراه است.
برخی از این شرکت ها به مخاطبان خود وعده داده اند که در طول سفر با استفاده از بازیگران مشهور طنز عراقی، نمایشنامه های خنده دار برگزار کنند که عموما خاص سفرهای داخلی است.
بازارهای بغداد نیز در آستانه این ایام سرشار از حرکت خانواده هایی است که برای این ایام شاد و عیدگونه، لباس نو و نقل و شیرینی خرید می کنند.
بازارهای مدرنی مانند 'منصور مال' و 'نخیل مال' در بغداد، برای جذب بیشتر مشتریان، با آذین بندی های شکیل و نصب درخت مصنوعی صنوبر و ایجاد عروسک های بزرگ از بابانوئل و عرابه او که گوزن ها آن را می کشند، تبلیغات گسترده ای درباره تخفیف های ویژه سال نو، کرده اند که با استقبال گسترده ای هم مواجه شده است.
همه کسانی که این روزها در خیابان ها و بازارهای بغداد می چرخند، الزاما هدف آنها، خرید نیست بلکه فقط لذت از رفت و آمد عمومی و مشاهده شادی مردم است که بغداد، چند سالی بود از آن محروم بوده است.
عراقی ها در طول سال های گذشته همواره با دیده امید و آرزو به سال جدید نگاه کرده اند و امسال نیز مستثنا از آن نیست، البته با این تفاوت که عراقی ها برغم همه چالش ها و بحران اقتصادی و جنگ با تروریسم، اما 2016، سال به نسبت موفق تری برای آنها بوده است.
دولت عراق وعده داده که سال 2017، سال بدون تروریسم و داعش باشد و نخبگان سیاسی عراق نیز با پیام آشتی ملی و شروع یک مرحله جدید در تاریخ نوین عراق، وعده آرامش و ثبات را به مردم خود داده اند و همین امر باعث شده که عده ای از عراقی ها به دنبال تفسیرهای ماهوی از این سال جدید باشند.
خیلی از عراقی به مانند سنوات گذشته در انتظار چاپ جدید کتاب پیشگویی های خانم 'ماگی'، پیشگوی معروف عرب هستند، تا ببینند چه پیشگویی خوشبینانه ای برای عراق دارد.
عده ای هم با انجام مقارنه های معنی دار هفته ها و ایام سال 2017، به عراقی ها وعده داده اند که سال امیدوار کننده ای پیش رو است.
اهالی سنی نشین الانبار نیز با نصب یک تابلو نسبتا بزرگ در نزدیکی مجسمه
'نجات عراق' که مجسمه ساز معروف عراقی، 'محمد غنی حکمت' آن را طراحی کرده، با تقدیر از دولت حیدر العبادی، پیام وحدت و نفی فتنه انگیزی را به عموم مردم بغداد بشارت داده اند، ابتکار عملی که نمونه آن در سنوات گذشته کمتر دیده شده است.
آنچه می تواند، این شادی امیدوارانه اهالی بغداد را در آستانه سال 2017، تکمیل کند، طبق گفته یکی از جوانان گل فروش پارک ملی الزوراء، 'پاک کردن آخرین قطعه از بدن عراق از لکه ننگ و نفرت داعش است.'
خاورم *1*353*1770*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1056 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار