جمعه, 10 دی 1395 ساعت 15:17

جایزه سرو ایرانی در ایستگاه دوم به ژاله آموزگار اعطا می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جایزه سرو ایرانی، که نخستین جایزه غیردولتی در زمینه میراث فرهنگی بوده و به کوشش شماری از انجمن‌های علمی و فرهنگی برپا شده است برندگان سال دوم فعالیت خود را معرفی کرد.
به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از دبیرخانه جایزه سرو ایرانی، در دوره دوم ژاله آموزگار، از استادان پرتلاش و کهنه‌کار فرهنگ و زبان های باستانی ایران به عنوان استاد برتر به خاطر یک عمر کوشش فرهنگی در راستای ترویج و آموزش زبان ها و اساطیر ایرانی قدردانی می‌شود.
همچنین در این دوره میلاد وندایی، کارشناس ارشد باستانشناسی به عنوان جوان برتر سال در حوزه میراث فرهنگی شناخته شده است .
ژاله آموزگار متولد 12 آذر 1318 شهرستان خوی، تحصیلات خود را در تبریز و پاریس در رشته زبان های باستانی ایران پی گرفته و سال ها به عنوان همکار استاد فقید احمد تفضلی به فعالیت‌های علمی پرداخت و پس از درگذشت او به تدریس و تالیف و ترجمه ادامه داده است.
از جمله آثار تالیفی آموزگار می‌توان به تاریخ «ادبیات ایران پیش از اسلام»، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» و« تاریخ اساطیری ایران» اشاره کرد.
همچنین کتاب‌هایی چون «نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار» اثر آرتور کریستن‌سن، «شناخت اساطیر ایران» نوشته جان هینلز و «ارداویراف‌نامه» ویرایش فیلیپ ژینیو از آثار ترجمه‌ای این استاد کهنه‌کار دانشگاه تهران هستند.
ژاله آموزگار عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است و از سال 1349 تا هم‌اکنون به مدت 46 سال است که به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول است و بسیاری از استادان رشته‌های گوناگون این دانشکده، از شاگردان وی بوده‌اند.
استاد آموزگار در سال جاری جایزه لژیون دونور را از وزارت فرهنگ فرانسه دریافت کرد.
هیات داوران سرو ایرانی شامل استادان دانشگاه های کشور به پاس یک عمر کوشش برای پژوهش و آموزش در راستای میراث معنوی ایران، به اتفاق آرا ژاله آموزگار را به عنوان استاد برتر برگزید.
میلاد وندایی، متولد 14 دی 1364 شهر همدان، است. او کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته باستان‌شناسی را از دانشگاه آزاد همدان و ابهر دریافت کرده و از سال 1388 به کاوش‌های میدانی باستانشناسی، تالیف کتاب و مقالات پژوهشی و ترویجی و فعالیت در زمینه معرفی و حفظ یادمان‌های میراث فرهنگی کشور پرداخته است.
وندایی سردبیر مجله باستانشناسی کندوکاو، سردبیر بخش باستانشناسی دانشنامه ساسانیکا و دبیر علمی سه دوره «همایش باستانشناسی ساسانیان» است.
زمینه تخصصی او نقوش برجسته ساسانی بوده و تاکنون دو جلد کتاب و چندین مقاله در این باره تالیف کرده است. علاوه بر آن باید به فعالیت‌های او در زمینه کشف و پژوهش بر چهارطاقی‌ها در سراسر ایران اشاره کرد. از وندائی در سال 1390 به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشجویی تقدیر شد.
وندایی در این سال ها با چاپ یادداشت‌هایی پیگیر در نشریات و رسانه‌ها خطرات تهدیدکننده آثار ثبت شده یا ثبت نشده میراث فرهنگی را گوشزد کرده است. هیات داوران سرو ایرانی با اکثریت آرا میلاد وندایی را به عنوان جوان برتر در زمینه میراث فرهنگی برگزید.
بنابر اعلام دبیرخانه این جایزه، آیین اهدای تندیس به زودی برگزار خواهد شد.
باشگاه شاهنامه پژوهان ایران، بنیاد فرهنگی جمشید، انجمن علمی باستانشناسی دانشگاه مازندران، انجمن علمی باستانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، کانون ایرانشناسی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی، کانون ایرانشناسی وابسته به دانشگاه تهران، انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران، انجمن علمی ایرانشناسی دانشگاه تهران، انجمن علمی زبانهای باستانی دانشگاه تهران، انجمن علمی زبانشناسی دانشگاه علامه، انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید چمران (اهواز)، انجمن مهرگان شیراز، انجمن میراث فرهنگی اراک، انجمن میراث فرهنگی چارمحال و بختیاری و مجله علمی-تخصصی کهن‌دژ برگزارکننده این جایزه غیردولتی در دوره دوم هستند.
پیش از این در دوره نخست این جوایز فرهنگی، سال گذشته، عبدالمجید ارفعی متخصص زبان‌های ایلامی و اکدی برای یک عمر تلاش علمی و فرهنگی و آیدین سلسبیلی گرافیست و تصویرگر شاهنامه، به عنوان چهره جوان برتر برگزیده شده بودند.
فراهنگ ** 1883‌**‌3079** 1701
دریافت کننده: مریم جلوداران** انتشار دهنده: حمید قدیمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1338 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار